کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترکی: جذب یک میلیارد دلار سرمایه خارجی در استان تهران

11 اسفند 1397 ساعت 8:42


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، صبح امروز «نعمت اله ترکی» در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و گرامیداشت مقام زن، سال 97 را پرکارترین سال سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران دانست و اظهار کرد: فلسفه وجودی این سازمان در برگیری تمام بخش های استان و جامعیت بخشیدن به آن ها است بنابراین در همه بخش های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، تولیدی، خدمات رسانی به مردم و شهروندان انجام وظیفه می کند.

وی در ادامه شرح مفصلی از اسناد توسعه ای استان تهران ارائه کرد.

ترکی موفقیت در توسعه را در گرو آینده نگاری دانست و افزود:  تهیه سند آمایش استان با همین رویکرد آینده نگاری تدوین شده و تاکنون 28 استان موفق به تهیه سند شده اند. این اسناد به شورای عالی آمایش کشور ارسال شده و از سال 98 اجرایی می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، دو بخش استقرار و خدمات رسانی به جمعیت را مهمترین بخش سند آمایش عنوان کرد و گفت: سالی 300 هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می شود. تراکم جمعیت در شهر تهران 600 نفر در هر کیلومتر مربع است در حالی که این رقم در کشور 45 نفر است. همچنین جمعیت پیرامونی تهران طی دهه گذشته دو برابر شده و اکنون حدود 6 میلیون نفر در پیرامون پایتخت زندگی می کنند.

وی با بیان اینکه در برخی شهرستان ها تراکم جمعیت به 7 تا 10 هزار نفر در هر کیلومتر مربع میرسد، تاکید کرد: استقرار و انباشت جمعیت در این مناطق، خلا سند آمایش در استان را نشان می دهد که امروز با تدوین آن تکلیف شهر و شهرستان ها مشخص شده است.

ترکی اضافه کرد: حریم و محدوده شهرها، طرح های جامع تفصیلی، از جمله موارد مهمی است که در کنار سند آمایش و همگام با آن در حال انجام است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از سنددار شدن 90 درصد زمین های ملی استان تهران خبر داد و گفت: بر اساس طرح کاداستر و با هماهنگی میان دستگاه های منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، آب منطقه ای، آبفای استان تا پایان سال 98،  10 درصد زمین های باقی مانده مشمول طرح کاداستر قرار گرفته و رسمیت می یابند.

وی همچنین از رصد و پایش کاربری زمین های ملی استان از طریق سامانه مکان محور خبر داد و افزود: هر دوماه یکبار در شورای برنامه ریزی این رصد انجام شده و تغییر کاربری ها را رصد و پیگیری خواهیم کرد.

ترکی درباره تدوین برنامه عملیاتی سند توسعه استان و 16 شهرستان تهران گفت: این برنامه عملیاتی برای اولین بار در کشور تدوین شده و هدف گزاری آن تا سال 1400 است. یکی از هدف های تهیه آن جلوگیری از اقدامات پراکنده در استان است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نظارت برنامه ای را مهمترین بخش سند توسعه استان تهران دانست و اضافه کرد: از سال آینده همزمان با اجرای سند، نظارت برنامه ای هم آغاز می شود. فرمانداری ها و دستگاه های اجرایی موظف به اجرای برنامه ها بر اساس ظرفیت ها و برنامه ریزی های سند توسعه شهرستان خود هستند.

وی به نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد  اشاره کرد و افزود: پیش از این پرداخت منابع مالی در سازمان بر مبنای برنامه نبود اما امروز این اتفاق افتاده و تامین و تخصیص منابع ملی بر اساس برنامه و توسعه استان خواهد بود. رویکرد توسعه، تخصیص منابع مالی مبتنی بر عملکرد دستگاه است. به همین جهت 880 خدمت در سیستم بودجه ریزی عملکردی تعریف شد که از سال 98 اجرایی میشود. این خدمت ها در سامانه برای استفاده مردم و اطلاع آن ها، همچنین شفافیت عملکرد دستگاه ها بارگذاری می شود.

ترکی همچنین به تهیه سند کاهش آسیب های اجتماعی در استان تهران اشاره کرد و گفت: این سند در جهت کاهش آسیب های اجتماعی طلاق، کودکان کار و خیابان، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و اعتیاد با مشارکت 45 دستگاه با محوریت سازمان بهزیستی و حضور نخبگان علمی از دانشگاه علوم پزشکی، شهید بهشتی تدوین شده است. براساس این سند، سالی 25 درصد کاهش در 4 حوزه آسیب های اجتماعی باید اتفاق بیفتد.

وی افزود: 11 دانشگاه برتر هم در زمینه اجرایی شدن سند آسیب های اجتماعی اعلام آمادگی کرده اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران همچنین از تدوین سند برنامه توسعه منابع انسانی برای ساماندهی ساختار و تشکیلات سازمانی خبر داد و گفت: این سند با همکاری دانشگاه تربیت مدرس در کارگروه های تخصصی استان در حال تدوین است. ما معتقدیم ساختار منابع انسانی و تشکیلات استخدامی و اداری باید همپای برنامه های توسعه ای استان حرکت کند.

ترکی همچنین درباره تعامل شهرداری تهران با سازمان مدیریت استان تهران در اجرای اسناد توسعه ای استان تهران گفت: همگرایی و هماهنگی استان و شهرداری و فرمانداری تهران در این زمینه قابل توجه بود. جلسات متعددی با شهرداری تهران برگزار شد که قرار شد برنامه سوم شهرداری با اسناد توسعه تطبیق پیدا کند.

 

ترکی در ادامه این جلسه به پرسش خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به یک خبرنگار درمورد نوسازی بافت های فرسوده گفت:  براساس ارزیابی‌های که انجام شده بود تعداد حاشیه نشنیی در استان تهران حدود دو میلیون نفر اعلام شده بود که  عدد بسیار بالایی است لذا باید برای نوسازی باتهای فرسوده برنامه ریزی دقیقی انجام می‌شود در استان تهران ۶۱۱۱ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که نسبت این استان به کل کشور حدود ۷.۷۱ درصد است. البته در شهر تهران ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که در سایر شهرستانهای استان نیز ۲۸۴۳ هکتار بافت فرسوده احضا شده است.

 

وی در خصوص وضعیت حوزه درمانی استان تهران و نگاه اسناد توسعه‌ای به این حوزه گفت: با آغاز دولت آقای روحانی ارزیابی از مراکز درمانی استان تهران داشتیم که شاهد کمبود سرانه تخت بیمارستانی در در برخی از شهرستانهای استان تهران بودیم که در اولویتهای اسناد توسعه‌ای برنامه ریزی برای این موضوع در دستور کار قرار گرفت به شکلی که احداث ۱۹ بیمارستان در سطح استان تهران در دستور کار قرار گرفته و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ شاهد افتتاح این بیمارستان‌ها باشیم تا به لحاظ سرانه تخت بیمارستانی در کشور به میزان قابل قبولی برسیم و شاهد تعادل بین خدمات گیرندگان و ارائه کنندگان خدمات باشیم.

 

 

*۶۰ تا ۷۷ درصد ترافیک شهر تهران بابت ایاب و ذهاب سفرهای شهروندان شهرستانهای پیرامونی به تهران است

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درپاسخ به پرسش خبرنگاری که از چالش های حمل و نقل عمومی استان تهران سوال کرد پاسخ داد:  اعتقاد ما این است که ۶۰ تا ۷۷ درصد ترافیک شهر تهران بابت ایاب و ذهاب سفرهای شهروندان شهرستانهای پیرامونی به تهران است لذا باید برنامه ریزی دقیقی در بخش حمل ونقل عمومی انجام می‌شود به این ترتیب سند توسعه‌ای استان تهران تکمیل و کمربند ۱۵۶ کیلومتری این استان از هشتگرد تا حوزه ورامین و پاکدشت و یک شاخه به سمت سمنان و یک شاخه دیگر به سمت بزرگراه شهید بابایی در دستور کار قرار گرفته است.

 

 

وی تاکید کرد: این کمربندی کمک می‌کند حمل ونقل جاده‌ای ما در بخش غربی استان تکمیل شود و خودروهای عبوری از این حوزه نیاز به ورود به داخل شهر تهران نداشته باشند همچنین کمربند دوم از اسلام شهر و رباط کریم به سمت جاده ساوه تکمیل خواهد شد که باز هم کمک می‌کند خودروهای عبوری از استان تهران نیازمند عبور به داخل تهران نباشند.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در خصوص تکمیل حمل و نقل ریلی نیز گفت: در حوزه حمل ونقل ریلی احداث قطار حومه‌ای تهران پردیس دماوند مطالعاتش به اتمام رسیده و به زودی این پروژه آغاز به کار خواهد کرد. حوزه دیگر مترو تهران اسلام شهر است که کلنگ زنی آن آغاز شد و تا پایان سال ۱۴۰۰ این قطار حومه‌ای به مترو تهران متصل خواهد شد. همچنین قطار حومه‌ای تهران - ری و ادامه آن تا پیشوا که در حال حاضر ارائه سرویس می‌کند مقرر شده که یک خط دیگر به آن افزوده شود تا سرفاصله حرکت این قطارها کاهش یابد.

 

وی ادامه داد: بحث مترو تهران به فرودگاه امام خمینی (ره) و امتداد آن تا شهر جدید پرند نیز در حال پیگیری است با برنامه ریزی شده تا سال ۱۴۰۰ بیشتر شهرستانهای ما می‌تواند از خدمات ریلی بهره مند شود.

 

 

وی اظهار کرد: با توجه به ارزیابی که انجام داده‌ایم حدود دو میلیون نفر در این حوزه بافتهای فرسوده استقرار دارند در راستای نوسازی بافت‌ها سقف و رقمی برای تهران در نظر گرفته شده و به شهرداری تهران نیز تکلیف شده است. در ستاد بازآفرینی که ریاست آن را خود شهرداری بر عهده دارد موضوع نوسازی بافتهای فرسوده را پیگیری کنند در سایر شهرستانها ما نیز موضوع را پیگیری کردیم و ۴۰۰ محله شناسایی شده که مقرر شده براساس برنامه ریزی تا سال ۱۴۰۰ بخش اعظم این بافتهای فرسوده نوسازی شود.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درباره تعامل و همکاری میان دستگاه‌های اجرایی در سطح استان تهران و به ویژه شهرداری تهران با مجموعه دولت در استان تهران گفت: شرح برنامه‌ها تکالیف هر یک از دستگاه‌های اجرایی در حوزه شهر تهران به خوبی مشخص شده است و موضوع همکاری دولت و مراکز غیردولتی که شامل شهرداری نیز می‌شود پیگیری و وظایف هر یک مشخص شده است،  تطبیق برنامه‌های شهرداری تهران شامل برنامه پنج ساله سوم و سند توسعه استان تهران نیز از طریق فرمانداری تهران دنبال می‌شود و مواردی که لازم بوده تغییر پیدا کنند مشخص و مقرر است در کمیته مشترکی میان سازمان مدیریت و برنامه ریزی ، شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران موارد لازم  اصلاح شود.

 

ترکی در رابطه با تسهیلات پرداختی به بنگاه‌های اقتصادی نیز گفت: در حوزه کشاورزی ۲۸۵ میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک کشاورزی به منظور ایجاد اشتغال در ۲۱۵ طرح پرداخت شده است.

 

وی با ابراز تاسف از اینکه بقیه بانک‌ها همکاری نداشتند گفت: عدد در نظر گرفته شده بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان است که حدود ۸۰۰ میلیارد دلار آن پرداخته شده و این کل تسهیلات بخش‌های مختلف است. همچنین در بخش مشاغل خانگی ۵۳ میلیارد تومان سهم استان تهران بوده که تمام‌ آن پرداخت شده و نرخ سود آن تقریبا قرض الحسنه است.

 

رئیس سازمان برنامه در مورد درآمدهای استان گفت: درآمدهای مالیاتی حدوداً ۵۲ هزار میلیارد تومان بوده که برای سال ۹۸ بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

 

ترکی به شاخص‌های کمی و کیفی در بخش‌های مختلف اقتصادی در سند آمایش و توسعه استان اشاره کرد و یادآور شد: مثلا اگر در حال حاضر ۵.۵ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود، باید سالانه ۱۵ درصد افزایش یابد و در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون تن برسد. بنابراین تمامی شاخص‌هایی که تعیین شده قابل سنجش است.

 

وی افزود: ۱۷ هزار واحد صنعتی در استان تهران داریم و سهم این استان از تولید ناخالص داخلی ۲۴ تا ۲۵ درصد است.

 

ترکی با تأکید بر اینکه صندوق کارافرینی امید و پست بانک کمترین همکاری را در پرداخت تسهیلات اشتغال داشتند، گفت: بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه در گردش واحدهای صنعتی در سال جاری پرداخت شده البته بانک‌ها معتقدند ۲۳ هزار میلیارد تومان کل تسهیلات پرداختی در کشور است و در تهران این رقم ۴ هزار میلیارد تومان است.

 

وی در مورد وضعیت سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: طبق آمارها یک میلیارد دلار در بخش کشاورزی، صنعت، گردشگری جذب شده است و بخشی از طرح‌ها نیز در زمره طرح‌های ملی قرار دارند که آمار آنها متفاوت است.


کد مطلب: 1830

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1830/ترکی-جذب-یک-میلیارد-دلار-سرمایه-خارجی-استان-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir