کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زمین در تهران روزی1میلی مترنشست می کند|سازمان مدیریت وارد شد

23 دی 1398 ساعت 12:30


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، جلسه تخصصی بررسی طرح پژوهشی پیشنهادی «ارائه الگوریتم عامل مبنا جهت مدلسازی سیستمی حکمرانی آب با هدف توقف فرونشست زمین در حوضه آبریز تهران» از سوی مرکز آموزش و پژوهش های آینده نگری  استان تهران با حضور محمدرضا همایی ابیانه مدیر این مرکز، کارشناسان دستگاه های اجرایی جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، آب و فاضلاب شهری و روستایی، نماینده مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و مجری این طرح پژوهشی برگزار شد.

گفتنی است؛ فرونشست بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه و فعالیت‌های نامناسب اقتصادی و اجتماعی انسان روی زمین بوده است. بروز این پدیده در تهران به این دلیل است که ۲۱درصد جمعیت کشور و ۳۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی در استان‌های تهران و البرز متمرکز شده‌اند و از بیش از ۱۱۰ درصد منابع آب‌های قابل برداشت در تهران استفاده می‌شود.

بیشترین فرونشست در منطقه جنوب و جنوب‌غربی تهران حد فاصل مناطق مسکونی، کشاورزی و مهاجرپذیر مانند ورامین، پاکدشت و دشت‌های مختلف رخ داده است.

 «تهران روزی یک میلی‌متر نشست می‌کند» این خبر را انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران در جلسه مدیریت بحران تهران اعلام کرد و گفت: باید هر چه سریع‌تر نسبت به پاک‌کردن سفره‌های زیرزمینی اقدام شود همچنین شن‌چاله‌ها باید هر چه زودتر شناسایی و با رعایت موارد ایمنی، خطرپذیری آنها را به حداقل برسانیم تا کمک شود از طریق برخی از کانال‌ها آب به سمت دشت‌هایی که فرونشست دارند هدایت کنیم.

فرونشت زمین از جمله پدیده‌های انسان‌ساز است، بلایی محسوب می‌شود که بشر روی دست طبیعت می‌گذارد و در بسیاری از مواقع دامن خود انسان را هم می‌گیرد.

براساس این گزارش، این نشست تخصصی با توجه به اهمیت موضوع و لزوم نزدیک شدن دیدگاه های کارشناسی دستگاه های اجرایی ذی ربط برای جلوگیری از فرونشست زمین در تهران برگزار شده است.

گفته می‌شود برداشت بی‌رویه آب‌های زیر زمینی مقصر اصلی نشست زمین در تهران است و باید هرچه سریع‌ترجلوی این مقصر را گرفت. صدر اعظم نوری، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران درباره نشست زمین در پایتخت گفت: متأسفانه برخی از نقاط تهران در معرض خطر فرونشست قرار گرفته که برداشت بیش از حد از آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های متعدد از دلایل اصلی آن است.

وی افزود: بارندگی‌های اخیر نوید خوبی برای شهروندان تهران داشته تا از پاکی و سلامت هوا بهره‌مند شوند ولی این بارندگی‌ها می‌توانند با توجه به وضعیت زمین در پایتخت مشکلاتی را نیز به همراه داشته باشند ولی برای پیشگیری از فرونشست راهکارهای مختلفی وجود دارد که در گام نخست باید جلوی برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های متعدد را گرفت.

 علی بیت‌اللهی، مدیر بخش زلزله در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت راه و شهرسازی معتقد است، فرونشست در کشور یک موضوع ملی و اتفاقی است که در حال حاضر در اغلب دشت‌های کشور در حال رخ دادن است و به لحاظ آنکه در برخی از مناطق شهری، این موضوع پدید آمده و آسیب‌ها و خسارت‌هایی نیز به دنبال داشته، مورد توجه قرار گرفته است و در حالی که از سال‌ها پیش موضوع فرونشست با شروع خشکسالی از یک‌سو و برداشت آب‌های زیرزمینی از سوی دیگر تشدید شده بود.

زهرا نژاد بهرام عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران هم با اشاره به پیامدهای توسعه در بروز فرونشست، اظهارکرد: ۱۲ میلیون نفر در یک محدوده ۷۰۰ کیلومتر مربعی ساکن هستند. برای این‌ها باید آب شرب تأمین می‌کردیم و به همین دلیل پنج سد در اطراف تهران ایجاد کردیم و تمام آب ورودی به شهر را که باید جذب لایه‌های زیرزمینی می‌شد پشت سدها نگه داشتیم تا آب این جمعیت را تأمین کنیم. البته چاره دیگری هم وجود نداشت. از طرف دیگر متأسفانه تمام خیابان‌ها و معابر ما آسفالت شده و به جز پارک‌ها هیچ امکان نفوذپذیری برای خاک قرار ندادیم. قنات‌ها به روش‌های مختلف و در توسعه شهرها مسدود شدند و این‌ها و بسیاری دیگر جزو مواردی است که منجر به فرونشست می‌شود.

به گفته وی امروز در دنیا بسیاری از شهرها و مدیران شهری به دنبال استفاده از سازه‌های نفوذپذیر آب رفته‌اند، ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های جدیدی استفاده کنیم که امکان نفوذپذیری آب را افزایش دهیم.

براساس این گزارش، وقوع بارش‌ها پس از چندین سال خشکسالی از اواخر سال 97 بر شدت نگرانی‌ها‌ افزوده و خطر نشست و سیلاب را چندین برابرکرده است.به گفته مسؤولان و کارشناسان تهران در سال ۳۶ سانتی‌متر و هر 4 سال حدود 1.5 متر نشست می‌کند و  این میزان نشست تهران را رکورد دار در این زمینه کرده،‌ رکوردی که اگر سریع‌تر جهت رفع و مقابله با آن اقدام نشود عواقب جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام./


کد مطلب: 2922

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2922/زمین-تهران-روزی1میلی-مترنشست-می-کند-سازمان-مدیریت-وارد

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir