کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات سومین جلسه شورای برنامه ریزی استان با حضور نمایندگان تهران

8 تير 1398 ساعت 11:58


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، سومین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران به ریاست «انوشیروان محسنی بند پی» استاندار تهران، دبیری «نعمت اله ترکی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، حضور مصطفی کواکبیان، غلامرضا حیدری، سید فرید موسوی، محمد جواد فتحی، قاسم میرزایی‌نکو، محمدعلی وکیلی، پروانه مافی، فریده اولادقباد،سیده فاطمه ذوالقدر، اعضای مجمع نمایندگان استان، الهام فخاری عضو شورای شهر تهران و رئیس شورای اسلامی استان، فرمانداران شهرستان‌های ری، شمیرانات و تهران و شهرداران مناطق ۲۲گانه پایتخت در محل استانداری تهران برگزار شد.

"ترکی" در ابتدا با بیان موضوع جلسه (بررسی مشکلات مناطق 22 گانه پایتخت)، اشاره ای به اسناد توسعه ای استان تهران و ضرورت اجرای آن از سوی دستگاه های اجرایی و همراهی شهرداران تهران کرد.

همچنین "کواکبیان" نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: این جلسه فوق العاده شورای برنامه ریزی است، ما جلسات مردمی فراوانی در مناطق 22 گانه تهران، در فرمانداری های تهران، ری و شمیرانات برگزار کردیم و مصوباتی داشتیم. امروز از استاندار تهران درخواست کردیم تا مصوبات فرمانداری با حضور دستگاه های اجرایی و شهرداران مناطق 22 گانه در جلسه شورا هم مطرح و مصوب شود.

در ادامه فرماندار تهران با ارائه گزارشی، مسائل و مشکلات پایتخت و مناطق 22 گانه آن را تشریح کرد.

وی اظهار کرد: طی دو سال گذشته، بیش از 100 جلسه در رابطه با حل مشکلات تهران و مناطق آن با محوریت آقای کواکبیان و همراهی مجمع نمایندگان تهران، مدیران کل دستگاه های اجرایی، مدیران شهرستان تهران، شورایاری ها و نمایندگان آن ها برگزار کرده ایم، از دل این جلسات، 253 مصوبه بیرون آمد که تاکنون 142 تای آن اجرایی شده و 111 مصوبه باقی مانده است.

فرماندار تهران عمده مشکلات شهرستان تهران را حاشیه نشینی و نامناسب بودن ساختار اداری عنوان کرد و گفت: 19 اداره در تهران به 10 میلیون نفر خدمات ارائه می کنند که پیشنهاد ما اصلاح ساختار اداری شهرستان و تبدیل همه ادارات به اداره کل است. برای مثال اداره صمت در تهران متولی ندارد.

وی وجود 3600 هکتار بافت فرسوده، کمبود و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی، کمبود سرانه فرهنگی و آموزشی، عدم اجرای دقیق طرح تفصیلی در مناطق شهرداری، پارکینگ های طبقاتی را از دیگر مشکلات شهرستان تهران دانست.

فرهادی گفت: مناسب سازی و انتقال برق فشار قوی در برخی مناطق منجر به آزاد سازی 40 هکتار زمین برای ایجاد فضای سبز می شود.

فرماندار تهران در ادامه به ناعادلانه بودن توزیع فضای سبز در مناطق تهران اشاره کرد و افزود: برخی مناطق از سرانه فضای سبز بسیار عالی برخوردارند این در حالی است که سرانه فضای سبز برخی مناطق در حد 3 یا 4 متر است.

وی درباره فرسودگی گذرگاه و بافت بازار بزرگ تهران هم گفت: 60 هزار کسبه در بازار بزرگ داریم، ساماندهی و کارهایی را شهرداری انجام داده اما ناقص است.

فرهادی حل معضلات مناطق مرتفع تهران، دره های فرحزاد، کن، درکه، فروش بی ضابطه تراکم در مناطق 1 تا 3 تهران از سوی شهرداری، ساخت و ساز غیرمجاز در اتوبان چمران، وجود صنایع آلاینده در برخی مناطق تهران (18، 19، 20 و 21) را نیازمند توجه و رسیدگی دانست.

وی با بیان اینکه طبق قانون، مدیریت بحران بر عهده شهرداری است، افزود: مدریت بحران شهرستان تهرن را هم شهرداری باید بر عهده بگیرد، در حالی که اگر در کن و سولقان اتفاقی بیفتد ما باید خدمات دهیم.

فرماندار تهران معضل جدی دیگر تهران را ساماندهی اسناد مالکیت در برخی مناطق عنوان کرد و گفت: 40 سال پیش، تعاونی ها در برخی مناطق تهران مسکن ساخته اند اما تاکنون سند ندارند،(مسکن 15 هزار خانوار تهرانی مشکل سند دارد) برای پایان کار، شهرداری تهران مراحل عجیبی در نظر میگیرد که باید به سرعت رسیدگی شود.

فرهادی در انتها رسیدگی به تعیین تکلیف مالکیت شهرک نیایش، مجموعه ورزشی محلات، شهرک ژاندارمری، تاکید کرد.

کواکبیان در این جلسه اظهار کرد: ۲۰ درصد جمعیت کشور در تهران زندگی می‌کنند، باید تهران را آزاد کنیم تا ایران آباد شود، چقدر وزارتخانه‌های ما به فکر تهران هستند.

وی افزود: چقدر جلوی مهاجرت به تهران گرفته شده و چقدر حاشیه‌نشینی کم شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که «آیا شهرسازی تهران مدرن شده است؟» گفت: اگر زلزله بیاید منطقه یک تهران با وجود برج‌های در کنار هم ساخته شده چه وضعیتی پیدا می‌کند.

وی آلودگی صوتی، آلودگی هوا، واقع شدن روی گسل زلزله، ترافیک سرسام‌آور، وجود معتادان متجاهر، دست فروشانی که سد معبر می‌کنند، وضعیت حمل و نقل عمومی، صنوف مزاحم در تهران، صنایع آلاینده را از دیگر مشکلات تهران دانست و گفت: ما ۳۵۴ محله داریم که بعضی از محله‌ها ۸۰ هزار نفر جمعیت یعنی به اندازه برخی شهرستان‌ها دارند.

کواکبیان افزود: برای شناسایی مشکلات تهران ساعت ها کار کارشناسی صورت گرفته و مدت ها زمان برد تا شهرداران ۲۲ گانه را هماهنگ کنیم که در این جلسه حضور پیدا کنند.

انتهای پیام./


کد مطلب: 2179

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2179/جزئیات-سومین-جلسه-شورای-برنامه-ریزی-استان-حضور-نمایندگان-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir