کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش بازدید ترکی از ساختمان ثبت احوال مرکزی تهران

19 آبان 1398 ساعت 9:30


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، ساعت 10 صبح دوشنبه 13 آبان، چهار راه ابوسعید تهران، اداره ثبت احوال منطقه مرکزی تهران...

ساختمانی 5 طبقه با قدمتی بیش از 50 سال، به دلیل فرسودگی و مشکلات زیرساختی موجب شده بود تا مدیرکل ثبت احوال استان تهران از نعمت اله ترکی رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران برای بازدید از این محل دعوت کند.

بازدید از زیرزمین ساختمان آغاز شد، جایی که با وجود کمبود فضای اداری، میز خدمت در آنجا قرار داشت. ترکی پس از خوش و بش با کارمندان از مشکلات آن ها سوال کرد که کارمندی با هدایت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به سمت آشپزخانه به سقف نمدار اشاره کرد و گفت: این رطوبت ناشی از همجواری آشپزخانه با موتورخانه است. که می خواهیم وضعیت ساختمانی که در آن به مردم خدمات می رسانیم بهبود یابد. که ترکی در پاسخ گفت: قطعا وضعیت را درست می کنیم و نباید اینطور باشد.

پس از آن ترکی به سمت بایگانی رفت که پرونده ها به شکل فشرده در فضایی کوچک درون قفسه ها قرار گرفته بود. به نحوی که جستجوی هر پرونده برای کارمندان به سختی انجام می شد.

اما نکته جالب توجه این جا بود که فضای نشستن و انتظار ارباب رجوع سه برابر فضای کارمندان بود. با این حال، نور کم، فعالیت در زیرزمین و فرسودگی ساختمان از مهم ترین چالش های این مرکز بود که ترکی خطاب به مدیرکل ثبت احوال استان تهران گفت:  برای برون رفت از این چالش راهکار دارم و می توانیم از تبصره ها و ردیف های بودجه خاص برای تبدیل وضعیت ساختمان اعم از ساخت یا جابه جایی به درستی استفاده کنیم.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران افزود: من شرایط را برای شما تسهیل می کنم به شرطی که خودتان هم همت کنید تا به سرعت مشکلاتتان برطرف شود.

پس از خروج از زیرزمین به طبقه اول و پس از آن به طبقه دوم رفتیم که در هر طبقه با پارتیشن های فلزی و شیشه ای کانترهای پاسخگویی به شهروندان ایجاد شده بود و هر کانتر مخصوص ارائه یک خدمت از خدمات ثبت احوال بود که می توان به صدور شناسنامه نوزادان، صدور کارت ملی، صدور شناسنامه المثنی، متوفیات، اداره حقوقی و ... اشاره کرد.

در طبقات هم مدیرکل ثبت احوال از کمبود سرویس بهداشتی، فضای کار و بایگانی گلایه داشت.

در این میان با برخی از شهروندان هم گفتگو کردیم که آن ها از ارائه خدمات ثبت احوال که با سرعت و دقت انجام می شد رضایت داشتند و جالب اینکه وقتی از فرسودگی و وضعیت ظاهری ساختمان سوال کردیم گفتند برای ما اهمیت ندارد، برای ما خدمت صادقانه، سریع و با دقت ارزشمند است.

سازمان ثبت احوال کشور یکی از سازمان‌های دولتی ایران است که جمع‌آوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور ایران را به عهده دارد. این سازمان با وظایف و عملکردی مستقل، از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است. این سازمان وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را بر عهده دارد.

سازمان ثبت احوال دارای یک حوزه ستادی و سی و یک اداره کل در سی و یک استان کشور است. ساختار اداری هر اداره کل تقریباً مشابه ساختار حوزه ستادی است. حوزه ستادی دارای سه معاونت و شش اداره کل است. رئیس سازمان ثبت احوال کشور معاون وزیر کشور به حساب می‌آید.

سازمان ثبت احوال وظیفه گردآوری چهار دسته اطلاعات اصلی جمعیتی را برعهده دارد: ثبت تولد (ولادت)، ثبت مرگ، ثبت ازدواج و ثبت طلاق. بر اساس مصوبه سال ۱۳۶۳ مجلس شورای اسلامی، وظایف سازمان به شرح زیر است:
ثبت تولد و صدور شناسنامه برای نوزادان
ثبت مرگ وصدور گواهی وفات
تعویض شناسنامه
ثبت ازدواج و طلاق و نقل تحولات
صدور گواهی ولادت برای شهروندان خارجه
تنظیم دفاتر ثبت کل وقایع و نام خانوادگی
تهیه آمارهای جمعیتی
علاوه بر موارد فوق صدور کارت شناسایی ملی همراه با شماره ملی و کد پستی ۱۰ رقمی برای افراد بالای پانزده سال ایران از دیگر وظایف این سازمان است.

سازمان ثبت احوال کشور به دلیل در اختیار داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمارهای حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت تلقی می شود. ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت از ویژگی های اختصاصی و انحصاری این سازمان است.

انتهای پیام./


کد مطلب: 2764

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2764/گزارش-بازدید-ترکی-ساختمان-ثبت-احوال-مرکزی-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir