کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی برنامه های اقتصاد مقاومتی تهران زیر ذره بین رسانه ملی

29 بهمن 1397 ساعت 10:17


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، «نعمت اله ترکی» در برنامه زنده «ذره بین» رادیو تهران با موضوع اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: زمانی که بحث اقتصاد مقاومتی در کشور بویژه در استان تهران مطرح شد، با توجه به اینکه تهران، 17 درصد جمعیت کشور را دارد، برنامه جامع و کاملی را می طلبید،چرا که 25 درصد تولید ناخالص داخلی کشور (بیش از یک چهارم تولید ناخالص کشور )در استان تهران است.

وی افزود: وجود زیرساخت های بزرگ و صنایع تبدیلی، فناوری، صنایع هوایی، شبکه جاده ای، ریلی و ... بیانگر نقش برتر تهران در اقتصاد و اشتغال کشور است.

*تشکیل 11 کارگروه تخصصی اقتصاد مقاومتی از سال 96

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه 11 کارگروه تخصصی اقتصاد مقاومتی استان تهران از سال 96 تشکیل شد، گفت: بر مبنای این کارگروه ها حوزه های تصصی کار خود را آغاز کردند، برای مثال در کارگروه کشاورزی بخش های مختلف در استان تهران شکل گرفت. ما 16 شهرستان داریم که جمعیت بسیاری از آن ها به اندازه یک استان است. اگر قرار بود برنامه ها شهرستانی باشد به هدف اقتصاد مقاومتی نمی رسیدیم، به همین دلیل چند شهرستان را به یک منطقه تبدیل کردیم. (شهرستان های غربی مثل قدس، ملارد، شهریار یک منطقه) و در شهرستان های شرقی هم یک منطقه شکل گرفت.

وی ادامه داد: شهرستان های جنوبی استان، پتانسیل بالایی در کشاورزی (صادرات، توسعه و اشتغال آن) دارند به طوری که هم اکنون 300 هکتار در بخش کشورزی (ایجاد گلخانه) ایجاد شده است. هر کدام از این گلخانه ها در قالب تعاونی ها، تشکل ها و بخش خصوصی با تسهیلاتی که دولت ارائه کرده ایجاد شده است.

ترکی گفت: چند وقت پیش جوان هایی با تحصیلات کشاورزی مراجعه کردند، با راهنمایی ما اکنون مشغول به کارند و یک تعاونی کشاورزی تشکیل داده اند.

*80 هزار هکتار زمین کشاورزی آماده کشت و واگذاری است

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه موضوع زمین را برای جوان ها و افرادی که برای اشتغال مراجعه می کنند چگونه حل می کنید؟ گفت: نزدیک به 80 هزار هکتار زمین آماده کشت و واگذاری است. اما در برخی از این زمین ها مشکل تامین آب وجود داشت که در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، این موضوع از طریق انتقال آب از تصفیه خانه جنوب تهران (دشت ورامین) حل شده و این انتقال به تناسب طرفیت و نیاز هر شهرستان در حال انجام است.

ترکی با اشاره به ظرفیت شهرستان های غربی پایتخت در حوزه صنعت، اظهار کرد: شهرستان های قدس، ملارد و شهریار قطب بزرگ صنعتی هستند، به همین منظور ، ایجاد شهرک صنعتی جدید با حدود 800 هکتار زمین و ایجاد پارک علم و فناوری در کنار آن دستور کار قرار گرفته است. این شهرک صنعتی ویژه واحدهای تولیدی کوچک است.

*فعالیت بیش از 1200 واحد صنفی بدون پروانه در شهرستان های غربی تهران

وی به ساماندهی واحدهای صنفی فعال بدون پروانه در سطح استان تهران اشاره کرد و افزود: در هر شهرستانی از منطقه غرب تهران، بیش از 1200 واحد صنفی پراکنده و بدون پروانه وجود دارد. برای مثال در بهارستان، 1200 واحد غیر رسمی در صنعت پوشاک و کفش فعالیت می کنند. قرار شد تا با ساماندهی، این واحدها اسم و برند پیدا کرده و تجمیع شوند. زمین و تسهیلات از سوی ما تامین شده است.

*وجود 600 هزار واحد صنفی رسمی در سطح استان تهران 

 دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران گفت: حدود 600 هزار واحد صنفی در استان تهران به صورت رسمی فعالیت دارند. اگر هر کدام از واحدهای تولیدی در غرب استان را ساماندهی کنیم که این ساماندهی هم اکنون در حال انجام است، کمک بزرگی در حوزه اشتغال حتی در استان های هم جوار البرز و سمنان کرده ایم.

*فیرزکوه و دماوند منطقه گردشگری است؛ اجازه تعدی به باغات را نمی دهیم!

ترکی در ادامه به سند آمایش به عنوان یکی از مهمترین اسناد توسعه ای استان اشاره کرد و گفت: امروز بر اساس ظرفیت هایی که احصا و در سند آمایش برای هر کدام از شهرستان ها ثبت شده حرکت می کنیم. فعالیت هایی که برای اشتغال در هر کدام از شهرستان ها در نظر گرفته ایم بر اساس برنامه های سند توسعه و آمایش است. برای مثال شهرستان های شرقی مثل فیروزکوه و دماوند، ظرفیت بالایی در گردشگری دارند. ما اجازه نخواهیم داد فعالیت ها در این منطقه به ساخت و ساز و ویلاسازی و تخریب باغات برود. اگر چه در حوزه گردشگری محدودیتی در سایر شهرستان ها نداریم.

*بی انصافی بانک ها در ارائه تسهیلات به واحدهای کوچک

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درباره رابطه بانک ها و کارآفرینان گفت: 93 درصد واحدهای تولیدی کشور جزء sme های کارگاه های کوچک هستند، اگر اقتصاد روی 93 درصد کارگاه های کوچک باشد، بانک های عامل و تسهیلات آن ها باید با شرایط و ضوابط این واحدها کنار بیایند. یکی از اشکالات اساسی، فعالیت بانک ها با کارگاه های بزرگ است. سه هزار طرح به بانک ها معرفی کرده ایم، از این میان ان ها فقط 50 تسهیلات پرداخت کرده اند و اراده ای برای کار با این طرح ها ندارند. سقف و رقم پرداخت بانکی که خود بانک ها مستقیما با واحد بزرگ صنعتی مذاکره می کنند، 15 برابر تسهیلاتی است که باید به طرح های کوچک بدهند.متاسفانه بانک ها بی انصافی می کنند، اهداف خودشان را دارند و اهداف را کلی نمی بینند.

*تسهیلات 68 هزار میلیاردی دولت برای توسعه و اشتغال

وی در ادامه به نقش دولت در توسعه و اشتغال اشاره و اظهار کرد: دولت در قانون بودجه سال 97، تبصره 18، حدود 68 هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش های مختلف فراهم کرده است. این تبصره در قانون بودجه سال آینده هم تکرار شده است. تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته با همکاری بانک ها باید اتفاق بیفتد و در نتیجه آن اشتغال ایجاد می شود.

*ایجاد 300 مرکز حرفه آموزی تخصصی در استان تهران/ثبت نام 60 هزار دانش آموز  در هنرستان های فوق تخصصی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه یکی از آفت های ما در کشور بویژه در سیستم آموزش و پرورش، مدرک گرایی است اما در کارآفرینی و آشنا دادن فرزندان ایران با انواع مشاغل عقب هستیم؟ اظهار کرد: یکی از بحث های آمایش، نگاه به آینده است که در آن دانش  و حرفه آموزی در استان دیده شده است. تفاهم نامه ای با آموزش و پرورش منعقد کردیم که بر اساس آن تا پایان برنامه 1400، 300 مرکز حرفه آموزی تخصصی در استان ایجاد میشود و سپس این مراکز به شکل منطقه ای هم ایجاد خواهد شد. قرار است 6 هنرستان فوق تخصصی دایر شود و تاکنون نزدیک 60 هزار دانش آموز برای هنرستان های فوق تخصصی اعلام شده ما برای سال 98 ثبت نام کردند.

وی با بیان اینکه ایجاد شرایط تحصیل، حرفه آموزی و اشتغال برای دانش آموزان و هنرجویان فراهم خواهد شد، افزود: در کنار ایجاد مراکز تخصصی، پارک علم و فناوری هم به کمک آمدند و ما مرکز عرضه مستقیم برای تولیدات دانش آموزان هم در نظر گرفته ایم.

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان تهران همچنین به توسعه روستاهای پایتخت و تدوین سند توسعه روستایی اشاره کرد و گفت: 712 روستا در طرح سند توسعه و اشتغال روستایی قراردارند. رویکرد ما علمی است و برای انجام کار از دانشگاه تهران کمک گرفته ایم. در سال 98 ف قرار است 50 روستا در قالب سند توسعه و اشتغال قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با اشاره به رونمایی اسناد توسعه ای استان در 10 روز گذشته،  تاکید کرد: نامه ای به دستگاه های نظارتی در هر شهرستان ارسال می کنیم تا شاهد و ناظر در اجرای برنامه های توسعه ای باشند.

ترکی در پایان به سوال چند شهروند تهرانی درباره واحدهای تولیدی پاسخ داد.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1799

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1799/بررسی-برنامه-های-اقتصاد-مقاومتی-تهران-زیر-ذره-بین-رسانه-ملی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir