کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش دهمین شورای برنامه ریزی| مهلت 30 روزه به شهرک های صنعتی

29 آبان 1398 ساعت 5:33


به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران دهمین جلسه شورای برنامه ریزی استان تهران با محوریت رسیدگی به وضعیت 8 شهرک صنعتی خصوصی در استان تهران با حضور اعضای شورا و به ریاست دکتر انوشیروان محسنی بند پی استاندار و نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برگزار شد.

*درخواست مدیرشهرک های صنعتی تهران برای تائید و تصویب ایجاد محدوده شهرک های صنعتی خصوصی

در ابتدای این جلسه پرنیان مدیر شهرک های صنعتی استان تهران با بیان اینکه 8 شهرک صنعتی غیر دولتی با 2743 کارگاه و اشتغال 30 هزار نفر در استان تهران داریم گفت: این شهرک ها 9 سال سرگردانند چون به آنها اجازه توسعه در محدوده و حریم خود را نمی دهند. این در حالی است که در سال 89 هیات وزیران مصوبه صدور پروانه برای این 8 بافت صنعتی را صادر کرد و در سال 96 هم اصلاحاتی رخ داد تا با مصوبه جدید واحدهای جدیدی در فضای خالی ما بین شهرک ها ساخته و ایجاد شود.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که محدوده شهرک های صنعتی خصوصی را ببندیم و رسما تعیین و تائید شود و دوم اینکه محدوده جدیدی که پیشنهاد می شود را در شورا تصویب کنید. اگر به تصاویر نگاه کنید متوجه خواهید شد که میان فضاهای خالی در شهرک های صنعتی ساخت و ساز شده در حالی که ممنوع بوده است.

*معاون استاندار تهران: ابتدا باید پیشنهاد شما با استدلال مطرح شود

پس از اظهارات پرنیان رئیس شهرک های صنعتی استان تهران، تقی زاده معاون استاندار تهران گفت: بر اساس مصوبه شورایعالی شهرسازی نمی توانیم درون شهرها افزایش حریم داشته باشیم. باید طبق قانون این درخواست ابتدا در کارگروه زیربنایی همراه استدلال مطرح شود و بعدا با تصویب شورای برنامه ریزی استان به شورایعالی برود.

نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه این بحث گفت: از سال 2010 تا 2019 نقشه های ماهواره ای نشان می دهد چه تخلفات ساخت و سازی در همین زمین ها و برخی روستاها و بخش ها رخ داده است. 

ذوالفقاری مدیرکل جهادکشاورزی هم گفت: چه کسی این مجوزهای ساخت و ساز را داده است؟

ترکی گفت: باید این ها روشن و شفاف شود.

*عدالتی: مصوبه هیات دولت از همه مصوبات بالاتر است

شهرام عدالتی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: تصاویر را مشاهده کنید که وضعیت ده حسن، زواره ای، صفادشت، زاگرس، قدس و کاظم آباد چگونه است. هز جا خط گذاشتیم پشت خط شروع به ساخت و ساز غیرمجاز شد. اما سوال من این است که مگر مرجع شورایعالی شهرسازی است؟ اگر هست پس چرا سایر شهرک های صنعتی با مصوبه شورایعالی شهرسازی ایجاد نشده است؟ وقتی مصوبه ای از سوی دولت تصویب می شود یعنی از همه شوراها بالاتر است.

*مهلت 30 روزه به شهرک های صنعتی

استاندار تهران در پایان بحث گفت: اصل قضیه با هدف رونق تولید باید باشد اما بحث دکتر تقی زاده قانونی است و باید ظرف مدت یک ماه شرکت شهرک های صنعتی طبق مصوبه دولت نقشه های جدید را به کارگروه زیربنایی ارائه کند و بعد به شورای برنامه ریزی ارجاع شود.

محسنی بند پی اظهار کرد: دو سناریو برای تدوین بودجه در سال آینده مطرح است،‌ افزود:‌ یکی نظام درآمد هزینه‌ای که پیشنهاد آن توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده و سناریوی دوم تدوین بودجه مانند هر سال به طور هزینه‌ای است.

وی با بیان اینکه بودجه استان تهران در سال آینده ۹۶۲ میلیارد تومان برآورد شده که ۲۴ درصد رشد نسبت به سال قبل داشته است، یادآور شد: بی تردید ما به دنبال تدوین بودجه به صورت نظام درآمد هزینه‌ای هستیم که درآمد بیشتری برای رفاه و توسعه استان وجود داشته باشد.

محسنی بندپی تاکید کرد: بودجه درآمد هزینه‌ای در حقیقت موضوع اضافه کار و حقوق و مزایا را مد نظر قرار می‌دهد تا انگیزه‌ای فراهم شود که انتظار ما در اجرای وظایف در سطح استان بیشتر شود. 

ترکی: بودجه عمرانی استان تهران 27 درصد افزایش یافت

ترکی در ادامه با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه در دستور کار قرار گرفته و بر مبنای نظام درآمد هزینه‌ای برای اولین بار در کشور اجرایی می‌شود تا زمینه‌ساز ایجاد درآمد پایدار شود افزود: در پیش‌نویس بخشنامه توسط رئیس جمهور ابلاغ شده و اکنون منتظر تصویب مجلس هستیم. بودجه سال ۹۹ استان تهران در امور جاری نسبت به سال قبل ۲۴ درصد و بودجه عمرانی ۲۷ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در خصوص ساماندهی شهرک های صنعتی گفت: ۲۲ شهرک صنعتی مصوب و ۴۸ لکه صنعتی در استان وجود دارد که چالش‌های آنان به ویژه در زمینه مدیریتی مورد بررسی قرار گرفته است.

ترکی  ادامه داد: مقرر شده ظرف یک ماه آینده موضوع ساماندهی لکه‌های صنعتی در کارگروه امور زیربنایی مطرح و سپس در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه تصویب شود.

میرزایی نیکو نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه از 100 هزار میلیارد تومان کسری بودجه خبر داد و گفت: بودجه از نظر شکلی و محتوایی باید تغییر کند. آقای نوبخت به دنبال 6 بخش کردن بودجه است به نحوی که بودجه و اعتبار به 6 بخش پرداخت می شود که شامل بخش زیربنایی، اجتماعی و ... می شود به نحوی که آنها بودجه را دریافت کرده و میان دستگاه های تحت نظارت خود توزیع و نظارت می کنند.

 انوشیروان محسنی بندپی در پایان این جلسه با اشاره به اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و اتفاقات سه روز گذشته در استان گفت: همزمان با اجرای این تصمیم گروهی به بهانه اعتراض دست به اغتشاش زدند که قطعا اعتراض با غارت اموال مردم و اغتشاش قابل طرح و مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه می‌توان اعتراض را از طریق برگزاری میتینگ‌ها و تجمع‌هایی با مجوز قانونی و همچنین فراهم شدن طرح آن در صدا و سیما دنبال کرد، تاکید کرد: برخی افراد سواستفاده‌گر در روز اول علیه ملت و در روز دوم علیه نظام اقدام کردند و بسیاری از نیروهای انتظامی مورد هدف قرار گرفتند تا جایی که یک سرگرد پاسدار در ملارد به شهادت رسید.

بندپی ادامه داد: این اقدامات توسط افرادی انجام شد که دستورات خود را از خارج کشور گرفته بودند و براین اساس باید از مقام معظم رهبری تشکر کرد که فرمایشات ایشان داروی شفابخشی برای کنترل اغتشاشات شد و مردم در اسلامشهر به کمک نیروهای امنیتی آمدند و مقابل اغتشاشگران ایستادند.

به گفته استاندار تهران، امروز در سطح استان مساله خاصی شاهد نیستیم و نیروی انتظامی، سپاه، فرمانداری و استانداری و همه دستگاه‌ها پای کار آمدند؛ تنها در شهرستان‌های غرب تهران با مشکل مواجه شدیم که اقدامات اغتشاشگرانه نیز از سوی مردم بومی نبود و برخورد قانونی انجام شد.

محسنی بندپی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از مجلس شورای اسلامی نیز تشکر کرد و افزود: بخشی نمایندگان از همان ابتدا به فکر این نبودند که در مقابل افزایش قیمت بنزین موضع داشته باشند و بخش دیگر هم پس از صحبت‌های معظم له با این موضوع موافقت کردند.

وی ادامه داد: قطعا دولت هم در اجرای این مصوبه نظارت دقیقی خواهد داشت تا منابع مالی حاصل به آحاد جامعه نیازمند برگردد و هر کسی که شامل نشده باشد می‌تواند از طریق سامانه‌ای که در وزارت کار و رفاه اجتماعی فعال شده، اعلام کند که از نظر خود شامل این کمک‌ها می‌شوند ولی امروز بین ۵۷ تا ۶۰ میلیون نفر شامل این کمک‌ها خواهند بود.

استاندار تهران تاکید کرد: هر چه یارانه به بنزین بدهیم به افراد پردرآمد جامعه کمک کرده‌ایم در حال حاضر خانواده‌هایی هستند که سه ماشین دارند در حالیکه بسیاری از آحاد جامعه حتی یک ماشین هم ندارند و از حامل انرژی (بنزین) استفاده نمی‌کنند.

وی افزود: موضوع ساماندهی سوخت، مصوبه دولت و برنامه ششم توسعه بوده و در کنار این سران سه قوه نیز این موضوع را مصوب کردند.

به گفته بندپی، پیشتر مقرر بود حامل‌های انرژی افزایش قیمت داشته باشند که افزایش قیمت گازوئیل منتفی شد و تنها بنزین افزایش قیمت داشت و این در شرایطی است که روزانه ۹۵ تا ۱۰۳ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: منابع حاصل از ساماندهی بنزین میان ۱۸ میلیون خانوار که فعلا شناسایی شده‌اند که حدود ۶۰ میلیون نفر جمعیت را شامل می‌شوند در سه مرحله تا پایان هفته توزیع خواهد شد بنابراین در حقیقت این منابع اجرای عدالت را پشت سر خود دارد.

استاندار تهران همچنین گفت که در شرایط نامساعد درآمدی قرار گرفته‌ایم و بسیاری از افراد کم درآمد جامعه دچار مشکل هستند بنابراین باید تصمیمی در این زمینه اتخاذ می‌کردیم؛ سناریوهای مختلفی وجود داشت اما آنچه که به عنوان خروجی تصمیم گیری شد و سران سه قوه آن را مصوب کردند افزایش قیمت بنزین بود که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره و تاکید داشتند که اگر این موضوع مصوبه سران سه قوه است باید اجرا شود.

بندپی همچنین با اشاره به سهمیه بندی بنزین گفت: برای تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌های برون شهری و تمامی خودروهایی که سرویس عمومی می دهند سهمیه در نظر گرفته شده و از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز می‌خواهم با نظارت کامل به این نکته توجه داشته باشند که هیچ دلیلی برای افزایش قیمت کالاهای دیگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این چند روز صدا و سیما نیز نسبت به اغنا سازی جامعه به خوبی اقدام کرده است تا این تصمیمات دلیلی برای افزایش قیمت کالاهای دیگر نشود.
استاندار تهران با بیان اینکه توطئه‌های استکبار جهانی علیه ایران اسلامی خنثی می شود، خاطرنشان کرد: در روز اول اتفاقات ۲۲ استان درگیر بودند؛ روز دوم ۱۱ استان و شب گذشته چهار استان.

وی گفت: امروز این چهار استان نیز به آرامش و نظم خواهند رسید و توطئه‌ها خنثی خواهد شد چراکه بی تردید تصمیم اتخاذ شده در راستای عدالت بوده و برای مردم مشکلی ایجاد نخواهد شد.


کد مطلب: 2809

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2809/گزارش-دهمین-شورای-برنامه-ریزی-مهلت-30-روزه-شهرک-های-صنعتی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir