کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازدید ترکی از حوزه علمیه برادران| هر700تهرانی یک طلبه!

21 دی 1398 ساعت 15:48


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، صبح امروز چهارشنبه، نعمت اله ترکی از حوزه علمیه برادران استان تهران بازدید کرد و از نزدیک در جریان برنامه های آینده این نهاد قرار گرفت.حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق مدیر حوزه های علمیه استان تهران و مدیر حوزه علمیه برادران استان تهران در این بازدید حضور داشتند.

مدیر حوزه علمیه برادران استان تهران اظهار کرد: حوزه علمیه در استان تهران دارای 73 مدرسه است که بیشترین تعداد مدارس در کشور را دارد و پس از آن استان قم با 63 مدرسه رتبه دوم از نظر تعداد مدارس حوزه علمیه را دارد.

وی با اشاره به وجود 8 هزار و 500 طلبه تهرانی مرد در استان تهران، افزود: حوزه علمیه در تمام شهرهای استان بغیر از شهر قدس مدرسه آموزشی دارد.

به گفته وی، تحولات خوبی در حوزه علمیه استان تهران در دهه های گذشته بوجود آمده و تعداد مساجد و بقاع متبرکه افزایش داشته است. امروزه به ازای هر 700 نفر در استان تهران یک طلبه وجود دارد اما در جنوب غربی استان این میزان به ازای 1 هزار و 500 نفر است و از این جهت باید فکری برای این منطقه کرد.

مدیر حوزه علمیه برادران استان تهران گفت: حوزه های علمیه براساس برنامه 5 ساله حرکت می کنند و در استان تهران هم 138 برنامه در طول سال پیش بینی شد که تنها 60 درصد آن عملیاتی شده و 40 درصد آن به دلیل کمبود و یا نبود بودجه اجرا نشد.

وی افزود: برای اجرای برنامه های فرهنگی(طرح امین) در مناطق استان تهران، 8 منطقه ایجاد کردیم که حوزه علمیه به اتفاق مساجد محل و مدارس امین مدیریت مباحث فرهنگی را بر عهده بگیرند. به همین منظور، در سال 98، 500 مدرسه در سطح استان برای اجرای طرح امین در اختیار ما قرار گذاشته شد. این در حالی است که سال گذشته تعداد مدارس در اختیار ما 60 مدرسه بود.

مدیر حوزه علمیه برادران استان تهران با بیان اینکه بیشتر مدارس تیزهوشان استان تهران از طرح امین استقبال کردند، گفت: این طرح برای افزایش راندمان تحصیلی دانش آموزان اجرا می شود. البته حوزه یک مجموعه کنش گر است که در بسیاری از چالش های فرهنگی باید پاسخگو باشد.

وی عمده مشکلات حوزه علمیه استان تهران را در نبود منابع مالی برای اجرای برنامه ها دانست و افزود: در چند سال گذشته افزایش قابل توجهی در تعداد مدارس حوزه نداشتیم و در پرداخت حق الزحمه اساتید مشاوره هم به مشکل برخوردیم. 

مدیر حوزه علمیه برادران استان تهران با بیان اینکه حوزه علمیه استان تهران پیش قدم برنامه ها در کشور است، گفت: راه اندازی مراکز مشاوره در برنامه های آینده حوزه است که به ازای هر 8 منطقه یک مرکز مشاوره راه اندازی می شود.

وی اضافه کرد: حوزه علمیه برای مشارکت با ارگان هایی همچون شهرداری ها، مراکز انتظامی و ... ابایی ندارد و خوشحال میشویم بخشی از بار مالی برنامه های ما را این ارگان ها بر عهده گرفته و بخش آموزش و فرهنگ سازی را برعهده ما بگذارند.

نعمت اله ترکی در این بازدید با اشاره به اینکه همه دستگاه های اجرایی استان تهران برنامه محور شده و براساس برنامه، بودجه دریافت می کنند، اظهار کرد: در گذشته رویکرد به اقدامات انجام شده در استان، آسیب شناسی نشده بود و ما برای اولین بار در سطح استان تهران با آسیب شناسی از برنامه های توسعه ای گذشته کشور، سند توسعه استان و 16 شهرستان را تدوین کردیم که در آن گفته شده کدام شهرستان در چه حوزه اقتصادی فعال باشد و در آینده به چه چشم اندازی می رسد.

وی با اشاره به سیاست بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، افزود: نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد (بودجه ریزی عملیاتی) به عنوان نظامی مدیریتی برای ارتقای كارایی و اثربخشی مصرف منابع سازمانی مورد توجه جدی دولت ها در سطوح ملی و محلی بوده است که استان تهران در این امر پیش قدم بوده است. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه حوزه علمیه برای مدیریت منابع مالی و انجام اهداف خود باید درآمد پایدار ایجاد کند، افزود: شهرداری تهران در بخش فرهنگی 2 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه دارد، همین شهرداری ها ی 22 گانه تهران دارای فرهنگ سرا و سرای محله هستند که حوزه علمیه براحتی می تواند با هم افزایی و همکاری از این فضا و ظرفیت استفاده کند.

ترکی با تاکید بر اینکه متاسفانه در حوزه ترویج فرهنگ دینی غفلت و فعالیت جزیره ای وجود دارد، ادامه داد: اداره کل ارشاد هم دارای 700 کانون فرهنگی با بهترین زیرساخت ها در حوزه مساجد است. اگر همه متولیان فرهنگ با هم افزایی و تعاملدور هم جمع شوند بسیاری از خلا های فرهنگی در جامعه پر می شود.

وی تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی باید جلسه برگزار کرده و همه متولیان امر فرهنگ از جمله حوزه علمیه، بنیاد علوی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرای فرمان امام (ره) و ... را دور خود جمع کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: ما به دنبال تجمیع فعالیت ها براساس قانون برنامه ششم توسعه هستیم و اعتقاد داریم اگر هدف گرایی و برنامه عملیاتی وجود نداشته باشد کشور آسیب غیرقابل جبرانی می بیند. در همین زمینه هم سند آسیب های اجتماعی استان تهران را با هدف کنترل، کاهش و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در پایتخت و شهرستان های آن تدوین کردیم.

ترکی در پایان گفت: ما آمادگی داریم برای مشارکت نهادهای فرهنگی، کمک مالی و تجمیع فعالیت های فرهنگی در کشور با پیشگامی استان تهران اقدام کنیم.

انتهای پیام./


کد مطلب: 2876

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2876/بازدید-ترکی-حوزه-علمیه-برادران-هر700تهرانی-یک-طلبه

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir