کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هزینه بیش از 6 میلیاردی برای اجرای طرح کاداستر/تراریخته تولید نمی کنیم

28 خرداد 1398 ساعت 7:42


«کریم ذوالفقاری» در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران،با بیان اینکه استان تهران حدود 290 هزار هکتار اراضی دایر و بایر دارد، اظهار کرد: در کل استان به طور میانگین،187 هزار اراضی دایر وجود دارد اما تمام 290 هزار هکتار اراضی استان تحت پوشش طرح کاداستر قرار گرفته است، قرداد همه آن ها منعقد شده و تاکنون طرح کاداستر شهرستان قرچک به اتمام رسیده است.

وی افزود: چالش های به وجود آمده در تعاریف و مفاهیم میان دستگاه های مرتبط با این طرح، از میان رفته و امروز به زبان مشترک رسیدیم.

*نهایی شدن طرح کاداستر 40 هزار هکتار از اراضی استان طی ده روز آینده

ذوالفقاری از به اتمام رسیدن طرح کاداستر 40 هزار هکتار از اراضی استان طی ده روز آینده خبر داد و گفت: اجرای طرح کاداستر در مناطق شمیرانات، دماوند و فیروزکوه به دلیل شیب زیاد اراضی و کوهستانی بودن مناطق سخت بوده و قطعات زمین در این حوزه بسیار ریز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ پاسخگویی، اظهار کرد: برای تکمیل اطلاعات اراضی از شهروندان پرسش هایی شد که اصولا در پاسخگویی قدری محتاط هستند و این کار را سخت می کند، از رسانه ملی انتظار داریم در این زمینه ورود کند.

*تاکنون بیش از 6 میلیارد تومان برای طرح کاداستر هزینه شده است

ذوالفقاری با بیان اینکه شخص رییس و معاونین سازمان مدیریت در پیشبرد اهداف طرح های توسعه ای و حل تعارضات در طرح کاداستر بسیار موثر هستند، ابراز امیدواری کرد تا طرح کاداستر استان تهران به عنوان پایلوت کشوری به نتایج قابل قبولی برسد.

وی با بیان اینکه طرح کاداستر، انقلاب بزرگی در برنامه ریزی کشاورزی و کمک بزرگی به قوه قضاییه است، افزود: تاکنون بیش از 6 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح اختصاص داده شده و تفاهم نامه ای میان جهاد کشاورزی با سازمان های مدیریت و برنامه ریزی، امور اراضی، ثبت اسناد و املاک و اداره کل اسناد املاک استان تهران منعقد شده است.

*یک ایرانی در سال 13 کیلو گوشت قرمز می خورد!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ادامه به طرح های برجسته اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: همه طرح های جهاد کشاورزی رویکرد اقتصاد مقاومتی دارند؛ تولید گوشت قرمز و اجرایی کردن طرح گوسقندان پر بازده از طریق تغییر ژنی از مهمترین طرح های اقتصاد مقاومتی است چراکه ما در تولید گوشت قرمز در کشور مشکل داریم و حدود 15 درصد واردات در این زمینه وجود دارد.

*ایرانی ها سالی 1 میلیون تن گوشت قرمز مصرف می کنند!

وی با بیان اینکه مصرف سرانه (میانگین) گوشت قرمز در کشور 13 کیلوگرم است، گفت: یعنی یک ایرانی در سال 13 کیلو گوشت قرمز میخورد.اگر ضرب در جمعیت 80 میلیونی کنیم حدود 1 میلیون تن مصرف یکساله ایرانی ها از گوشت قرمز می شود. سهم تهرانی ها به طور میانگین 182 میلیون کیلوگرم در سال است.

*نوسانات ارز، باعث افزایش 30 درصدی قیمت گوشت قرمز شد

ذوالفقاری علت افزایش قیمت گوشت در کشور را افزایش قیمت دلار و نوسانات ارزی بازار عنوان کرد و توضیح داد: حدود 10 تا 15 درصد مصرف گوشت قرمز کشور را واردات تامین می کند، قیمت دلار افزایش یافت و این مبلغ تمام شده واردات را گران تر کرد، از طرفی میل به قاچاق افزایش یافت، در نتیجه تعادل عرضه و تقاضا بهم خورد و بازار را هم به هم ریخت بنابراین یک دفعه قیمت گوشت از 30 هزار تومان به 100 هزار تومان رسید.

*افزایش تولیدات داخلی گوشت قرمز با تغییر ژنی گوسفندان ایرانی

وی با تاکید بر اینکه افزایش تولید داخلی، واردات 15 درصدی گوشت قرمز را از بین می برد و دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت، افزود: پروژه گوسفند پربازده و افزایش بره زایی از جمله طرح های اقتصاد مقاومتی جهاد کشاورزی برای رونق تولید و افزایش بهره وری است.

وی ادامه داد: گوسفندان نژاد زندی و شال استان تهران، تک قلو زا هستند و با خوردن 8 تا 10 کیلو علوفه، یک کیلو گوشت می دهند در حالی که در دنیا بر روی نژادی به نام "رومانوف" مطالعه عملیاتی صورت گرفته، این نژاد، 5 کیلو علوفه میخورد یک کیلو گوشت می دهد، رومانوف، گوشت کم چربی داشته و چند قلو زا است.

*18 هزار راس دام سنگین و سبک در استان تهران وجود دارد

ذوالفقاری افزود: افزایش تولید گوشت قرمز با تولید ترکیب ژنتیک در استان آغاز شده، سه مرکز تولید مواد ژنی در استان ایجاد کردیم که تمام کشور را پوشش میدهد. تغییر ژنتیک در میان گله دارها و دامداران استان در حال ترویج است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه استان تهران رتبه اول تولید شیر در کشور را دارد، اظهار کرد:  18 هزار راس دام سنگین و سبک در استان تهران وجود دارد، همچنین دامدارانی در استان، به تنهایی 12 هزار راس دام سنگین دارند.

*در استان تهران محصول تراریخته تولید نمی کنیم

وی همچنین از اصلاح ژنتیک در باغداری و معرفی 18 رقم محصول باغی به روش اصلاح زنتیک از مرکز تحقیقات کشاورزی به کل کشور خبر داد و گفت: در استان تهران هیچ محصول تراریخته ای تولید نمی کنیم.

انتهای پیام./


کد مطلب: 2082

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2082/هزینه-بیش-6-میلیاردی-اجرای-طرح-کاداستر-تراریخته-تولید-نمی-کنیم

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir