کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایجاد کارگروه مشترک شورای اسلامی استان وسازمان مدیریت تهران

30 بهمن 1397 ساعت 8:25


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، «نعمت اله ترکی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و «الهام فخاری» رئیس شورای اسلامی استان تهران درباره مسائل شهر و شهرستان های تهران با یکدیگر گفتگو کردند.

ترکی در این دیدار گفت: تعامل و همفکری با شهرداری و اعضای شورای شهر تهران در همه بخش ها قطعا از مشکلات شهر تهران و شهرستان های آن می کاهد.همکاری و همیاری در حوزه شوراها برای ما بسیار مهم است ما نیازمند اجماع کلی به عنوان تهیه کنندگان و نظارت کنندگان برنامه های توسعه ای استان هستیم و مجری خود مردم هستند.

دبیر شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران با اشاره به اهمیت سند توسعه استان تهران تصریح کرد: لازم است تا همه اعضای شورای های اسلامی شهر و شهرستان های تهران را برای تبیین اسناد توسعه ای و همفکری دور هم جمع کنیم.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده و برنامه های مهم سند توسعه استان تهران اشاره کرد و افزود: در بخش حمل و نقل ریلی تا پایان سال 1400 تهران و شهرستان های پیرامونی به ناوگان حمل و نقل ریلی می پیوندند. 

ترکی اضافه کرد: 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای هدایت بخش حمل و نقل عمومی بویژه ریلی دیده شده است. در قانون بودجه سال 97 و 98 در تبصره 18، رقم کلانی برای اشتغال، حمل و نقل ریلی، بازآفرینی شهری و ... در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: میانگین سنی ناوگان خودرویی شهری و بهره برداری آن ها بیش از 8 سال است و بیش از 80 درصد آن ها فرسوده است.

وی درباره شناسایی محله های حاشیه نشین و فرسوده در شهر و شهرستان های استان اظهار کرد: جلسات بسیاری با فرمانداران و شهرداران و بخشداران برای تعیین این محلات برگزار کردیم که همه آن ها شناسایی شد و در سند توسعه قید شده است.

ترکی همچنین به تهیه سند برنامه توسعه استان تهران اشاره کرد و گفت: برای اولین بار تا سطح شهرستان به شکل عملیاتی سندی تهیه کردیم که تکلیف استان را تا سال 1400 مشخص کرده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران همچنین سرانه تراکم دانش آموزی، تخت بیمارستانی و افزایش جمعیت را از دیگر مشکلات استان تهران دانست که از ابتدای دولت یازدهم برای رفع آن تلاش های زیادی صورت گرفته است.

وی افزود: ساخت 19 بیمارستان، تخصیص 25 میلیارد تومان بودجه استانی برای مسائل درمانی، نوسازی مدارس و ساخت 16 هزار کلاس درس تا 1400 از جمله مهمترین اقدامات ما برای حل مشکلات استان است.

ترکی گفت: شهرستان های استان تهران را از لحاظ ظرفیت و توانمندی ها به سه منطقه غرب و شرق و جنوب تقسیم بندی کرده ایم. شهرستان های شرقی ظرفیت بالای گردشگری، شهرستان های جنوبی ظرفیت کشاورزی و شهرستان های غربی طرفیت بالای صنعتی دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تامین منابع مالی را یکی از مهمترین گام هادر توسعه استان تهران دانست و گفت:  پیش از این نگاه ها بیشتر به بودجه استانی بود. 5 گروه و نهاد و موسساتی که می توانستند در این بخش به ما کمک کنند را تجمیع کردیم تا منابع مالی هدایت شده باشد. سال گذشته از محل عوارض ارزش افزوده 3 هزار میلیارد تومان اعتبار به شهرستان ها پرداخت شد اما چون در قالب برنامه نبود هر مسئولی راه خودش را رفت.

وی درباره میزان بودجه استان تهران اظهار کرد: بودجه سه منبع ملی، ملی استانی شده و استانی دارد که در بخش بودجه جاری، سهم بودجه ملی بر اساس پروژه های سطح استان از 665 میلیارد تومان 90 درصد آن تخصیص یافته است. 

ترکی گفت: سال آینده در بودجه ملی 28 درصد رشد داریم یعنی حدود 853 میلیارد تومان سال آینده در لایحه پیش بینی شده است.

وی  با بیان اینکه در بخش بودجه ملی_استانی شده تاکنون (طی 9 ماه) 84 درصد تخصیص داشته ایم، افزود: این بودجه به نسبت سال جاری در سال 98 افزایش 19 درصدی دارد. همه پروژه های این بودجه در حوزه های زیربنایی بویژه تصفیه خانه های فاضلاب شهری است. تصفیه خانه  همه شهرهای ما خوشبختانه بالای 70 درصد در حال پیشرفت و یا در مرز افتتاح هستند. به طوری که تا پایان 1400 کل مجموعه های شهرستان های ما دارای تصفیه خانه فاضلاب شهری خواهند بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: در بخش بودجه تملک دارایی مصوب استانی، نزدیک 50 درصد اختصاص یافته و سال آینده 27 درصد رشد دارد.

ترکی بخش اعتبارات قانون استفاده متوازن را یکی از اتفاقات خوب در بودجه سال آینده دانست و اضافه کرد: این می تواند به استان بویژه به شهرستان های پیرامونی کمک موثری داشته باشد و عدد آن حدود 388 میلیارد تومان در لایحه آمده و به نسبت سال جاری هم 15 درصد افزایش اعتبار دارد.

وی افزود: بودجه جرائم راهنمایی و رانندگی به نسبت سال جاری، سال 98،  42 درصد افزایش دارد و در بخش مهم بودجه سال آینده که ردیف مستقلی هم برای آن دیده شد آب و فاضلاب روستایی است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه 75 میلیارد تومان از بودجه سال آینده به  آب و فاضلاب روستایی اختصاص یافته  است، اظهار کرد: استان تهران 742 روستا و بیش از20 خانوار ساکن دارد. اولویت ما هم در سال آینده توسعه روستا با رویکرد اشتغال است. به همین منظور برنامه ریزی کرده ایم که سالی 70 روستا را در اولویت توسعه و اشتغال قرار دهیم.

در ادامه الهام فخاری از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواست تا موضوع حضور اعضای شورای اسلامی استان در کمیته برنامه ریزی شهرستان ها را پیگیری کند.

وی پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک شورای اسلامی و سازمان مدیریت تهران را ارائه کرد و گفت: به نظر می آید برنامه های توسعه ای استان تهران باید به زبان قابل فهم و ساده ای در قالب کارگاه های آموزشی ارائه شود. شورای اسلامی استان آمادگی کامل برای این موضوع دارد. حتی می توان همزمان سند آمایش را هم به فرم ساده ای برای روستاییان تبدیل کرد.

در این جلسه مقرر شد؛ در سال 98، بودجه ای برای شورای اسلامی استان تهران برای پیشبرد اهداف توسعه ای استان در نظر گرفته شود.

فخاری از آموزش روابط عمومی های شورای های اسلامی شهر و شهرستان های استان تهران خبر داد و گفت: با دانشکده خبر هماهنگی های لازم برای این موضوع انجام شده است.

همچنین در این جلسه شورای اسلامی استان پیشنهاد کرد؛ تفاهم نامه مشترکی در حوزه آموزش، برگزاری نشست های تخصصی با سازمان مدیریت تهران برای تقویت سامانه های اطلاعاتی و ارتباطی منعقد شود.

همچنین استفاده از ظرفیت مرکز رصد شهرداری تهران و ایجاد داشبورد مدیریتی برای استان تهران در قالب تفاهم نامه سه جانبه دستور کار قرار گرفت. 

انتهای پیام./


کد مطلب: 1804

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1804/ایجاد-کارگروه-مشترک-شورای-اسلامی-استان-وسازمان-مدیریت-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir