کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هشدار افزایش جمعیت در غرب استان تهران|دیگر جایی برای سکونت وجود ندارد!

26 اسفند 1397 ساعت 7:59


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، هجدهمین و آخرین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران در سال 97، به ریاست "انوشیروان محسنی بندپی" استاندار تهران، دبیری "نعمت اله ترکی" رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و حضور "میرزایی نکو" نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل دستگاه های اجرایی، فرمانداران شهرستان های ملارد، شهریار، و جمعی از کارشناسان حوزه برنامه ریزی در سالن جلسات استانداری تهران برگزار شد.

*ترکی: هشدار افزایش جمعیت سه میلیونی در غرب استان تهران!

ترکی در ابتدای این جلسه، اظهار کرد: استان تهران برای برنامه ریزی دقیق تر به 5 منطقه تقسیم شده که در این جلسه به بررسی تحولات و بحران های منطقه یک استان یعنی شهرستان های شهریار، ملارد و قدس می پردازیم.

وی افزود: از این پس با منظر آمایشی استان را نگاه کرده و مسائل و مشکلات را بر اساس مطالعات سند حل و فصل خواهیم کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تاکید کرد: با وجود آنکه نزدیک 20 هزار هکتار درختکاری در سطح این استان طی ماه جاری انجام شد، نباید فراموش کرد که این آمار در کنار از بین رفتن 50 هزار هکتار از فضای سبز استان تهران رخ داده است.

وی با تاکید بر اینکه شکل گیری فضاهای جمعیتی باید مدیریت شود، گفت: پیش بینی می شود طی پنج سال آینده بین دو تا سه میلیون نفر جمعیت در غرب استان تهران ساکن شوند، دیگر جایی برای سکونت وجود ندارد.

ترکی گفت: با توجه به حرائم شهرها و تداخل بوجود آمده در آن، طرح های تفصیلی و جامع باید یکبار دیگر با نگاه به حریم شهرها بازنگری شود.

*عدالتی: زنگ خطر تحولات جمعیتی در غرب استان تهران و ادعای استان شدن!

در ادامه این جلسه، «شهرام عدالتی» معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت استان تهران گزارشی از تحولات سرزمینی در منطقه غرب استان تهران ارائه کرد.

وی گفت: از منظر آمایش سرزمین، عملا آینده غرب تهران، نمی تواند از مسیر تهران_کرج ارتزاق کند و به حتم باید از هم اکنون به مساله پیش روی سه شهرستان ملارد، قدس و شهریار فکر کرد. در این سه شهرستان غربی استان تهران یک میلیون و 438 هزار نفر جمعیت سکونت دارند که این احتمال می رود این منطقه مانند استان البرز در قالب تقسیم بندی جدید جغرافیایی و یک استان دیگر از تهران جدا شود.

عدالتی افزود: به گواه اسناد و مطالعات سند آمایش، بیشترین سکونت، مهاجرت و رشد جمعیتی استان تهران تا سال 1400 در همین منطقه خواهد بود. از سوی دیگر در شهریار با هرم سنی متفاوتی مواجه هستیم و جمعیت دانش آموزی و جوان آن به سرعت در حال رشد است.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت استان تهران با بیان اینکه نتیجه رشد جمعیت، افزایش سکونت و بزرگ شدن شهرها است، اظهار کرد: با بررسی روند رشد شهرهای منطقه غرب در 15 سال گذشته به سادگی می توان متوجه کاهش فضای سبز و بزرگ شدن شهرها و افزایش سکونت گاه ها شد، به همین جهت است که برنامه ریزی برای مدیریت مسائل پیش روی این منطقه از جمله اشتغال، مدارس و ... باید از هم اکنون آغاز شود.

وی ادامه داد: اگر توسعه استان تهران بدون لحاظ وضعیت کنونی و شرایط و بحران های پیش بینی شده در سند آمایش سرزمین دنبال شود، کاری مشابه دنبال باد دویدن رخ می دهد.

عدالتی اظهار کرد: در استان تهران فعالیت هایی در حال رشد و فعالیت هایی در حال رکود و زوال هستند. برنامه ریزی اقتصادی به ما کمک می کند آنچه در اقتصاد ضریب تکاثر است مشاغل نوظهور است.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت استان تهران گفت: جدی ترین دشمن آمایش در استان تهران و عوامل غیر همسو، تداخل حریم شهر تهران با برخی شهرستان ها است به نوعی که هم اکنون پایتخت با 8 شهرستان تداخل حریم دارد.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1873

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1873/هشدار-افزایش-جمعیت-غرب-استان-تهران-دیگر-جایی-سکونت-وجود-ندارد

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir