کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عزم جدی سازمان برنامه برای اجرای BIM در کشور

10 ارديبهشت 1398 ساعت 17:34


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، «سید جواد قانع‌فر» در دومین کنفرانس بین المللی BIM در پژوهشگاه نیرو، اظهار کرد: آیین نامه نظام فنی و اجرایی که سابقه 5 دهه را دارد، اولین بار با قوانین برنامه و بودجه نوشته و  سپس به طور متناوب از سال های 67 تا 96 به روزرسانی شد. اگر چه شرایط صنعت احداث در کشور متفاوت شده اما نظام فنی و اجرایی این فهم شناخت را دارد، همچنان که قوانین بالادستی هم زمینه انعطاف و بروزرسانی را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه تبادل اطلاعات و استفاده از فناوری های نوین ساخت و ساز باید از بهینه سازی به ضرورت تبدیل شود، افزود: با یکپارچه سازی در قالب نظام فنی و اجرایی کشور می توانیم اسناد را در قالب برنامه مشخصی پیش برده و اجرایی کنیم تا طرح های کشور را از این فناوری ها جدید در حوزه ساخت و ساز بهره مند سازیم. 

قانع‌فر از اجرای پروژه پایلوت اجرای BIM در استان تهران خبر داد و گفت: این کار خوب با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، وزارت راه و شهرسازی، سازمان نوسازی مدارس و شرکت آب و فاضلاب با تعدادی پروژه محدود انجام میگیرد تا بازخوردهای لازم را در مرحله اجرای این تکنولوژی در ایران بگیریم و در ادامه آن فرآیند اطلاعات و اجرا را کامل تر کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد تا در قالب نظام فنی و اجرایی یکپارچه با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران بتوان این اسناد را در قالب برنامه ای مشخص پیش برد، طراحی و عملیاتی کرد و در یک زمان معقول پروژه های کشور را از این موضوع بهره مند کرد.

رییس نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بافناوری BIM باید مشکلات صنعت ساخت و مدیریت بحران را حل کرده و اثرگذاری در تخصص های مختلف، تاسیسات، مشاوره و صنعت احداث و کاهش هزینه ها و زمان را دنبال کنیم. این فناوری باعث کاهش دعاوی و دوباره کاری های ساخت میشود.

قانع‌فر ادامه داد: نظام اجرایی کشور، امیدوار است تا با توان متخصصین، دست اندرکاران و دستگاه های ذی ربط برخی از این مشکلات را رفع کرده و گام به گام با برنامه ریزان به گسترش این فناوری کمک کند.

وی گفت: باید با تبیین مفاهیم، نهادسازی کرد و با آموزش پیمانکاران و مشاوران و تجهیز آن ها ظرفیت قابل توجهی از این تکنولوژی ایجاد کنیم و اگر به این مقوله حرفه ای نگاه شود می توان آن را به بنگاه های اقتصادی تبدیل کرد.

رییس نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه برنامه های خوبی برای اجرای این تکنولوژی داریم، افزود: bim را می توانیم در شرح معاملات، تشخیص صلاحیت مشاوران و پیمانکاران، در اسناد و مدارک پیمان ها و اثرات آن وارد کنیم.

قانع‌فر در ادامه به چالش امنیتی پروژه BIM اشاره کرد و گفت: در موضوع پدافند غیرعامل و محرمانگی برخی اطلاعات چه در مرحله ساخت و چه در مرحله بهره برداری و بحران، برای افرادی مشروع و دارای صلاحیت مفید است، اما اگر در دست نااهلان بیفتد می تواند خطرآفرین باشد. 

وی اضافه کرد: شرایط اقتصادی و سیاسی کشورمان به گونه ای است که در مقایسه با کشور های دیگر نمی توانیم ریسک پذیری کنیم، اما برای این مهم هم می توان چاره اندیشی کرد.

رییس نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: امیدواریم در افق دو تا سه ساله با همکاری نهادهای مسئول به سطح اطمینان برسیم و اسناد و موضوعات فناوری های جدید اطلاعاتی را وارد طرح های اجرایی ساخت و ساز کنیم.

قانع‌فر افزود: از طریق BIM می توان بستر تبادل اطلاعات ساختمان و ارتباط با سامانه های دیگر کشورها را فراهم کرد.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1956

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1956/عزم-جدی-سازمان-برنامه-اجرای-bim-کشور

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir