کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون آمار سازمان مدیریت تهران خبر داد

تهرانی ها آماده باشند؛آغاز اجرای سرشماری عمومی نفوس ومسکن از25 مهرماه

21 تير 1395 ساعت 6:54


مسعود افشین در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، با اعلام خبر اجرای سرشماری نفوس و مسکن سال 1395، گفت: بر اساس برنامه مدون قرار است عملیات میدانی این سرشماري از تاريخ 25 مهرماه تا 25 آبان ماه سال جاری در سراسر کشور به اجرا درآید، ضمن آنکه 20 روز قبل از انجام عملیات میدانی سرشماری بصورت اینترنتی و خود تکمیلی خواهد بود. 

وی به هدف کلی اجرای سرشماری اشاره کرد و افزود: هدف کلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات، در زمینه‌ تعداد جمعیت و واحد‌های مسکونی کشور و ویژگی‌های عمده‌ آن‌ها به منظور تامین اطلاعات پایه‌ای مورد نیاز توسعه‌ی اجتماعی– اقتصادی در سطوح مختلف جغرافیایی کشور و همچنین تهیه چارچوب آماری مناسب در زمینه جمعیت، خانوار و مسکن است.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه عمده‌ترین اطلاعات گردآوري شده در پرسشنامه‌ سرشماري‌هاي نفوس و مسكن كشور در سال 1395 در قالب ویژگی‌های جمعيت و مسکن است، افزود: در بخش جمعيت موضوعاتي چون اطلاعات فردی اعضای خانوار شامل نام و نام‌خانوادگی، شماره ملی، بستگی باسرپرست خانوار، وضع اقامت، جنس، سن، تاریخ تولد، وضع زناشویی، دین و مذهب، وضع مهاجرت، وضع ّسواد وتحصیل افراد۶ ساله و بیشتر، آخرین دوره یا مدرک تحصیلی، وضع اشتغال، وضع زناشویی، وضع باروری و ویژگی‌های مسکن خانوار همچون نوع محل سکونت خانوار، نحوه تصرف واحد مسکونی، مساحت زیربنای واحد مسکونی، تلفن ثابت، کدپستی مورد نظر است.

افشین با اشاره به سابقه سرشماری در جهان گفت: اولین سرشماری‌ها به روش علمی و نوین در کشورهایی همچون سوئد در سال  1749 و پس از آن در کشورهایی مانند نروژ ، دانمارک، آمریکا ، فرانسه و انگلستان اجرا شده است.

وی در مورد سابقه اجرای سرشماری در ایران هم گفت: درایران تا كنون 7 سرشمـاری عمومی نفوس و مسکن طي سال‌های 1335، 1345، 1355، 1365 ، 1375 ، 1385 و 1390 منطبق با جدیـدترین روش‌های علمـی انجام شـده است.

این مقام مسئول افزود: در توصیه‌های 2010 سازمان ملل نیز بر اجرای سرشماری در فاصله های زمانی مشخص و حتی الامکان ده سال یکبار پیشنهاد شده که در برخی کشور‌ها به دلیل تغییرات سریع جمعیتی و نیاز به رصد اطلاعات در دوره‌های زمانی کوتاه‌تر در فاصله زمانی میانه دهه هم نسبت به اجرای سرشماری اقدام می‌ کنند.

به گفته افشین بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشور هایی نظیر کانادا، ژاپن، استرالیا، فنلاند، کره سرشماری به صورت پنج ساله انجام می‌شود.

انتهای پیام


کد مطلب: 291

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/291/تهرانی-آماده-باشند-آغاز-اجرای-سرشماری-عمومی-نفوس-ومسکن-از25-مهرماه

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir