کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش| جزئیات جدید از پرداخت نقدی دولت به شهرداری تهران

1 بهمن 1398 ساعت 8:40


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در قوانين و مقررات مرتبط با توسعه زيرساخت‌هاي شهري، ظرفيت‌هايي براي كمك و حمايت دولت از زيرساخت‌هاي شهري پيش‌بيني شده كه در كنار بودجه شهرداري‌ها، توسعه شهرها را سرعت مي‌بخشد.

 از جمله در قانون حمايت از سامانه‌هاي حمل و نقل ريلي شهري و حومه به دولت اجازه داده شده است كه حداكثر تا سقف پنجاه درصد۵۰ درصد از هزينه مطالعات و سرمايه‌گذاري ايجاد سامانه‌هاي حمل ونقل ريلي درون‌شهري، با اولويت تأمين لوازم و تجهيزات از محل منابع درآمد عمومي را در لوايح بودجه سنواتي كل كشور پيش‌بيني نمايد يا در قوانين بودجه سنواتي، دولت بازپرداخت اصل و سود اوراق مالي اسلامي منتشر شده توسط شهرداري‌ها را به ميزان ۵۰ درصد تضمين مي‌نمايد.

 بر اين اساس، رديف‌هاي اعتباري يا ضوابط مربوط در لوايح بودجه توسط دولت براي كمك به توسعه زيرساخت‌هاي شهري پيش‌بيني مي‌شود.

بر اساس این گزارش بخشي از عملكرد اعتبارات تخصيص يافته دولت به شهرداري تهران در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۴۵۰۰ ميليارد تومان بوده است كه شامل ۳۰۰۰ ميليارد تومان اسناد تسويه خزانه، انتشار ۱۳۰۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت بابت تكميل خطوط ۶ و ۷ متروي تهران كه بازپرداخت اصل و سود ۵۵۰ ميليارد تومان آن توسط دولت تضمين شده است و۷۰ ميليارد تومان كمك به عمليات بهره‌برداري مترو و اتوبوسراني شهري بوده است.

طي سال‌هاي۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ بالغ بر ۶۱۰۰ ميلياردتومان اوراق مشاركت به طرح‌هاي قطار شهري كلان شهرهاي كشوربا مشاركت در بازپرداخت معادل ۵۰درصد شهرداري و ۵۰درصد از محل بودجه عمومي اقدام شده است.

 از مجموع منابع فوق بيش از ۳۰۰۰ ميلياردتومان به پروژه‌هاي مرتبط با شبكه راه‌آهن شهري تهران همانند تكميل خطوط ۳، ۶ و ۷ متروي تهران اختصاص يافته است. همچنين از محل طرح‌هاي احداث خطوط قطار شهري در كلان شهرهاي كشور در قانون بودجه سال‌هاي ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ بيش از ۱۲۵۰ ميلياردتومان تخصيص پرداخت شده است كه بيش از ۱۲۵ ميليارد تومان آن به شهرداري تهران براي تكميل شبكه مترو پرداخت شده است.

بخشي از ظرفيت هاي قانوني قابل استفاده براي شهرداري تهران در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۵۲۰۰ ميليارد تومان است كه شامل استفاده از ظرفيت تسويه و تهاتر مطالبات شهرداري تهران از دولت با بدهي آن شهرداري به سيستم يانكي، به ميزان ۳۰۳۸ ميليارد تومان ، امكان انتشار ۲۱۰۰ ميليارد تومان اوراق مشاركت براي تكميل خطوط مترو و تجهيز خطوط اتوبوس‌راني به واسطه تضمين بازپرداخت ۵۰ درصد اصل و سود آن توسط دولت در كنار تخصيص ۸۰ ميليارد تومان براي كمك به هزينه‌هاي بهره‌برداري مترو و اتوبوسراني است.

همچنين در سال جاري بابت تأمين ۶۳۰ دستگاه واگن مترو براي خطوط متروي تهران از محل تسهيلات مالي خارجي به ميزان ۹۹۴ ميليون يورو با تضمين دولت براي بازپرداخت اصل و سود مورد اقدام قرار گرفته و افزون بر اين با مجوز شوراي اقتصاد طرح حمايت از توليد و تبديل كارخانه‌اي و كارگاهي تعداد ۱۴۶۴۰۰۰ دستگاه خودوري تاكسي، ون (تاكسي)، وانت و مسافربر شخصي بنزيني به گاز طبيعي (CNG) در سقف بيش از ۵۶۳ ميليون دلاردر تعهد دولت قرار گرفته است كه با توجه به نيازهاي شهر تهران، بي يقين سهم قابل توجهي از مبلغ يادشده به ناوگان حمل و نقل شهر تهران اختصاص خواهد يافت.

از سوي ديگر، با عنايت به تغييرات صورت‌گرفته در طرح ترافيك تهران و افزايش درآمدهاي حاصله نسبت به سال‌هاي گذشته، انتظار مي‌رفت با برنامه‌ريزي و استفاده بهينه از منابع، وابستگي شهرداري تهران به كمك دولت براي توسعه زيرساخت‌هاي حمل و نقل عمومي سالانه كمتر شود.


کد مطلب: 2931

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2931/گزارش-جزئیات-جدید-پرداخت-نقدی-دولت-شهرداری-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir