کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش یک دیدار آماری| تقدیر رئیس مرکز آمار از سازمان مدیریت تهران

20 آبان 1398 ساعت 23:19


به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نعمت الله ترکی رئیس، مسعود افشین معاون آمار و اطلاعات و علی عشاقی رئیس حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با حضور در دفتر رئیس جدید مرکز آمار ایران انتصاب او تبریک گفته و در مورد چالش ها و فرصت های آماری تهران و کشور بحث و تبادل نظر کردند.

جواد حسین زاده رئیس جدید مرکز آمار ایران تفکرات و برنامه های سازمان مدیریت و همچنین نحوه مدیریت نعمت الله ترکی بعنوان رئیس سازمان را برنامه محوری با نگاه ملی بیان کرد و گفت: ما می توانیم به دلیل همجواری با تهران از این نگاه و دیدگاه و ظرفیت ها به نحود احسن استفاده کنیم و به زودی یکی از جلسات شورای معاونین مرکز آمار در سازمان مدیریت تهران برگزار خواهد شد.

وی با انتقاد از برخی دستگاه ها که افراد و پست های معینی در حوزه گردآوری و دسته بندی آمار ندارند افزود: بنا بر مصوبات برنامه ملي آمار كشور،‌ در آينده دستگاه‌هايي كه نشان كيفيت  را نتوانند براي آمارهاي خود اخذ كنند،‌ نمي‌توانند  آمار خود را به عنوان آمار رسمي منتشركنند. 

حسین زاده گفت: نیازهای آماری با سرعت در حال افزایش است که می توان به ظرفیت یک سایتی مثل گوگل اشاره کرده که چطور دیتای مردم و کشورها و شهرهای جهان را دارد و می تواند بر اساس این اطلاعات مخرب یا سودمند باشد.

رئیس مرکز آمار ایران اظهار کرد: کار در استان تهران بسیار سخت است و من این را درک می کنم. آقای افشین از نیروهای ارزشمند در معاونت آمار سازمان مدیریت تهران است که در کنار فردی شایسته و توانمند که راس ریاست سازمان مدیریت تهران است کار می کند. من اطلاع دقیق از عملکرد تهران دارد و از این زحمات و دلسوزی ها تشکر می کنم.

وی تغییرات ساختاری در مرکز آمار و ایجاد نظام آموزش مشخص در نظام آماری را از مهمترین برنامه ها اعلام کرد و گفت: شاخص های ارزیابی استان ها هم تغییر خواهد کرد چون استان ها به بلوغ رسیدند و باید از آنها کمک بگیریم.

 حسين زاده در ادامه با اشاره به  اين كه آمار  موضوعي به شدت علمي و حرفه اي است، اظهار کرد:‌ با توجه به اهميت اين علم،  آمار در سطح جهاني  داراي نظامي به شدت  پيوسته و در هم تنيده است  كه همان نظام  آماري بين المللي است  و توسط  بخش آمار سازمان  ملل متحد  هدايت و هماهنگي  مي شود.

وي افزود: نظام‌هاي ملي و منطقه اي  آمار رسمي  همه جزئي از  اين نظام  آماري بين المللي هستند و نظام آماري ايران نيز كه با ساختار مدرن امروزي ،داراي سابقه اي  بيش از ١٠٠ سال است،‌ نه تنها نبايد از  اين نظام بين المللي دور بماند  بلكه بايد در تعامل، همكاري و ارتباط  هر چه بيشتر با آن ،‌ خود يكي از محور هاي اصلي  تهيه و تدوين  استاندارد ها و دستور العمل هاي فني بين المللي باشد و اين يكپارچگي  و هماهنگي  با نظام آماري بين المللي،   به معني افزايش كيفيت آمارها است.

 از سال ٢٠١٠ ميلادي،  مدرن سازي  نظام آماري  در دستور كار  سازمان‌ها و مراجع بين المللي آماري قرار گرفته است  و اين مدرن سازي  در چند واژه خلاصه مي شود:‌ تامين  نياز هاي آماري كاربران ، با  آمارهاي  با كيفيت و  حرفه اي و اين يعني  بهره وري.

 حسين زاده در ادامه  تصريح كرد: موازي كاري  امري كاملا متضاد با مدرن سازي  و بر خلاف توصيه و گرايش  هاي مسلط  در مدرن سازي آماري و نظام آماري با كيفيت است.

پیش از اظهارات رئیس مرکز آمار نعمت الله ترکی رئیس سازمان و مسعود افشین معاون آمار سازمان در مورد موضوعاتی مانند اجرای طرح های آماری بزرگ در تهران اعم از سرشماری واحدهای صنعتی، گاوداری ها و غیره ...، مشکلات بیمه آمارگیران، نبود تحلیل های آماری، عدم حضور متصدی آمار در دستگاه های اجرایی سخن گفتند.

به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران جايگاه مركز آمار ايران در تشكيلات كلان دولت جمهوري اسلامي ايران، در قالب مؤسسه دولتي و وابسته به سازمان برنامه و بودجه کشور تعريف‌ شده ‌است. علاوه‌ بر آن، مركز آمار ايران داراي جايگاه قانوني ديگري هم با عنوان دبيرخانه شوراي‌عالي آمار (بالاترين مرجع سياست‌گذاري در زمينه آمارهاي رسمي دركشور) به منظور ايجاد هماهنگي و هدايت نظام آماري كشور ‌مي‌باشد.

با معرفي مركز آمار ايران به عنوان مرجع رسمي تهيه، اعلام و انتشار آمارهاي رسمي كشور در سال 1390، ساختار تشكيلاتي اين مركز  با هدف انجام مأموريت‌هاي نوين درقالب سه معاونت، حوزه رياست و پژوهشكده آمار(به صورت مستقل) تعریف شد.


کد مطلب: 2784

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2784/گزارش-یک-دیدار-آماری-تقدیر-رئیس-مرکز-آمار-سازمان-مدیریت-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir