کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش روز| جنوب تهران «آب» شیرین تر شد

9 بهمن 1398 ساعت 7:58


به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تصفیه خانه هفتم با ظرفیت پنج متر مکعب در ثانیه، آب شرب مردم مناطق خاوران، نازی آباد، شوش و یافت آباد در جنوب شهر تهران و شهرهای خاورشهر، قیامدشت، پاکدشت، ورامین، قرچک، باقرآباد و خیرآباد را در جنوب شرقی استان  تحت پوشش قرار گرفت.

به گفته مسئولان وزارت نیرو، برای بهره برداری از فاز دوم و شبکه انتقال این طرح مبلغ پنج هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است و ارزش روز این پروژه، بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

این طرح یکی از نمادهای تحقق عدالت اجتماعی در کشور به شمار می رود و ساکنان مناطق جنوبی شهر و استان تهران از مواهب گوناگون آن بهره مند می شوند.

بهره برداری از یکصدهزار هکتار اراضی کشاورزی جنوب شرق تهران نیز امیدوارند با افتتاح تصفیه خانه ماملو، بسیاری از مشکلات کمبود آب در این منطقه برطرف شود.

عملیات ساختمانی سد ماملو در سال ۱۳۷۹ آغاز و آبگیری اولیه سد در دی ماه  ۱۳۸۶انجام شد اما کار تکمیل تصفیه خانه آن تا امروز طول کشیده بود.

سد ماملو روی رودخانه جاجرود در محل تلاقی رودخانه دماوند با رودخانه جاجرود احداث شده و مساحت حوضه آبریز آن، یک هزار و ۷۵۰ کیلومتر مریع و متوسط جریان آب آن، سالانه ۲۸۳.۸ میلیون متر مکعب است.

این سد با هدف بهره گیری از پتانسیل حوزه آبریز رودخانه جاجرود و دماوند، مهار سیلاب های حوضه های آبریز،تامین بخشی از آب شرب جنوب تهران و شهرهای مسیر از جمله ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت و تامین بخشی از آب مورد نیاز صنعت احداث شده است.

در حال حاضر علاوه بر شهر تهران، آب شرب مورد نیاز بخش‌هایی از شهرستان‌های پاکدشت و قرچک از سد ماملو تأمین می شود و عملیات انتقال آب این سد به شهرستان‌های ورامین و پیشوا در حال اجرا است.

به گفته ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران پروژه انتقال آب سد ماملو به شهرستان پیشوا در دو فاز لوله گذاری به طول ۱۰ کیلومتر با اعتبار ۳۷۰ میلیارد ریال و احداث دو مخزن ۱۰ هزار متر مکعبی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود و شهرستان پیشوا، از جمله مناطقی است که در تابستان امسال، با مشکل کمبود آب مواجه بود و انتقال آب از سد ماملو، یکی از درخواست‌های مردم و مسئولان این شهرستان بود.

وی تصریح کرد: با پیگیری ‌های صورت گرفته، اجرای این پروژه به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن با تأمین اعتبارات مورد نیاز، تهیه لوله و آماده سازی جبهه کاری آغاز شد تا یکی از نیازهای اساسی شهرستان در تأمین آب شرب پایدار و سالم تا اردیبهشت ۹۹ برآورده شود.

بر اساس این گزارش فاز نخست تصفیه‌خانه هفتم آب تهران با ظرفیت تصفیه ۲,۵ متر مکعب آب در ثانیه، خطوط انتقال به طول ۸۲ کیلومتر در اندازه‌های یک هزار تا یک هزار و ۸۰۰ میلی‌متر و دو مخزن به حجم ۷۵ هزار متر مکعب بود و اجرای این طرح در مجموع یک هزار و صد میلیارد تومان هزینه در برداشته است.

هر چند در حوزه کشاورزی، آب این سد نتوانسته است همه نیازهای این بخش از شهرستان‌های جنوب شرق تهران را تأمین کند ولی در زمان پربارشی، بخشی از آب سد ماملو رها شده و به اراضی جنوبی دشت ورامین روانه می‌شود تا علاوه بر زمین های زراعی، بخشی از آب مورد نیاز تالاب بندعلیخان و مراتع جنوبی را تأمین کند.

حال با افتتاح تصفیه خانه دوم سد ماملو، مردم شهرستان‌های جنوب شرق تهران و حوزه سد ماملو منتظرند تا از این منبع پایدار آب برخوردار شده و کمبود آب شرب به ویژه در فصول گرم سال برطرف شود.

به گفته محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با راه اندازی تصفیه خانه هفتم تهران در سد ماملو،  نه تنها بیش از ۲ میلیون نفر از مردم قیامدشت، خاورشهر، خاوران، نازی آباد، شوش، یافت آباد، پاکدشت، ورامین، قرچک، باقرآباد قرچک و خیرآباد ورامی از آب سالم و پایدار برخوردار می شوند بلکه با حذف بیش از۱۵۰ حلقه چاه‌ آب،از گسترش پدیده فرونشست دشت در این منطقه جلوگیری می‌شود.


کد مطلب: 2984

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2984/گزارش-روز-جنوب-تهران-آب-شیرین-تر

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir