کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دلایل اصلی انتشار بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه | شکایت از شمس آباد!

8 ارديبهشت 1398 ساعت 14:52


«کیومرث کلانتری» در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، درباره نتایج چندین جلسه برای رفع بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) اظهار کرد: این بوی نامطبوع ناشی از کانون های آلایندگی است که در سال های گذشته بدون توجه به ضوابط و معیارهای محیط زیستی، بدون رعایت ظرفیت قابل تحمل محیط، ایجاد شده است. 

*دلایل اصلی شکل گیری بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام (ره)

وی ادامه داد: انباشت جمعیت در جنوب و جنوب غربی تهران بدون در نظر گرفتن زیرساخت و پساب و تصفیه خانه فاضلاب، راه اندازی واحدهای صنعتی بدون توجه به مقررات محیط زیست، ایجاد گاوداری ها بدون رعایت فواصل و ضوابط سازمان محیط زیست از جمله دلایل ایجاد بوی نامطبوع در اتوبان تهران-قم است.

کلانتری افزود: دستگاه متولی صدور جواز تاسیس در مرحله اول باید برای ایجاد کشتارگاه، گاوداری و یا کارخانه لبنیات، از سازمان محیط زیست استعلام بگیرد تا مکان خود را با ضوابط محیط زیستی تطابق داده و انتخاب کند، در مرحله بعد سازمان محیط زیست، بر صدور پروانه بهره برداری نظارت می کند. این واحدها باید در زمینی تاسیس شوند که مجوز دارد و ضوابطی همچون نحوه ایجاد فضای سبز، ایجاد تصفیه خانه، مدیریت پسماند، فیلتراسیون و ... در همه آن ها رعایت شود.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان تهران اضافه کرد: در مرحله سوم، سازمان محیط زیست، نظر خود را برای صدور پروانه بهره برداری به دستگاه ذی ربط (طرح های کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی، برای واحدهای صنعتی به سازمان صنعت، معدن و تجارت) ارائه می کند.

به گفته او، معاونت نظارت و پایش سازمان محیط زیست، موظف به رصد واحدهای تازه تاسیس از ابتدای راه اندازی است.

وی اظهار کرد: جلسات متعددی برای رفع بوی نامطبوع فرودگاه امام (ره) با حضور استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برگزار شد که در نتیجه آن، 28 کانون آلودگی از میان 90 کانون در مرحله اول شناسایی شد، این موارد، واحدهایی بودند که اثرات مستقیم بر آلودگی داشته و بوی متصاعد شده از ناحیه همین واحد ها بود.

*میهن، پاندا، کشتارگاه فجر و زربال طیور تصفیه خانه نداشتند!

کلانتری افزود: واحدهای صنعتی میهن، پاندا، کشتارگاه فجر، کشتارگاه زربال طیور واحدهای صنعتی و اصلی در انتشار بوی نامطبوع بودند که هیچ کدام تصفیه خانه نداشتند، اما طی یک سال و نیم گذشته، برخی دارای تصفیه خانه و تعدادی در حال توسعه آن هستند.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان تهران ادامه داد: واحدهای کشاورزی همانند گاوداری های بزرگ (15 هزار راس) از دیگر عوامل انتشار بوی نامطبوع در اطراف فرودگاه امام (ره) بودند که برخی از آن ها به سمت مهار آلودگی رفته و پرونده برخی در دادگاه و مراجع قضایی است.

*فاضلاب شهرستان های اسلامشهر و رباط کریم علت اصلی بوی نامطبوع فرودگاه امام (ره)

وی فاضلاب شهرستان های اسلامشهر (واوان) بهارستان و رباط کریم را موضوع اصلی در این معضل زیست محیطی عنوان کرد و گفت: این فاضلاب ها در 9 نهر منتقل شده و به شکل خام وارد رودخانه های سالور و کن و کرج می شود و چون منبع پذیرنده وجود ندارد این فاضلاب در زیر اتوبان به شکل مانداب می ماند و باعث تخمیر شده و در فصول مختلف و در فصل گرما بیشتر،  باعث انتشار بوی نامطبوع می شود. این شهرستان ها باید به سرعت تصفیه خانه فاضلاب شهری احداث کنند.

کلانتری گفت: نیم مدول تصفیه خانه در اسلامشهر با ظرفیت 22 هزار متر مکعب یعنی یک ششم فاضلاب های موجود ایجاد شده و مابقی پساب به شکل خام در منطقه سرازیر است.شرکت آب و فاضلاب باید به سرعت به تاسیس تصفیه خانه در این شهرها اقدام کندکه اعتبار آن ها در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان دیده شده، همچنین از محل اعتبار 70 میلیاردی ویژه مهار بوی نامطبوع تهران، 30 میلیارد تومان به تصفیه خانه اسلامشهر اختصاص یافته است.

*روزانه 8 هزار تن زباله از تهران وارد آرادکوه می شود!

وی همچنین سایت پسماندهای کلان شهر تهران در آرادکوه کهریزک را از دیگر منابع کانون آلایندگی و انتشار بوی نامطبوع عنوان کرد و افزود: روزانه بالغ بر 8 هزار و 600 تن زباله از تهران وارد این منطقه می شود. مواقع وزش باد شرقی_غربی بوی ناشی از این پسماندها در اطراف فرودگاه امام (ره) متصاعد می شود. سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از محل 70 میلیارد تومان اعتبار،  10 میلیارد تومان برای طرح مدیریت پسماند آرادکوه و 5 میلیارد تومان به سازمان آب منطقه ای اختصاص داد.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان تهران ادامه داد: طرح مدیریت پسماند منطقه آراد کوه باید تفکیک از مبدا باشد و به تصویب سازمان محیط زیست و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برسد.

*اعلام جرم علیه شهرک صنعتی شمس آباد؛ مدیریت پسماندهای صنعتی در تهران اسفناک است!

کلانتری با اعلام اینکه علیه متولیان پسماند شهرک صنعتی شمس آباد در فشافویه اعلام جرم کردیم و از این وضعیت عصبانی و نگرانیم، گفت: این مشکل هیچ توجیهی هم ندارد، چندی پیش با استاندار تهران از نزدیک از این محل بازدید کرده و مسئله را بررسی کردیم و در کارگروه مدیریت پسماند بارها این موضوع بررسی شده، شرکت شهرک های صنعتی و دولتی ها بیشتر باید حافظ محیط زیست باشند، شرکت شهرک های صنعتی نمی تواند به آسانی از جریان این پسماند بگذرد.

وی تاکید کرد: مدیریت پسماندهای صنعتی در تهران اسفناک است و پرونده بسیاری از آن ها در مراجع قضایی است و بسیاری از پرونده مدیران با همین موضوع در دادگاه کارکنان دولت در حال بررسی است.

رئیس سازمان محیط زیست استان تهران افزود: حواسمان باشد که هر تولید کننده دو نوع محصول تولید می کند محصول اصلی کارخانه و آلودگی، این آلایندگی باید با توجه به شاخص های استاندار محیط زیستی مهار شود و الا ما آن را نمی پذیریم.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1813

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1813/دلایل-اصلی-انتشار-بوی-نامطبوع-اطراف-فرودگاه-شکایت-شمس-آباد

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir