کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اجرای مرحله اول سند آمایش سرزمینی؛ آغاز تمرکززدایی از پایتخت

9 ارديبهشت 1398 ساعت 5:56


«شهرام عدالتی» در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، با اشاره به اینکه 60 درصد جمعیت شهری ایران در 10 نقطه شهری کشور اسکان دارند، درباره راه برون رفت از انباشت جمعیت در پایتخت اظهار کرد: اولین مسئله در تهران جلوگیری از تشدید مشکلات است. اجرای سیاست های انقباطی و انسباطی راه کنترل نیست و امروزه می بینیم که نقاط جمعیت در ایران قطبی شده است.

وی با بیان اینکه ایران از نظر مساحت در ردیف 17 امین کشور پهناور دنیا و 18 امین کشور از منظر جمعیتی است، افزود: حدود دو سوم از فضای ایران خالی از سکنه است و این یعنی فقدان تعادل فضایی. اگر این فرآیند ادامه یابد بیش  از 60 درصد جمعیت ایران در یک صدم جغرافیای کشور زندگی می کنند، بنابراین باید برای وجب به وجب این سرزمین برنامه داشت و نباید همه فعالیت ها را در پایتخت متمرکز کرد چراکه توسعه در مکان های کوچک شکل گرفته و تاثیرگذار است.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه با اشاره به سند آمایش سرزمینی استان تهران، گفت: این سند 4 برنامه 5 ساله و در واقع یک برنامه بلند مدت 20 ساله است. مرحله اول ساماندهی است و در این زمان، کانون های جمعیتی شهر و روستا، کارگاه های صنعتی، اطلس نقاط بحرانی استان بررسی و کنترل می شوند.

وی ادامه داد: تمرکززدایی فعالیت ها از تهران، با تاکید برتخصصی شدن فضاهای پیرامونی پیرامون تهران از نظر هویت اجتماعی و اقتصادی هدف برنامه اول(5 سال اول برنامه) آمایش است.

عدالتی با اشاره به سامانه اطلاعات مکانی استان تهران که سال گذشته رونمایی شد، گفت: این سامانه تحولات سرزمینی را به ما گزارش می دهد و تمام دستگاه های اجرایی و سازمان ها به آن دسترسی دارند. هر گونه تغییر در کاربری های فضایی از این طریق قابل مشاهده است، همچنین ایجاد اتاق مانیتورینگ ویژه سامانه اطلاعات مکانی هم در دست اقدام است.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1931

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1931/اجرای-مرحله-اول-سند-آمایش-سرزمینی-آغاز-تمرکززدایی-پایتخت

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir