کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفتگوی مشروح اعلام شد

آغاز صادرات گل از اسلامشهر و پاکدشت/ تخم مرغ و قارچ تهران تک است

17 ارديبهشت 1395 ساعت 20:15


mbot.ir/ سید هادی کسایی زاده/ زهره حاتمی/ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، علی اشرف منصوری مدیرکل جهاد کشاورزی استان تهران درباره عملکرد سازمان متبوع خود با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به گفتگو نشست که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

*مدیر جهاد کشاورزی استان تهران بودن کار خیلی بزرگی در سطح وزارتخانه است آن هم با ۱۶ شهرستان به نظر شما با نیروی انسانی موجود در پایتخت می توان با حجم کاری و محصولات گسترده در این حوزه موفق بود؟

کشاورزی در استان تهران تقریبا حدود ۶ درصد تولیدات کشور را تشکیل و یک کار حجیم و بزرگی است و مدیریت آن هم، قطعا نیازمند ترکیب نیروی انسانی آگاه است و از لحاظ  کمی هم، باید منابع انسانی بیشتری در اختیار مجموعه سازمان باشند. استان تهران از لحاظ زراعت کل اراضی تهران سالانه کشت می شود و با احتساب باغات و کشت دومش تقریبا نزدیک ۲۰۰ هزار هکتار است و ویژگی که استان تهران نسبت به استان های دیگر دارد اینکه تولیدات صنعتی در حوزه کشاورزی شاخص و یکی از استان های با اهمیت در تولیدات صنعتی است.

*عملکرد جهاد کشاورزی استان تهران نسبت به میوه های متنوعی که به صورت قاچاق وارد کشور و تهران می شود به چه صورت است؟

وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه موافق واردات میوه نیست و تنها دستگاهی که می تواند مجوز لازم را صادر کند خود وزارتخانه است و تا به حال برای هیچ کدام از میوه ها به غیر از میوه های گرمسیری آن هم با رعایت مسائل قرنطینه ای مجوزی صادر نشده است. واردات میوه می تواند زیان بار و حامل آفات و بیماری های مختلف باشد که این مورد، کشاورزی را در سطح کشور تهدید می کند و متاسفانه ضوابط قرنطینه ای هم در این میان رعایت نمی شود و عدم وجود مجوز برای واردات که براساس ماده ۱۱ و ۱۲ آیین نامه قانون اجرایی حفظ نباتات به صراحت اعلام کرده میوه های سالم اما فاقد مجوز باید به کشور مبدا برگردند و در صورت ناسالم بودن بایستی معدوم شوند اما مسئله مهم اینکه وزارت کشاورزی مسئولیتی بر کنترل مرزها ندارد.

*در حال حاضر شاهد واردات میوه های آفریقایی مثل "کاکتوس" هستیم! به نظر مافیایی در این زمینه وجود دارد.! می توان به رد چنین مافیایی پی برد؟

وزارت جهاد کشاورزی مخالف چنین اقدامی است، اما میوه های گرمسیری مثل موز، انبه و آناناس با رعایت مسائل قرنطینه ای و با اخذ مجوز، مشکلی برای ورود نخواهند داشت.

*جهاد کشاورزی استان تهران در رابطه با بحث آلودگی میوه ها و سبزیجات چه اقداماتی انجام داده است؟

کنترل چگونگی مبارزه با آفات و امراض گیاهی بر عهده مدیریت حفظ نباتات در استان ها است و براساس آخرین گزارش در مجموعه شهرستان های استان تهران در مزارع صیفی که با پساب خام آبیاری شوند مشکلی نداریم و از سال ۹۳ تاکنون به شدت این موضوع را در بحث استفاده از پساب خام کنترل کرده ایم.

*اقدامی برای کنترل تخلفات در نحوه توزیع سموم به کشاورزان و میزان مصرف آن بر محصولات از سوی جهاد کشاورزی صورت گرفته است؟

در دوره کارنس یعنی دوره ای که سم علیه آفت یا بیماری ها اثر می کند و مابقی آن در میوه یا سبزی باقی نمی ماند و این مسئله از سوی همکاران ما در قالب شبکه های مراقبت و کلینیک های گیاهی پزشکی که مسئولیت این کار را دارند رصد و پیگیری می شود و تلاش بر این است که سموم هم به موقع مصرف و هم دوره کارنس آن طی شود که دیگر شاهد باقی مانده سموم در میوه ها، گیاهان و سبزیجات نباشیم. میوه ها و سبزیجاتی که در ایران به بازار عرضه می شود، میزان باقی مانده سمومش از خیلی کشورهایی که مدعی هستند کمتر است و این نشان دهنده توجه ایران به این موضوع است.

*بیشترین محصول تولید کشاورزی تهران چه محصولی است؟

تنوع محصول در هر شهرستانی متفاوت است مثلا تولید سیب حدود ۳۵۰ الی ۳۶۰ هزار تن در دماوند و یا تولیدات گل و گیاه در پاکدشت به عنوان یک قطب در ایران نمود بیشتری دارند.

تهران بزرگترین تولیدکننده تخم مرغ و قارچ کشور

*جهاد کشاورزی استان تهران در بخش صادرات میوه هم فعالیت دارد؟

در شهرستان پیشوا گلخانه تولید محصولات صیفی را داریم که عمده تولیدی آن خیار به عنوان یکی از قطب های تولیدی در سطح کشور است و بقیه شهرستان ها هم در حوزه دام و طیور فعالند و در حال حاضر بزرگترین تولید کننده تخم مرغ در ایرانیم و در تولید شیر هم، جایگاه سوم کشوری و در قارچ تولید شده در ملارد، هم جایگاه اول کشوری را داریم.

*از میان شانزده شهرستان تهران خاک کدام یک برای کشاورزی مرغوب تر است و اینکه آیا از لحاظ  تنوع کمی و کیفی سیستم آبیاری اکثریت آنها مشکل دارد؟

خاک هرکدام از شهرستان ها و مناطق مختلف با هم تفاوت دارند. مثلا در شهرستان ورامین هر چه به سمت کویر پیش برویم،خاک و آبش شورتر و هر چه به سمت تهران نزدیک تر می شوید، مقداری کیفیت خاکش افزایش می یابد و شهرستان دماوند مقداری از لحاظ کیفیت خاک، مناسب تر است و البته بقیه شهرستان ها هم اراضی حاصلخیز و خوبی دارند.

آغاز صادرات گل از اسلامشهر و پاکدشت

*به پاکدشت اشاره کردید که منبع گل و گیاه است آیا ما می توانیم این ادعا را بکنیم که تهران خود به تنهایی تبدیل به پایتخت گل و گیاه شود؟

بیشترین سطح گلخانه ها در سطح کشور مربوط به استان تهران است. حدود دو هزار و ۶۰۰ هکتار گلخانه صیفی و تولید گل داریم و یکی از برنامه های راهبردی ما هم توسعه واحدهای گلخانه ای است و با توافقی که با وزارت جهاد داشتیم از خط اعتباری دو هزار میلیارد تومانی، در حدود هزار میلیارد تومان در استان تهران برای توسعه واحدهای گلخانه ای مصرف کنیم. با کمک فرمانداران، حدود ۶۳۰ میلیارد تومان پرونده در اختیار بانک قرار داده ایم و قطعا چاره ای نیست به خاطر اینکه ارزش زمین در استان تهران بالاست و با توجه به محدودیت منابع آبی برای بحث افزایش راندمی، حتما باید به سمت توسعه واحدهای گلخانه ای برویم.

در کنار این پایانه، صادرات گل و گیاه اسلامشهر را راه اندازی می کنیم و طبق توافقات انجام شده، شهرستان پاکدشت و یکی دیگر از شهرستان ها قرار است که با هدف صادرات گل و محصولات صیفی فعال باشند.  

* چه میزان منابع مالی برای راه اندازی این سامانه تخمین زده شده است؟

برای اسلامشهر از منابع صندوق توسعه ملی ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات تصویب کردیم و اکنون مراحل پایانیش را می گذراند و خیلی از تاسیساتش احداث شده و امیدواریم که ان شالله در سال ۹۵ بتوانیم این سامانه را با هدف کمک به تولید استان تهران و سایر استان ها راه اندازی کنیم.

*وضعیت در استان تهران در تولید محصولات دائمی و غیرارگانیک به چه صورت است و تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

سالانه برای تولید محصولات مختلف، اقدامات گسترده ای از جمله مبارزه بیولوژیک انجام شده و یکسری حشرات مفید را به منظور مبارزه با حشرات مضر تولید کرده ایم و بخشی از اقدامات دیگر ما شبکه های مراقبت است و آنها موظفند که بر مصرف سموم در مزارع و باغ ها نظارت کنند و با این هدف که این باقی مانده سموم دوره اش را طی و سپس به بازار عرضه شود و دیگری استفاده از تله ها و کارت های زرد هست اینا از جمله اقداماتی است که با هدف کاهش مصرف سموم از سوی جهاد کشاورزی انجام می شود.

*در حال حاضر چه تعداد فروشگاه های عرضه محصولات ارگانیک در تهران داریم؟

با شهرداری یک جلسه داشتیم در شورای شهر تهران که مکان هایی را در داخل شهر تهران به ما تحویل بدهند که ما بتوانیم محصولات عشایری و کشاورزی که سالم هستند را به صورت دایمی از این طریق عرضه کنیم.

* اولویت های جهاد کشاورزی پایتخت در این هزینه ها کدام موارد است؟

دو هزار میلیارد تومان خط اعتباری در اختیار داریم که این خط، فقط مخصوص گلخانه و قارچ است و ما خطوط دیگرمان هزار میلیارد تومان است و تا اسفند ۹۴ نزدیک ۶۳۰ هزار میلیارد تومان پرونده در اختیار بانک قرار گرفته که در حال بررسی و اخذ تضامین و بقیه موارد هستند.

خط اعتباری مکانیزاسیون که نزدیک ۱۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون است و تاکنون نزدیک به حدود ۶۰ درصدش جذب شده و امیدواریم متقاضیانی که تشکیل پرونده داده اند هر چه سریعتر الزامات بانک را تامین کنند و از این فرصت جهت توسعه مکانیزاسیون بهره مند شویم.

*برای آبیاری تحت فشار، میزان اعتبار و اقداماتی هم در سطح استان در نظر گرفته شده است؟

در سال های اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی، تغییر اقلیم در سطح کشور صورت گرفته و با توجه به کاهش بارندگی و بنا به تشخیص دولت، ضرورت اجرای سامانه آبیاری به سرعت دنبال شود و بر این اساس جهاد کشاورزی استان تهران، توسعه سیستم ها را در سال گذشته با شدت و حدت بیشتری دنبال کرد و براساس قانون تا ۸۵ درصد این منابع به صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت شد.

علی رغم محدودیت های اعتباری و مالی در سال ۹۴ برای آبیاری تحت فشار یک برآورد ۷۵ میلیارد تومانی داشتیم که تا اواخر سال گذشته ده میلیارد تومانش را تخصیص و دریافت کردیم و برای آبیاری تحت فشار هدفگذاری ده هزار هکتاری را انجام دادیم و کار را به میزان ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اتمام و به بهره برداری رسیده و مابقی آن هم در حال اجرا است و براساس آخرین ارزیابی وزارت جهاد و کشاورزی استان تهران به نسبت سطح اراضیش استان اول در اجرای سیستم های نوین آبیاری است.

*هزینه کلی آن چه میزان است؟

اگر آبیاری کلاسیک یا قطره ای اجرا شود هزینه هایش متفاوت است اما سهمی که دولت پرداخت می کند در حدود ۶ تا ۷ و نیم تومان است.

*به صورت یارانه پرداخت می شود؟

یارانه بلاعوض است، شرکت های خصوصی مبلغ مورد نیاز را پرداخت می کنند و الان هم در جریان است و ما رویکردی را در این بخش تغییر دادیم و ان شالله سیستم های بعدی را به صورت آبیاری میکروب انجام بدیم.

60 هزار کشاورز تهرانی داریم

*در حال حاضر آمار کل کشاورزان تهران را با جزییات در اختیار دارید؟

سامانه ثبت اطلاعات بهره بردار دو الی سه سال است که راه اندای شده و در این سامانه مشخصات کشاورزان به دو شکل خوداظهاری و بررسی کارشناسان اداره جهاد ثبت می شود و تاکنون هم، آمار تعداد کثیری از کشاورزان در این سامانه ثبت شده و در حال حاضر بین ۵۰ تا ۶۰ هزار بهره بردار داریم.

*این امکان وجود دارد برخی نام خود را ثبت نکرده باشند و یا به نوعی قصد این کار را نداشته باشند؟

ممکن است که تعدادی از کشاورزان به سامانه دسترسی نداشته باشند اما در حالت کلی کشاورز از ثبت اطلاعاتش استقبال می کند و این اقدام به برنامه ریزی تولید کمک می کند.

*چرا محصولات کشاورزی کد و شناسنامه ندارند؟

کاری که می گویید برای همه کشاورزان با شرایط فعلی امکان پذیر نیست که همه محصولات دارای شناسنامه و کد باشند. اما برای این کار سازمان حفظ مناطق، سامانه ای ایجاد کرده که دارای کد سیزده رقمی است و محصولاتی که ثبت و آزمایش و کنترل شوند توسط مجموعه حفظ نباتات می توانند از آن کد برخوردار شوند و آن کد شناسایی است که محصول تحت مراقبت و کنترل تولید شده و مردم با خیال راحت مصرف کنند.

به همین منظور سامانه ۱۳۱ از سال ۹۳ راه اندازی شده و در اختیار مردم است که در صورت مشاهده تعرض به اراضی کشاورزی یا تغییر کاربری و هرگونه تخلفی گزاش لازم را بدهند.

*چند وقت است که تلاش می کنید که کشاورزی ما به سمت غیرارگانیک برود؟

این موضوع یکی از ضروریات است و با بررسی های انجام شده در صورت تحقق این مسئله مصرف کود و سموم خیلی کم می شود و یا در صورت مصرف، از سمومی استفاده می شود که دوره کارنس سریع تر تمام شود و البته استفاده از مواد بیولوژیک در مصرف گیاهان صورت می گیرد اما باید بیشتر تلاش کنیم که این شرایط برای همه کشاورزان فراهم شود.

*دستگاه قضایی در موضوع زمین خواری و تغییر کاربری به مراتع و جهاد کشاورزی و دهیاری و شهرداری تذکر می دهد بررسی تخلفات و پرونده ها معمولا در سازمان شما انجام می شود یا اینکه در مرجع قضایی است؟

در مجموعه جهاد کشاورزی تغییر کاربری اراضی خط قرمز است و یکی از موضوعاتی که واقعا نگران آن هستم تغییر کاربری ها در سطح استان است و سرعت تغییر کاربری و سرعت پوشش دادن قطعات در استان تهران به نسبت سایر نقاط کشور بالاست و این یکی از تهدیداتی است که در تهران وجود دارد و به همین خاطر برای جلوگیری از این تخلفات اکیپ ها را تقویت کردیم.

کمیسیون ۳۳ به عنوان کمیسیون نظارت و کمیسیون تبصره یک ماده یک و سایر کمیسیون ها را به صورت ویژه هر دو هفته یک بار در سازمان جهاد کشاورزی برگزار می کنیم و بدین ترتیب ماشین هایی را در اختیار شهرستان ها قرار داده ایم که تمام زمین ها رصد می شوند و در واقع امکان سکون و  یا عدم انجام وظایف وجود ندارد چراکه هر کدام از این دستگاه ها به سامانه مجهزند و هر روز تحت کنترل و مراقبت هستند و قطعا من این را اعلام می کنم هر شخصی دنبال تغییر کاربری اراضی به صورت غیرمجاز باشد حتما به صورت جدی  با او برخورد می شود.

* با توجه به اهمیت امنیت غذایی در صورت وقوع بحران در تهران، مدیریت بحران غذایی در چه وضعیتی قرار دارد؟

شرکت های مختلفی که وابسته به حوزه جهاد کشاورزی هستند در این رابطه متولی هستند شرکت پشتیبانی امور دام در بحث ذخیره سازی محصولات دامی مسئولیت دارد و شرکت خدمات بازرگانی در برنج و روغن و شکر و سایر مواد ضروری مورد نیاز مسئولیت دارد و سازمان تعاون هم در راس میوه و خرید گندم مورد نیاز که همان شرکت خدمات بازرگانی است و دخایر استراتژیک خوبی در این زمینه دارند.

*تهران چند درصد از محصولات کشاورزی کل کشور را تامین می کند؟

تقریبا نزدیک پنج درصد کل تولیدات کشور در استان تهران تولید می شود که چیزی معادل شش میلیون تن هست.

 *الویت های سرمایه گذاری در جهاد کشاورزی کدام بخش ها هستند؟

توسعه واحدهای گلخانه ای از اهمیت و اولویت ویژه ای برخوردار است منابع تسهیلاتیش را به اندازه نیاز تامین و شرایط صدور مجوزها را هم بسیار آسان کردیم.

*در حال حاضر در استان تهران منطقه ای وجود دارد که بخواهید تبدیل به قطب کشاورزی کنید؟

ورامین و پاکدشت را می توان در این زمینه نام برد و مجتمعی را هم در ورامین بدین منظور راه اندازی می کنیم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 216

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/216/آغاز-صادرات-گل-اسلامشهر-پاکدشت-تخم-مرغ-قارچ-تهران-تک

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir