کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفتگوی اختصاصی عنوان شد

جزئیات سرشماری سال 95 نفوس و مسکن در پایتخت

8 خرداد 1395 ساعت 7:23


مسعود افشین در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران mbot.ir؛ درباره سرشماری نفوس و مسکن که در سال جاری انجام می گیرد، اظهار داشت: این سرشماری براساس قانون هر ده سال یکبار به فرمان ریاست جمهوری در کشور به صورت سراسری و هماهنگ اجرا می شود.

وی با اشاره به انواع مختلف جمع اوری آمار در ایران گفت: آمار به سه شیوه در اختیار برنامه ریزان قرار می گیرد که یک نوع به شکل ثبتی در جریان فرایند کاری دستگاه های اجرایی تولید می شود و دیگری شیوه سرشماری با مراجعه به تک تک اعضای خانوار و در نهایت آمار نمونه ای  که در فاصله سرشماری ده ساله انجام می شود.

افشین بیان داشت: مقدمات اجرایی هشتمین سرشماری  نفوس و مسکن سراسری در سال جاری از سال گذشته آغاز و در مهر و آبان ماه در چهار شهرستان کشور و یک منطقه از شهر تهران به صورت آزمایشی انجام شد که اشکالات احتمالی سرشماری از این طریق بدست آمد.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی  استان تهران افزود: براساس زمان بندی اولیه قرار است سرشماری از سوم مهر تا بیست و سوم مهرماه به صورت اینترنتی و خودتکمیلی با هدف کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان، اطلاعات از سوی خود خانوارها ثبت شود.

افشین گفت: مرحله میدانی به مدت یک ماه از بیست و چهارم مهر ماه تا  ۲۴ آبان ماه با حضور ماموران آمارگیر در مقابل منازل، اطلاعات لازم از خانوارها را ثبت می کنند.

وی بیان داشت: در سرشماری آزمایشی سال گذشته ۳/۶ درصد اینترنتی در کل کشور به ثبت اطلاعات پرداختند و استقبال در تهران هم خوب بود و در صورت افزایش تبلیغات بیشتر نتایج بهتری هم هم به دست می آید.

افشین با بیان اینکه اطلاعات مالی در سوالات سرشماری نفوس و مسکن وجود ندارد،گفت: مقدمات اجرایی سرشماری اغاز شده است.

وی گفت: در سرشماری اولین کاری که انجام می دهیم به هنگام سازی نقشه هاست که این موضوع هم تکمیل شده و برای اینکه بتوانیم پوشش کاملی از مناطق دهیم مامور امارگیر باید نقشه محدوده کاری خود را در اختیار داشته باشد و این نقشه، راهنمای عملکرد عملیاتی مامور در روند اجرای ماموریت است.

افشین بیان داشت: برای اولین بار اجرای سرشماری با استفاده از تبلت انجام می شود و یکسری اطلاعات پشتیبان در دستگاه های تبلت برای ثبت طلاعات خانوارها موجود است.

وی ادامه داد: یکسری خانوارهای دسته جمعی و یکسری در آسایشگاه ها، پادگان ها و ... هستند روش تکمیل اطلاعات این گروه ها متفاوت است و احتمالا برای ثبت اطلاعات به آنها مراجعه نمی شود و از طرف یگان های نظامی اطلاعاتشان اخذ می شود و تصمیم گیری نهایی برای این مسئله تاکنون قطعی نشده است.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی  استان تهران گفت: آموزش نیروهای انسانی احتمالا از اواخر شهریور ماه به مدت ده روز از سوی سازمان های مدیریت و برنامه ریزی هر استانی انجام می گیرد.

وی درباره ایفای نقش و انجام تعهدات ماموران آمارگیر در روند اجرایی عملیات میدانی سرشماری نفوس و مسکن بیان داشت: با توجه به نقشه های به هنگام شده و اطلاعاتی که در تبلت ها ثبت می شود روند اجرایی ماموران کاملا رصد و نظارت مستمری هم از سوی ناظران در عملیات میدانی در طی ماموریت یک ماهه انجام می شود.

افشین با بیان اینکه مدیریت اجرای سرشماری برعهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است، گفت: پس از اعلام برنامه زمان بندی، کار سرشماری در فصل پاییز آغاز و جمع اوری آمار به صورت اینترنتی و میدانی انجام می گیرد.

وی درباره اطلاعات اخذ شده از خانوارها خاطرنشان کرد: اطلاعات هویتی، وضعیت فعالیت و اشتغال، ویژگی های مسکن، اطلاعات موالید و مرگ و میر، اطلاعات تحصیلی، معلولیت به صورت کلی در سوالات قرار دارد.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی  استان تهران درباره زمان آمار از هر خانوار گفت: طبق پیش بینی ها سوالات در حدود ده الی ۱۵ دقیقه از هر خانوار به طول می انجامد.

انتهای پیام/


کد مطلب: 245

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/245/جزئیات-سرشماری-سال-95-نفوس-مسکن-پایتخت

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir