کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی راهکارهای کارگروه مصالح برای مقابله با ریزش آوار در زلزله

21 بهمن 1398 ساعت 7:33


پرویز قوامی نژاد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، توضیحاتی درباره وظایف کارگروه مصالح و صنعت ساخت شورای فنی استان تهران ارائه کرد.

وی گفت: کارگروه مصالح یکی از کارگروه های کارشناسی شورای فنی استان است که بحث ترویج صنعت ساختمان و مصالح استاندارد را در دستورکار دارد. مشکلات و مسائل مختلف پروژه ها، مصالح ساختمانی استاندارد، اجرای درست و با کیفیت پروژه ها از جمله وظایف این کارگروه است، همچنین کارگروه مصالح با هدف ایجاد زمینه لازم برای حداکثر استفاده از ظرفیت‌های اجرایی استان در تامین، تولید، استانداردسازی و بومی‌سازی مصالح و فناوری‌های نوین ساخت و بهره‌گیری از انرژی‌های نو مطابق با ملاحظات زیست محیطی ایجاد شد.

معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه کارگروه مصالح در طول ماه های سال، جلسات منظمی برای بررسی مشکلات دستگاه های اجرایی و آشنایی با آخرین تکنولوژی های ساخت برگزار می کند، افزود: در این جلسات، بازخوردهای نظارتی نهادهایی مثل شهرداری ها، استانداری و دستگاه های نظارتی مانند استاندارد و صمت منعکس شده و بحث های کارشناسی و کاربردی از سوی اعضا ارائه می شود.

به گفته وی در این کارگروه، كارشناسان منتخب استانداری، سازمان برنامه و بودجه استان، اداره كل صنعت، معدن و تجارت، اداره كل راه و شهرسازی، اداره كل استاندارد،بنیادمسكن، آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك، نماینده های انجمن های صنفی تخصصی مهندسی، نمایندگان سازمان نظام مهندسی، جامعه مشاوران، نهادهای عمومی غیردولتی حضور دارند.

وی در ادامه به روند شروع پروژه عمرانی در استان و اهمیت انتخاب پیمانکار اشاره کرد و گفت: طرح های تملک دارایی سرمایه ای بخش زیادی از اعتبارات دولت را به خود اختصاص داده است، تحقق برنامه های توسعه هم مبتنی بر اجرای این طرح ها است.پروژه ها شرایطی دارند، اینگونه نیست که طرحی معرفی شده و اعتباری بگیرد و اجرایی شده و تمام شود. پیمانکار پس از تصویب اعتبارات پروژه طبق قانون مناقصات و قوانین نظام فنی، انتخاب می شود و سپس نظارت بر پروژه از سوی معاونت نظام فنی و اجرایی تا زمان بهره برداری و حتی پس از آن ادامه دارد.

قوامی نژاد با اشاره به موضوع بررسی استفاده از قیر استاندارد در جلسه کارگروه مصالح افزود: در این جلسه مشکلات استفاده از قیر در پروژه های راه سازی و انواع عایق های پلیمری و رطوبتی در ساختمان، بحث و بررسی شد. گزارش های مفصلی از آزمایشگاه فنی خاک و مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی به جمع بندی رسید. نتایج جلسه پس از جمع بندی برای بررسی استاندارد به بخش اداره کل استاندارد و در بخش نظارتی هم به دستگاه های نظارتی ارسال می شود. نهادهای اجرایی مانند شهرداری ها از سوی استاندارد برای استفاده از این مصالح الزام می شوند. هر گونه مشکل در امر آموزش و اطلاع رسانی وجود داشته باشد کارگروه مصالح برای رفع آن اعلام آمادگی می کند.

معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران همچنین از بررسی طرح استفاده از دیوارهای پلیمری در ساختمان ها برای جلوگیری از ریزش آوار در زمان زلزله گفت و توضیح داد: تمام دیوارهای داخلی و خارجی در موقع زلزله باید مهار شود. در بسیاری از ساختمان های ساخته شده در ایران دیوارها مهار نشده اند و آزاد هستند به همین خاطر است که خرابی های بسیاری در پی زلزله به بار می آید. در زلزله آذربایجان هم این امر به وضوح مشخص بود.

وی افزود: یک شرکت خصوصی، شبکه پلیمری و تسمه پلیمری همانند تور سقوط آزاد طراحی کرده است که پس از زلزله ریزش آوار را در خود نگه می دارد.در همه کشورهای پیشرفته دنیا ساختمان بدون ضابطه ساخته نشده و از مصالح سنگین استفاده نمی کنند و حتما با ضوابط خود سخت گیرانه برخورد می کنند. اما در کشور ما بسیاری از دیوارها مهار نیستند و مصالح سنگین است. 

به گفته قوامی نژاد این پیشنهاد برای بررسی بیشتر در جلسات آینده کارگروه و شورای فنی به بحث گذاشته می شود.

انتهای پیام./


کد مطلب: 2926

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2926/بررسی-راهکارهای-کارگروه-مصالح-مقابله-ریزش-آوار-زلزله

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir