کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

"تهران" هاب منطقه ای خاورمیانه در سند آمایش می شود

6 دی 1398 ساعت 17:24


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، شهرام عدالتی در  جلسه ارائه پیشنویس سند آمایش استان تهران در سازمان برنامه کشور، 2 هدف زیست محیطی و اجتماعی؛ اقتصادی و مدیریتی را جز ارکان بنیادین سند آمایش استان عنوان و اظهار کرد: کیفیت زندگی در تهران دغدغه ای اساسی برای استان و کشور است، تحقق مدیریت منابع آبی، تاب آوری و کاهش مخاطرات محیطی، رفع آسیب های اجتماعی و رفع محدودیت های خدماتی از جمله موارد اولویت دار سند است.

وی با بیان اینکه در مطالعات آمایش باید تهران را از پیرامون جدا کرد، افزود: در سند چشم انداز ایران هم هر آنچه در ارتقای وضعیت کشور ملاحظه می کنید به نقش تهران و اثرپذیری آن در آینده بستگی دارد. در همه این مطالعات به پیرامون تهران تاکید شده است.

عدالتی گفت: اگر دنبال ارتقای جایگاه فراملی و ملی تهران هستیم باید نگاه آمایش در این موضوع دیده و اجرایی شود.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به کاهش نرخ بیکاری به عنون شاخص مهم رشد و توسعه اشتغال در استان، تصریح کرد: بیشترین سهم زنان فارغ التحصیل بیکار در ایران مربوط به استان تهران است که بیشترین نقش را در مسائل اجتماعی، اقتصادی و ... به عنوان جامعه تهران در آینده خواهند داشت، نکته ای که در سند آمایش به آن رسیده ایم.

وی افزود: آیا تهران می خواهد جهان شهر شود؟ آیا می خواهد هاب منطقه ای در جنوب غرب آسیا باشد؟آیا می خواهد هاب منطقه ای خود را در خاورمیانه تقویت کند؟ و تلاقی ما بین نقاط بلافصل قم، البرز باشد یا زنجان، قزوین، اراک حتی مازندران را تحت شعاع قرار دهد؟ ما همه این اهداف استراتژیک را در سند آمایش مطرح کرده ایم.

عدالتی گفت: در چشم انداز توسعه، اصرار داشتیم که حوزه محیط زیست و توسعه پایدار را یک اصل مهم بدانیم، اگر دقت کنید در 52 سال گذشته هم برای صنعت و حفظ محیط زیست تهران فکر شده و آن هم منع استقرار فعالیت صنایع در شعاع 120 کیلومتری است.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه به آماری از اشتغال در شهرک های صنعتی استان اشاره کرد و افزود: در فضاهای رسمی شهرک های صنعتی استان، 150 هزار شاغل و در فضاهای غیر رسمی و غیرمجاز شهرک های صنعتی بیش از 250 هزار شاغل وجود دارد و نشان می دهد، صنعت در توسعه به ویژه در تهران با چالش مواجه است.

وی ادامه داد: در هیئت دولت به دنبال ایجاد 60 شهرک صنعتی جدید در تهران هستیم در حالی که در پالایش فعالیت های اقتصادی در تهران نتوانستیم به رویکرد مشخص و شفاف برسیم.

عدالتی، کاهش آسیب های اجتماعی، تمرکززدایی فعالیت های اقتصادی، هویت بخشی به پیرامون تهران را از دیگر گام های اجرایی سند آمایش برشمرد و گفت: مسئله بازآفرینی بافت های فرسوده در تهران موضوعی حیاتی است و حدود 23 درصد بافت ناکارآمد و حاشیه نشین در تهران وجود دارد که در سند آمایش مفصل درباره آن صحبت کرده ایم.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به اهمیت توسعه حمل و نقل عمومی و راه اندازی قطار شهری پیرامون تهران، افزود: هیچ وقت شهرداری تهران خود را مکلف به توسعه حمل و نقل پیرامون تهران نمی دانست، اما با جلسات پی در پی، مطالعات حمل ونقل ریلی همسو شد و حتی شهرهای جدید هم در توسعه حمل و نقل ریلی و قطار شهری در نظر گرفته شدند.

وی با بیان اینکه تهران، قابلیت الگو شدن در همه بخش ها و تعمیم به سایر عرصه های سرزمینی را داراست، بیان کرد: در سند آمایش، تهران شهری هوشمند و قابل رقابت پذیر با پایتخت های دیگر دنیا عنوان شده است.

عدالتی افزود: در حوزه هویت بخشی خدمات، اولین نکته اساسی پیرامون تهران، فقر شدید زیرساختی، کمبود خدمات اجتماعی و رفاهی است. برای مثال جمعیت چند صد هزار نفره ملارد تا سال گذشته یک تخت بیمارستانی نداشت در حالی که اولین هدف در سازمان فضایی و نگاه آمایش، توزیع عادلانه امکانات سرزمینی است.

سرپرست معاونت برنامه ریزی و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، همچنین آشفتگی در آموزش عالی را از چالش های استان تهران دانست و گفت: ابتدا قرار بود تهران تنها مختص آموزش عالی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا باشد اما اکنون گستره ای از دانشگاه های علمی کاربردی در جای جای استان تهران به چشم می خورد به طوری که حتی دستگاه های اجرایی هم صاحب دانشگاه شدند. یکی از مهمترین عوامل مهاجرت به پایتخت، دانشگاه و تحصیل است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام./


کد مطلب: 2873

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2873/تهران-هاب-منطقه-خاورمیانه-سند-آمایش-می-شود

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir