کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترکی: تا پایان برنامه ششم، 12 هزار کلاس درس در استان تهران ساخته میشود

3 شهريور 1398 ساعت 11:17


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، "نعمت اله ترکی" با حضور در برنامه زنده "تهران 20" به سوالات مجری برنامه درباره ساخت 12 هزار کلاس درس در استان تهران و ضرورت اجرای اسناد توسعه ای استان تا سال 1400 پاسخ داد.

دلاوری مجری این برنامه در ابتدا گفت: روز گذشته دبیر شورای عالی آموزش و پرورش کشور اعلام کرد که در استان تهران، 12 هزار کلاس درس نیاز داریم اما بودجه ای برای ساخت این تعداد اختصاص نمی یابد یا اینکه بودجه آن را برای این منظور هزینه نمی کنند، شما که مسئول برنامه ریزی و تقسیم بودجه در استان تهران هستید چه اقدامی در این زمینه صورت گرفته است؟

ترکی پاسخ داد: براساس سند آمایش، استان تهران به 12هزار کلاس درس نیاز دارد و ما برای این مهم، براساس جدول زمانبندی، همچنین سند برنامه ششم توسعه 16 شهرستان، نیاز هر شهرستان را احصا کرده ایم. این کار آغاز شده و تا سال 1400، 12 هزار کلاس درس در استان تهران ساخته می شود.

وی اظهار کرد: در گذشته برنامه های توسعه ای براساس سند آمایش سرزمینی نبود، برنامه ای کلی و جامع نوشته می شد که در آخر خروجی عملیاتی نداشت، اما ما در استان تهران از سال گذشته سند عملیاتی را تدوین کرده و امروز بر اساس آن حرکت می کنیم. سند آمایش، بخش های مختلف یک جامعه را از طریق ارزیابی نظام مند فضا، جمعیت و فعالیت توانمند کرده و آن را پایدار می سازد.

ترکی با بیان اینکه برای تامین مالی پروژه ها مشکلی در کشور و استان وجود ندارد، بلکه باید مدیریت و تجمیع منابع درست شود، اظهار کرد: در گذشته دستگاه های نظارتی از جمله سازمان بازرسی و دیوان محاسبات، نظارت مالی بر پروژه ها داشتند، اما در برنامه ششم توسعه کشور و استان تهران با برش شهرستانی، نظارت در دو بخش برنامه و بودجه صورت میگیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: برای مثال، پیش از این دولت، اعتباری را ویژه نوسازی مدارس اختصاص می داد و هر یک از استان ها از این میزان، سهمی را دریافت می کردند. پس از تخصیص اعتبار، ما مبلغ را به حساب نوسازی مدارس واریز می کردیم. اما این سازمان برنامه مشخصی از اینکه کدام منطقه، چه تعداد مدرسه نیاز دارد؟ نداشت در واقع هدف گذاری وجود نداشت اما با سند برنامه ششم توسعه با برش شهرستانی مشخص شده است که کدام شهرستان تا سال 1400 به چند مدرسه نیاز دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می شود سازمان نوسازی برای استفاده از اعتبارات برنامه مشخصی نداشته باشد؟ تصریح کرد: سازمان ممکن است برحسب نیاز سال جاری اقدام به ساخت مدرسه کند اما نمی داند در آینده در کجای استان جمعیتی نیازمند کلاس درس است؟ به همین دلیل سند برنامه ششم توسعه استان را با برش شهرستانی و با جزئیات کامل نوشتیم تا مشخص شود در 4 سال آینده چه اتفاقی در استان در همه زمینه ها خواهد افتاد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: برای هر برنامه ای، جدول مالی تعیین شده است، برای مثال برای ساخت 12 هزار کلاس درس در استان تهران تا سال 1400 تعیین شده است که چه مقدار اعتبار از چه محلی تامین شود که در این بخش، سهم خیرین مدرسه ساز، درآمدهای آموزش و پرورش(فروش اموال) سهم دولت، موسسات، نهادها و ارگان ها (ستاد اجرایی فرمان امام (ره)) هم مشخص شده است.

مجری پرسید از کجا مطمئن شویم که این اسناد اجرایی خواهد شد؟ که ترکی در پاسخ گفت: برنامه ششم توسعه قانون است و قانون هم باید اجرا شود. دستگاه های نظارتی این بار سختگیرانه تر عمل خواهند کرد و به نظر نمی رسد دستگاهی تخطی کند. همه مسئولین اعم از مدیران کل، فرمانداران، بخشداران و شهرداران این ابلاغ رسمی برنامه را دریافت کرده اند و همه موظف هستند تا بر اساس این نقشه راه حرکت کنند.

ترکی همچنین در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسید روزنامه نگاران و خبرنگاران چگونه به این سند دسترسی داشته باشند؟ گفت: همه اصحاب رسانه و شهروندان استان تهران برای مطالبه گری و رصد اجرای برنامه ها می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران این سند را دریافت کنند.

مجری در ادامه گفت: همه مردم و اصحاب رسانه بدانند که مدیران استان تهران رویایی و تخیلی برنامه ننوشته اند چرا که برای هر برنامه ای بودجه ای ویژه دیده شده بنابراین عدم اجرا برابر با تخلف دستگاه است.

ترکی درباره سهم دهیاری ها و شهرداری های استان تهران از محل مالیات برارزش افزوده سال 97 تصریح کرد: 5 هزار میلیارد اعتبار رقم کمی نیست که طبق قانون حدود 70 درصد سهم شهرداری ها و 30 درصد سهم دهیاری ها است. شهرداری تهران به طور جداگانه 2500 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده است و 2500 میلیارد هم در اختیار شهرداری های پیرامونی و دهیاری ها قرار گرفته است. اگر این برنامه نباشد این منابع مالی نقدی انحراف پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در بخشی دیگر از این برنامه در پاسخ به سوال یکی از شهروندان مبنی بر اینکه تجمیع قطعی واحدهای صنعتی و صنفی و ساماندهی آن ها چه زمانی انجام می شود؟ گفت: در استان تهران حدود 17 هزار واحد صنعتی و نزدیک 1 میلیون و 100 هزار هم واحد صنفی در حال فعالیت وجود دارد. طی مکاتبه ای که با سازمان صمت داشتیم مقرر شد تا یکبار این تعداد واحد راستی آزمایی شوند تا مشخص شود آمار دقیق واحدهای فعال، نیمه فعال و تعطیل شده چقدر است.

وی افزود: سال گذشته راستی آزمایی واحدهای صنعتی را به کمک 400 نیروی آمارگیر به پایان رساندیم که در نتیجه آن مشخص شد، 12 هزار واحد صنعتی فعال در 47 شهرک صنعتی استان تهران وجود دارد مابقی آن ها یا از ابتدا فعال نشده اند و یا در ادامه از فعالیت باز مانده اند. همچنین راستی آزمایی واحدهای صنفی استان هم از ابتدای سال جاری آغاز شده است.

ترکی همچنین درباره تامین آب استان تهران در بخش های مختلف گفت: مصرف سالیانه آب در استان تهران 4 میلیارد متر مکعب در بخش های کشاورزی، صنعت، شرب و فضای سبز  است که تا سال 1400 قطعا به 5 میلیارد متر مکعب میرسد برای این منظور با آب منطقه ای برای آبرسانی 5 سد صحبت کرده ایم. ضمن آنکه میزان صرفه جویی در بخش کشاورزی استان هم از 2 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب باید به مرز 1 میلیارد برسد.

انتهای پیام./


کد مطلب: 2431

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2431/ترکی-پایان-برنامه-ششم-12-هزار-کلاس-درس-استان-تهران-ساخته-میشود

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir