کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شهردار قدس:طبق سند آمایش و برنامه های سازمان مدیریت تهران حرکت می کنیم

18 آبان 1398 ساعت 21:00


به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران بر اساس اجرای اسناد توسعه ای استان مسعود مختاری شهردار قدس با اشاره به اجرای سند آمایش توسعه استان تهران در شهرقدس با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، گفت: سیاست‌های کلان بازآفرینی شهری در شهرقدس متاسفانه به دلیل مشکلات اراضی و اسناد اوقافی علی رغم تلاش‌های صورت گرفته کارآیی لازم را ندارد.

وی افزود: سند آمایش سرزمین توسعه استان تهران با نگرش به اسناد بالادستی همچون سند ششم توسعه تهیه و تدوین شد و به صورت تخصصی و جزئی به تمام مسائل شهرستان‌های استان اشاره کرده است.

این برنامه کاملا برنامه‌ای همه جانبه نگر است که می‌تواند محور توسعه پایدار استان تهران قرار گیرد و شهرقدس با مساحت ۲۷۰۰ هکتار جمعیتی حدود بیش از ۳۵۰ هزار نفر را در دل خود جای داده و بر اساس مطالعات طرح جامع شهر که افق آن تا سال ۱۴۰۵ است، جمعیت به ۳۲۰ هزار نفر می‌‌رسد، هم اکنون جمعیت از مطالعات طرح جامع گذشته است. 

شهردار قدس بیان داشت: بازنگری طرح جامع و طرح تفصیلی با مصوبه شورای برنامه ریزی استان بایستی در دستور کار قرار گیرد و قطعا اداره راه و شهرسازی به دلیل مشکلات ساختاری و اعتباری از مخالفان پیشنهاد ما خواهند بود. 

وی ادامه داد: این آمادگی وجود دارد تا از محل مالیات بر ارزش افزوده هزینه بازنگری توسط مدیریت شهری قدس پرداخت شود. همچنین از حدود ۲۷۰۰ هکتار محدوده قانونی، ۲۵۰ هکتار به شهرک‌های صنعتی مصوبه سال ۸۹ هیئت دولت تعلق دارد که عملا مدیریت آن با شهرداری و شورای اسلامی قدس نیست و ۷۰۰ هکتار هم محدوده معادن شن و ماسه است. 

مختاری گفت: قدس با تمام این تفاسیر یکی از متراکم ترین شهرهای کشور است و تراکم نفر در هکتار به ۵۵۰ نفر می‌رسد و بالاترین تراکم نفر در هکتار را دارد و اگر فکر اساسی و بنیادین برای شهرقدس نشود، روند رشد شهر هرگز متوقف نخواهد شد و تبعات عدیده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

  وی ادامه داد: حدود ۲۷۰ هکتار نیز به بافت فرسوده تعلق دارد که مطالعات آن نیز انجام که احتمالا در هفته جاری به تصویب خواهد رسید و به صورت رسمی محدوده بافت فرسوده اعلام شود که ۱۴۰ هزار نفر در این محدوده ۲۷۰ هکتاری ساکن هستند.

شهردار قدس خاطرنشان کرد: این محدوده کمترین مقاومت را در برابر حوادث غیرمترقبه دارد که می‌تواند در صورت حادثه احتمالی به فاجعه انسانی تبدیل شود که البته اقدامات و پیگیری‌های انجام شده که تا حدی جلو رفته وقتی به موضوع اراضی وقفی و اوقاف برخورد می‌کنیم، متوقف می‌شود. 

مختاری عنوان داشت: سیاست‌های کلان و ابلاغی بازآفرینی متاسفانه در شهرقدس کارآیی ندارد و نیاز به نگاه ویژه‌ای دارد و بایستی کارگروه ویژه‌ای در سازمان برنامه و بودجه تشکیل و موضوعات شهرقدس به صورت شهرقدس به صورت تخصصی بررسی شود.

 وی ادامه داد: شهرداری قدس در حوزه حریم شهری تداخلاتی با شهرداری‌های منطقه ۱۸ و ۲۱ و همچنین تداخلاتی با حریم استان البرز دارد مشکلات شهرقدس را خاص می‌کند و امیدواریم با کمک سازمان برنامه و بودجه سند توسعه استان تهران را اجرایی کنیم.

شهردار قدس تصریح کرد: ۸۰ درصد بار اجرایی سند توسعه استان به دوش شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی است و به همین میزان نیز توقع تزریق منابع مالی را به سمت شهرداری‌ها داریم تا این سند به مرحله اجرا درآید که از طریق ارزش افزوده مقداری از آن تزریق می‌شود.


کد مطلب: 2767

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2767/شهردار-قدس-طبق-سند-آمایش-برنامه-های-سازمان-مدیریت-تهران-حرکت-می-کنیم

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir