کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گزارش جلسه ویژه ستاد تجهیز استان تهران در مورد مالیات بر مستغلات استان

4 آبان 1398 ساعت 8:44


به گزارش پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ستاد تجهیز استان تهران به ریاست نعمت الله ترکی با حضور اعضای ستاد و نمایندگان شهرداران 6 منطقه شهرداری تهران، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران، مدیرکل اقتصاد و دارایی استان تهران در ساختمان امور مالیاتی سازمان استان تهران تشکیل شد.

در این جلسه به موضوع وضعیت بانک اطلاعات املاک و مستغلات استان برای شناسایی بهتر و دقیق مودیان مالیاتی و دریافت مالیات از مستغلات استیجاری رسیدگی شد.

در ابتدای این جلسه محمدرضا نوری مدیرامور مالیاتی شهر و استان تهران گفت: در بخش مالیات استان تهران عملکرد بسیار خوبی داشتیم و در 2 سال گذشته صد در صد تحقق کامل مالیاتی در کارنامه امور مالیاتی استان تهران ثبت شده است. اما نقطه ضعف ما عدم دسترسی به برخی دیتاها و اطلاعات برای پردازش در سازمان امور مالیاتی استان تهران است. 

وی افزود: در مناطق 1، 2، 3، 4 و 6 شهر تهران فقط 22570 اظهار نامه مالیاتی داشتیم و آمارهایی که در دست ما قراردارد 82 هزار و 217 ملک در این مناطق است که در بخش مالیات ابرازی مبلغ کمی در سیستم ثبت شده است. یا در بخش مالیات شهرک های صنعتی استان تهران با 35 هزار اظهار نامه فقط 110 میلیارد تومان مالیات ابرازی در سامانه داریم. 

نوری در انتقادی تند به نهادها و بخش های خصوصی که به هر نحوی اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نمی دهند گفت: بر اساس ماده 77 که از سال 95 لازم الاجرا است اگر نهادی مانند اتحادیه ها، شهرداری ها و ... اطلاعات در اختیار این سازمان قرارندهند بر اساس قانون با آنها برخورد می شود. سوال من این است که چرا اتحادیه مشاوران املاک یا شهرداری های مناطق تهران اطلاعات املاک و مستغلات و معاملات را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نمی دهند؟

نعمت الله ترکی در ادامه این جلسه گفت: ستاد تجهیز استان تهران از سال 97 به قوت بیشتری کار خود را آغاز کرد در حالی که سطح درآمد استان تهران 55 درصد در آمدهای کشور است و امروز بر اساس منویات مقام معظم رهبری و تصمیم قاطع دولت از درآمد نفتی داریم خداحافظی می کنیم و باید به درآمد پایدار برسیم و این اصلاح ساختار بودجه ای کشور را رقم زده است. برای همین استان تهران باید در اصلاح ساختار بودجه خود وقت بیشتری بگذارد و باید مشخص شود درآمدها از کجاست و چگونه مصرف می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: از سال 99 دستگاه های اجرایی برنامه محور می شوند و هر دستگاهی که برنامه داشت بر اساس همان برنامه به آن بودجه اختصاص داده می شود. بر اساس ابلاغ رئیس جمهور بخشنامه نظام درآمد و هزینه استان ها ابلاغ و لازم الاجرا است. بر این اساس در راستای ارتقا و کارآمدی نظام حکمرانی استانی درآمد و مصرف استانی در چارچوب نظام درآمد و هزینه استان در اختیار شورای برنامه ریزی قرار می گیرد و مازاد درآمد استان هم در اختیار استان برای توسعه خواهد بود. لذا اگر قرار باشد نظام درآمد و هزینه استان داشته باشیم باید سهم استان تهران در نظام درآمد تعیین و شفاف شود. خانم دهنادی و آقای نوری باید برای تشکیل خزانه استان مشخص کنند چه زیر ساختی لازم است و ابزار و شکل ایجاد خزانه استان را تعریف و اجرایی کنند تا تبدیل به یک مدل شود.

در ادامه جلسه عنوان شد که فقط 1 درصد اجاره نامه های استان تهران در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده و مالیات دریافت می شود که تعداد آن در 6 ماهه سال98 فقط 8219 سند بوده است و سوال شد چرا قولنامه ها در بنگاه ها انجام می شود؟

قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران و کشور گفت: من مولد مالیاتی هستم. چه کسی می تواند ملک های گم شده را پیدا کند؟ مشاوران املاک ... ما حتی می توانیم آمار ازدواج و طلاق در محلات را به شما بدهیم. در دولت قبل 240 هزار قطعه ملک را پیدا و گزارش کردیم. قلی خسروی انتقادی هم به دفاتر اسناد رسمی داشت و گفت که با کد رهگیری نظام مند تر هستند. اما نوری در پاسخ گفت: از شما اطلاعات و دیتا می خواهیم و ما را کمک کنید.

ترکی در ادامه گفت: کارگروهی با حضور نماینده کانون سردفتران و دفتریاران، نیروی انتظامی، مشاوران املاک، ثبت اسناد و شهرداری تهران تشکیل و دیتاهای مورد نیاز دسته بندی و استخراج شود. 

شهرام عدالتی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران هم گفت: متاسفانه تعداد مشاوران املاک از نانوایی های تهران هم بیشتر است اما نبود همین دیتاها موجب شده که با 500 هزار خانه خالی در تهران مالیاتی به خزانه واریز نشود در حالی که در کشورهای دیگر غیر از همین خانه خالی افراد با خرید خانه دوم باید مالیات بیشتری پرداخت کنند. این اطلاعات قطعا در دست سازمان نوسازی شهرداری تهران است که هم مستند تر و هم الکترونیکی به آسانی در دسترس است. 

در پایان جلسه به مشکلات امور مالیاتی با شهرک های صنعتی هم رسیدگی شد و قرار شد اطلاعات یکسان و با هم لینک شوند.

 


کد مطلب: 2733

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2733/گزارش-جلسه-ویژه-ستاد-تجهیز-استان-تهران-مورد-مالیات-مستغلات

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir