کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تهیه اسناد آمایش و توسعه استان های منطقه البرز مرکزی تا پایان سال

28 ارديبهشت 1395 ساعت 5:01


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، mbot.ir اولین نشست منطقه ای پیوند میان مطالعات آمایش و اسناد برنامه ششم توسعه با رویکرد اقتصاد مقاومتی با حضور روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان های منطقه البرز مرکزی شامل تهران، البرز، سمنان، زنجان، قزوین و مسئول برنامه ریز امور آمایش و محیط زیست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برگزار شد.

تهیه و تدوین آمایش، توسعه منطقه و اقتصاد مقاومتی البرز مرکزی تا پایان سال

نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، اظهار داشت: آمایش، توسعه منطقه و اقتصاد مقاومتی از جمله موارد مهمی است که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مورد پیگیری و بررسی قرار می گیرد.

وی وحدت در هدف را اصلی ترین مسئله در سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها دانست و گفت: فعالیت هایی که در حوزه استان های انجام می شود را باید به یک هدف برسانیم و از پراکندگی در موضوعات و موارد متعدد پرهیز و به تناسب کار باید بسته به برنامه هایی که ارائه می دهیم پس از انجام اقدامات لازم به جمع بندی نهایی برسیم.

 ترکی ادامه داد: اولویت اصلی را در سه برنامه مهم آمایش، برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی در منطقه شش کشوری(البرز منطقه ای) قرار دهیم تا پایان سال مورد ارزیابی قرار بگیرند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران بیان داشت: اسناد آمایش و توسعه شش استان واقع در منطقه البرز مرکزی در چارچوب اسناد آمایش و توسعه کشور تا پایان سال جاری تهیه و تدوین می شود.

توسعه منطقه ای با تاکید بر جایگاه استان تهران

در ادامه شهرام عدالتی مشاور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درباره توسعه منطقه ای اظهار داشت: در حال حاضر تهران نیازمند پالایش است تا آمایش و اگر چنانچه قرار است که در استان تهران آمایشی رخ دهد باید مفهوم منطقه در آن شکل بگیرد.

وی افزود: نوع نگاه استان تهران به توسعه با دیگر استان ها تفاوت هایی دارد و باید سنخیتی در برنامه ها به خصوص اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه داشته باشیم.

بنا به ارایه گزارش از سوی عدالتی، متولی منطقه ای در نظام برنامه ریزی از نظر اجرا نداریم.

تاکید ویژه بر توسعه منطقه ای

نعمت الله ترکی در ادامه با تاکید بر اینکه باید نگاهمان به آمایش در کشور تغییر کند، گفت: دغدغه ای که در تهران و منطقه مورد اشاره است اینکه استان ها در تهیه سند پالایش هر کدام از منظر خود نوشته و هیچ هم خوانی با یکدیگر ندارند.

وی افزود: در منطقه البرز مرکزی نباید صرفا به استان ها نگاه کنیم بلکه تاکید و توجه و حتی اولویت باید به توسعه منطقه ای باشد.

زهرا عربشاهی برنامه ریز امور آمایش و محیط زیست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گفت: باید در ساختار اداری، معاونتی تحت عنوان توسعه منطقه ای و آمایش داشته باشیم که برش های منطقه ای را در استان ها ببیند و در واقع در حد منطقه باشد البته در گذشته چنین تلاش هایی صورت گرفته و به نتیجه نرسیده است. با ترفند دیگری بخش و استان را هماهنگ کردیم و در برنامه ششم توسعه گفتیم که هر کدام از بخشها موظف به پاسخگویی  به استان در برش استانی باشند.

ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در جمع بندی بحث توسعه منطقه ای گفت:  چارچوب توسعه منطقه ای آماده و به دیگر استان های البرز مرکزی ارسال شود و مجموعه معاونین هم با حوزه توسعه در استان تهران هماهنگ باشند تا در نهایت به جمع بندی ای لازم دست پیدا کیم.

مدل پیشنهادی مبتنی بر اینده نگری

عسگری معاون بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه آمایش در همه استان ها  انجام شود و در البرز مرکزی نمی توان پارادایم ها را کنار گذاشت و متاسفانه فاقد قانونی برای الزام آمایش هستیم.

وی ادامه داد: باید مدل مفهومی مبتنی بر اینده پژوهی و اینده نگری در سطح منطقه انجام و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه و همچنین نشت مشترک برای بازنگری آمایش ها و برقراری پیوند میان استان ها در سطح منطقه برگزار شود.

نعمت الله ترکی در جمع بندی مباحث مربوط به آمایش در منطقه البرز مرکزی گفت: چارچوب آمایش آماده شود و در جلسه تخصصی مورد بحث قرار بگیرد و هفته آینده  اولین جلسه تخصصی مشاوران هفت استان منطقه البرز مرکزی با اولویت در مباحث منطقه ای تشکیل شود.

انجام پروژه های اقتصادی به صورت منطقه ای

هریک از روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان های البرز، مرکزی، زنجان و سمنان در ابتدا به تشریح عملکرد سازمان استانی خود درباره عملکرد اقتصاد مقاومتی پرداختند.

 نعمت الله ترکی گفت: برخی دستگاه های اجرایی درباره اقتصاد مقاومتی توجیه نیستند و برنامه های روزمره خود را ارایه می دهند در صورتیکه رویکرد اقتصاد مقاومتی فراتر از این است.

وی ادامه داد: در برنامه های استان ارتقاء بهره وری مورد تاکید در اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است.

باید برنامه های خود را با برنامه ششم توسعه، استان، کشور و سند چشم انداز تطبیق دهیم.

وی افزود: در بخش تولید گل استان تهران حرف اول را در کشور می زند و باید در بخش صادرات  پایانه ای ایجاد کنیم که اختصاصا  نیاز خارج از کشور را در داخل، جهت صادرات تامین کنیم.

وی بیان داشت: کار دبیرخانه تطبیق پروژه های دستگاه ها با بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و مثلا ۵ پروژه از سوی دبیرخانه برای منطقه البرز مرکزی مشخص و به استان ها ابلاغ شود.

بنا به پیشنهاد نعمت الله ترکی، مسئولیت پیگیری اقتصاد مقاومتی در منطقه البرز مرکزی را سعید طاهری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سمنان بر عهده گرفت.

در این جلسه قرار شد که تمامی امور مربوط به پروژه های اقتصادی به صورت منطقه ای انجام شود.

برگزاری دومین نشست روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی البرز مرکزی در سمنان

بر اساس توافق اعضای حاضر، ادامه این جلسات به صورت ماهانه در هر استان به صورت گردشی برگزار و استانداران هم هر دو ماه یک بار با حضور در جلسات روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان های منطقه البرز مرکزی در جریان امور و مصوبه های مربوط به منطقه شش کشوری قرار می گیرند.

همچنین علاوه بر تایید نظر اعضای حاضر در جلسه مبنی بر تشکیل دبیرخانه در تهران، مقرر شد که جلسه بعدی بیست و سوم تیرماه در استان سمنان برگزار شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 231

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/231/تهیه-اسناد-آمایش-توسعه-استان-های-منطقه-البرز-مرکزی-پایان-سال

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir