کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش 11 خط ریلی به مترو تهران/ اتصال 12 شهر و بخش به شهر تهران

3 خرداد 1398 ساعت 17:52


«شهرام عدالتی» در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، درباره بازنگری طرح جامع ریلی شهر تهران که در اولین جلسه کارگروه آمایش استان به بحث و بررسی گذاشته شد، اظهار کرد: سال 1353 اولین طرح جامع ریلی تهران در 4 خط مطرح و سپس در سال 1385 طرح جامع ریلی دوم تهران با افق جمعیتی 1404 و افزایش 8 خط، عملیاتی شد، امروز، کلیات بازنگری طرح جامع ریلی تهران با افزایش 11 خط با افق جعیتی 1420 به تصویب کارگروه رسید.

وی افزود: کارفرمای این طرح شهرداری تهران است و از آنجایی که این مسئله به شدت مسائل استان را تحت شعاع قرار خواهد داد در کارگروه آمایش استان تهران به بحث گذاشتیم تا درباره اجرایی کردن آن به توافق برسیم. خوشبختانه طرح جامع ریلی شهر تهران که از سوی شهرداری تهران تدوین شده کاملا با اهداف آمایشی استان همسو است.

عدالتی ادامه اظهار کرد: حدود 40 درصد از تهرانی ها در شعاع دسترسی به ایستگاه های مترو قرار دارند اما با اجرای این طرح، دسترسی ها به بیش از 60 درصد خواهد رسید و از این جهت خبر خوبی برای شهروندان تهرانی است.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران طرح ریلی حومه تهران را از برنامه های مهم استان عنوان کرد و گفت: در بازنگری طرح جامع ریلی تهران، مطالعات و برنامه ریزی خطوط مترو پرند، شهریار، اسلامشهر، نصیر شهر، گلستان، پردیس_دماوند، پاکدشت، قرچک_بهرام، ورامین_پیشوا هم انجام شده و این مهم تحول بزرگی در اتصال ریلی کل استان خواهد بود. 

عدالتی اضافه کرد: پیشنهاد کارگروه آمایش به مجری این طرح، ایجاد رینگ ریلی در جنوب تهران بود، این کار بخش اعظمی از مسافرت ها به تهران را کاهش می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تهران اجرای طرح متروی حومه تهران را هم بر عهده گرفته است یا خیر؟ گفت: براساس قانون برنامه ششم توسعه، ذیل شرکت راه آهن، راه آهن حومه کلان شهر هم ایجاد شده است. این قانون برای اولین بار امکان یکپارچه سازی خطوط مترو به کلان شهر را ارائه کرد. 

وی گفت: نمی شود متروی کلان شهر را به چند متولی سپرد. این مسئله به عنوان طرح حمل و نقل ریلی استان در شورای برنامه ریزی بررسی خواهد شد و شورای برنامه ریزی، متولی اجرای پروژه مترو حومه تهران را اعلام می کند.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، تعدد متولیان حمل و نقل ریلی در کلان شهر تهران را از چالش های این حوزه عنوان کرد و افزود: امروزه حمل و نقل ریلی تهران 4 مسئول شهرداری تهران، شرکت عمران شهرهای جدید، راه آهن ایران و شهرداری اسلامشهر را دارد در حالی که همه کلان شهرهای دنیا در این بخش مدیریت یکپارچه دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، اولین جلسه کارگروه آمایش سرزمین، آمار، محیط زیست و توسعه پایدار در سال 98 با محوریت بررسی «طرح جامع ریلی شهر تهران» با حضور، مدیران کل دستگاه های اجرایی صنعت، معدن و تجارت، محیط زیست، شرکت شهرک های صنعتی استان، معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت تهران، مدیرکل منابع طبیعی، نماینده استانداری، شهرداری تهران، مهندسین مشاور شرکت سیسترا مجری طرح جامع ریلی شهر تهران و جمعی از کارشناسان سازمان مدیریت و دستگاه های اجرایی عضو کارگروه در محل سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برگزار شد.

انتهای پیام./


کد مطلب: 2055

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/2055/افزایش-11-خط-ریلی-مترو-تهران-اتصال-12-شهر-بخش

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir