کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عزم جدی برای فعال کردن واحدهای تولیدی؛ ابطال مجوز واحدهای تعطیل!

6 ارديبهشت 1398 ساعت 17:59


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، «نعمت اله ترکی» با حضور در برنامه زنده «ذره بین» رادیو تهران، پیرامون ظرفیت های بیشمار تولیدی استان تهران و ایجاد اشتغال در سال رونق تولید گفتگو کرد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه با محوریت برنامه ریزی تحقق می یابد، اظهار کرد: در هر کشوری اگر برنامه ریزی بر مبنای محورها و اهداف نباشد رو به شکست است به همین منظور، برای رونق تولید در استان تهران تکیه بر اسناد بالادستی چون برنامه ششم توسعه کشور داریم. 

*استان تهران، دارای 22 درصد کارگاه های صنعتی کشور است

ترکی ادامه داد: پیش از این برنامه های توسعه، جامع نوشته، تدوین و ابلاغ شده و اجرایی نمی شد، اما در برنامه ششم توسعه، برای اولین بار این برنامه را با دو برش استان و شهرستان تدوین کردیم که تاکنون در کشور، چنین برنامه ای نبوده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، نگاه آمایشی و توجه به ظرفیت های هر شهرستان را مهمترین شاخص تدوین برش شهرستانی برنامه ششم توسعه در استان تهران عنوان کرد و گفت: گام دوم اجرایی کردن برنامه است که برای تحقق آن شهرستان ها بر اساس توانمندی تقسیم بندی شده اند، مثلا حوزه غرب و جنوب غرب استان، ظرفیت بیشماری از واحدهای تولیدی و صنعتی است.

*یک پنجم کارگاه ها و یک چهارم نیروی انسانی در کشور متعلق به استان تهران است

ترکی با بیان اینکه یک پنجم کارگاه ها و یک چهارم نیروی انسانی کشور در استان تهران وجود دارد، افزود: بر اساس آمار، استان تهران سهم 22 درصدی کارگاه های صنعتی بالای 100 کارگر در کشور را داشته و دارای 8 هزار کارگاه صنعتی کوچک با تعداد 10 کارگر است.

*سال 97؛ آغاز راستی آزمایی واحدهای تولیدی با 400 آمارگیر

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران در ادامه از ساماندهی و راستی آزمایی واحدهای تولیدی (اعم از صنعتی و صنفی)در سامانه جدید اطلاعات مکانی استان برای اولین بار خبر داد و گفت: برای رسیدن به برنامه ای مشخص، نیاز به پایه گذاری آمار و اطلاعات درست داشتیم که این کار از سال گذشته با بکارگیری و آموزش 400 نفر آمارگیر برای تفکیک آمار واحدهای تولیدی فعال و نیمه فعال، واحدهای داخل محدوده شهرک های صنعتی و خارج از آن آغاز شد. اطلاعات دریافتی شامل نوع تولید، نوع محصول، میزان فعالیت، تعداد کارکنان،دسترسی ها، زیرساخت ها، مشکلات واحد و ... در سامانه ای بر خط ثبت و به روزرسانی می شود.

*فعالیت 5 هزار و 500 واحد تولیدی شناسنامه دار خارج از شهرک های صنعتی!

وی افزود: براساس رصد انجام شده در سال 97، 5 هزار و 500 واحد تولیدی شناسنامه دار و فعال، خارج از شهرک های صنعتی شناسایی شدند. بخش دوم راستی آزمایی واحدهای تولیدی داخل محدوده شهرک های صنعتی است که از فروردین ماه سال جدید آغاز شده است و ادامه دارد.

*تعطیلی واحدهای تولیدی که 3 سال فعال نبوده اند!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: براساس پروانه های صادر شده، باید بیش از 18 هزار واحد صنعتی در استان تهران وجود داشته باشد اما تعدادی از آن ها تعطیل شده و یا ممکن است برخی فعالیت خود را آغاز نکرده باشند، اگر به این نتیجه برسیم که واحدی تولیدی مجوز فعالیت گرفته و سه سال فعال نبوده باید مجوز آن باطل شود تا ظرفیت جدیدی ایجاد شده و با علم به این موضوع، واحدهای متقاضی جدید را مجوز دار کنیم.

*چرا بانک ها از منابع خود به واحدهای صنعتی تسهیلات می دهند؟

وی در ادامه به پرداخت تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی صنعتی اشاره و اظهار کرد: نکته قابل توجه و تاملی در این زمینه وجود دارد، پس از راستی آزمایی و قرارگیری واحد تولیدی در سامانه نظارتی، واحد متقاضی، از دولت تسهیلات طلب می کند که براساس تبصره 18 قانون بودجه 96 و 97 تسهیلات قابل توجهی برای این واحدها در نظر گرفته شده است، خود بانک های عامل هم اعلام می کنند که از محل منابع بانکی تسهیلات را پرداخت کردیم که خود جای سوال دارد و این بانک ها چرا از منابع خود تسهیلات می دهند؟

*11 هزار واحد تولیدی صنعتی استان تهران شناسنامه دار شدند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به اینکه 11 هزار واحد صنعتی تولیدی در سطح استان تهران شناسنامه دار شدند، گفت: هر واحد تولیدی با توجه به نوع فعالیت در گروه صنعتی، صنفی، خدماتی، کشاورزی، قرار می گیرد، هر واحد تولیدی دارای یک شناسنامه از نوع و تاریخ آغاز فعالیت، شماره ثبت، نوع محصول و .. است که با توجه به تخصص خود پروانه فعالیت خود را از دستگاه مربوط به خود می گیرد و دستگاه اجرایی هم موظف است، اطلاعات دقیق واحد تولیدی را در سامانه اطلاعات مکانی استان تهران به دقت درج کند. 

ترکی اضافه کرد: بازدید ما از برخی واحدهای صنعتی نشان می دهد که زیرساخت آن ها متعلق به 40 سال گذشته است، بنابراین زنجیره تولید و دستگاه تولیدی آن ها نیازمند بازنگری برای رسیدن به استاندارد تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر وضعیت فعالیت واحد تولیدی شفاف شود در راه دریافت تسهیلات عقب نمی ماند، افزود: ما به عنوان متولی برنامه ریزی باید بدانیم این تسهیلات در چه زمینه ای اعم از توسعه، سرمایه در گردش و یا سرمایه ثابت به واحد تولیدی تعلق می گیرد؟ از طرفی نرخ سود و بهره بانکی عامل هم باید نظارت شده باشد.

عملکرد عجیب بانک ها در ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی!

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران گفت: در کارگروه اقتصادی استان تهران، متقاضیانی از واحدهای تولیدی وجود دارد که از طرف معرفی نامه دولتی برای دریافت تسهیلات بانکی به هزار مشکل برمیخورند.

ترکی در ادامه از عدم همکاری بانک های عامل در پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی گفت و افزود: زمانی که سراغ بانک می رویم و می گوییم سهم شما هزار میلیارد بوده اما فقط 200 میلیارد پرداخت کرده اید مدعی هستند که واحدهایی که برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند شاخص دریافت تسهیلات را نداشته اند اما خود بانک ها به عنوان متولی از منابع داخل بانک به جای هزار میلیارد توامن سه هزار میلیارد پرداخت کرده اند، این موضوع مورد پذیرش سیستم برنامه ریزی ما نبوده و بسیار عجیب است ما به دنبال این هستیم که جلوی این اتفاق ها را بگیریم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه بیش از 95 درصد واحدهای تولیدی صنعتی در کشور را کارگاه های کوچک تشکیل داده اند، گفت: در برنامه ریزی ها، توجه ما به ساماندهی این کارگاه ها است چرا که نقش مهمی در تولید ایفا می کنند. در سال 98 سالی را رقم خواهیم زد تا بحث رونق تولید که رهبری فرمودند به معنای واقعی رقم بخورد، به تعبیری دیگر سال 98 سال شروع تاثیرگذاری واحدهای تولیدی در اشتغال، تولید کشور و ساماندهی واردات بی رویه است.

*فعالیت بسیاری از واحدهای تولیدی قطعه سازان خودرو با قطعات تولید داخل

وی ادامه داد: هم اکنون در بسیاری از واحدهای تولیدی استفاده از قطعه وارداتی کم شده و این به مرور و به خودی خود اتفاق افتاده برای مثال، در واحدهای تولیدی قطعه سازان خودرو، نزدیک 10 هزار قطعه ساز موفق در کشور فعالیت می کردند اما در بخش عرضه و تقاضا و رقابت پذیری بین کالای ایرانی و خارجی معمولا قطعه وارداتی علی رغم پرهزینه بودن مورد استفاده قرار می گرفت، اما الان عکس این اتفاق پیش آمده، بر اساس آمار ما از سال 97 بالای 55 درصد واحدهای تولیدی قطعه سازان که پیش از این غیرفعال بوده اند، فعالیت خود را با استفاده از تولیدات داخلی شروع کرده اند.

*استان تهران بازار مصرف ویژه ای برای واحدهای تولیدی است/تولیدات داخل باید با کیفیت و استاندارد شوند

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران در ادامه برنامه، درباره وجود جمعیت فعال و بازار مصرف مناسب در کشور بویژه در استان تهران گفت: 17 درصد جمعیت کشور و جمعیت 15 کشور اروپایی تنها در استان تهران مستقر هستند و این خود ظرفیت بیشماری از بازار مصرف برای واحدهای تولیدی است.

وی افزود: واحدهای تولیدی شناسایی شده را باید به سمت تولیدات استاندارد سوق دهیم و دستگاه های نظارتی همچون سازمان استاندارد در این مقوله باید کمک کنند، نقص واحدهای تولیدی طی فاصله زمانی از قبل تعیین شده باید به زنحیره استاندارد برای تولید برسد.

*مجوز فعالیت صنایع سبز و هایتک در نزدیکی پایتخت/فعالیت 38 شهرک صنعتی تولیدی و خصوصی در استان تهران

در ادامه مجری برنامه از ترکی درباره قوانین  واحدها در حوزه تولید پرسید و وی در پاسخ اظهار کرد: 38 شهرک صنعتی دولتی و خصوصی در استان تهران فعالیت می کنند که همه تابع ضوابط و قوانین خود هستند. یکی از مهمترین ضابطه ها برای واحدهای تولیدی در استان تهران محدودیت شعاع 120 کیلومتری است. همچنین از سال 97، کارگروهی با حضور 13 دستگاه اجرایی برای استقرار یک واحد تولیدی اعلام نظر می کنند، و دیگر واحد متقاضی برای پیگیری مجوز سال ها معطل نمی ماند. اگر این کمیته به واحدی تولیدی مجوز فعالیت دهد هر دستگاهی موظف است کار واحد متقاضی را راه انداخته و در بروکراسی اداری معطل نکند. رسته های تولیدی همچون هایتک و صنایع سبز می توانند در نزدیکی تهران مستقر شوند.

وی افزود: کارگروه اختصاصی مقررات زدایی با حضور جمعی از نمایندگان مجلس در استان تهران راه اندازی شده که باید همه قوانین تولید در این جا بازنگری شود.البته تاکنون به نتایج خوبی در زمینه قوانین رسیده ایم. برخی از شهرک های صنعتی تازه تاسیس چون قرچک با هذف گزاری 850 هکتاری از سال گذشته و از دل تصمیمات کارگروه های یاد شده متولد شد. 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه 50 درصد شرکت های دانش بنیان کشور در استان تهران مستقر هستند، گفت: در حوزه صنعتی و کشاورزی اتفاقات خوبی در حال افتادن است،تسهیلات خوبی به بخش خصوصی ارائه می شود و در بخش آبیاری قطره ای و بارانی 85 درصد تسهیلات بلاعوض است. بسیاری از تسهیلات در بخش دام و طیور با نرخ 7 درصد به بخش خصوصی ارائه می شود.

وی همچنین افزود: کار حدنگاری و کاداستر زمین های کشاورزی استان تهران با پایلوت زمین های کشاورزی قرچک آغاز شده و تا پایان سال تمام زمین های کشاورزی استان در طرح کاداستر سند دار شده و مالک هر کدام از آن ها مشخص می شود.

به گفته او طرح کاداستر پس از استان تهران به تمام استان های کشور تعمیم داده خواهد شد.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1901

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1901/عزم-جدی-فعال-کردن-واحدهای-تولیدی-ابطال-مجوز-تعطیل

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir