کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترکی: «ورامین» و «ری» توانایی تغذیه ۵ استان کشور را دارند

5 اسفند 1397 ساعت 12:43


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران «نعمت الله ترکی» در جلسه مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران در ورامین گفت: چه اتفاقی افتاده که بعد از ۹۰ سال دنیا به سمت توسعه در بخش کشاورزی رفته و ما به عقب برگشتیم؟ دیدگاه سنتی باید اصلاح شود و نگاه نوین جایگزین شود.

وی افزود: تفکری که ۹۰ سال قبل این زمین را بعنوان مرکز تحقیقات ایجاد کرده باید ببینیم چه هدفی را دنبال کرده است. شما می گویید مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران خودگردان است، پس چرا حقوق ۱۴۰ نفر پرسنل را دولت می دهد؟ اگر از ظرفیت های ورامین و ملک ری به درستی استفاده شود می تواند ۵ استان را تغذیه کند.

ترکی اظهارکرد: سند آمایش استان تهران رویکرد آینده نگاری را احیا کرده و بر اساس سند توسعه استان تهران باید حرکت کنیم. همین کشور ترکیه ۱۵ سال قبل می رفتید جیبتان را می زدند اما در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری کرد و حالا حرف برای گفتن دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: باید تحقیقات ما با نگاه آینده نگاری باشد. آنها ابتدا مالکیت اراضی را تثبیت کردند و بعد از آن مدیریت کشاورزی را یک پارچه کردند و گام بعدی الگوی کشت بود. تمام این صحبت ها در حالی است که مزرعه داری در دنیا بالای ۱۸۰ هکتار است و در ایران میانگین ۴.۵ هکتار است. 

ترکی گفت: پایه و اساس هر کشور کشاورزی است و در سند توسعه برنامه آن تدوین شده و باید اجرایی شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: خواهش دارم طرح های پژوهشی و تحقیقی را متمرکز کرده تا طرح های خوب بودجه بگیرند که البته باید طرح ها با اولویت نیاز استان و کشور باشد. اگر طرح نیاز به سرمایه گذاری بیشتر داشت هستیم چون این سرمایه گذاری است.

وی اضافه کرد: در کشورهای توسعه یافته یک متر فضا داشته باشند کلی برنامه برای آن دارند و این مرکز با این همه فضا باید اقدام خوبی را انجام دهد.

ترکی از مدیر مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران سوال کرد درآمد مرکز سال ۹۷ چقدر بود که مدیر مرکز گفت: ۲ میلیارد تومان که رئیس سازمان مدیریت تعجب کرد و گفت: من سالانه ۱۰ میلیارد تومان کرایه می کنم.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1815

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1815/ترکی-ورامین-ری-توانایی-تغذیه-۵-استان-کشور

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir