کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تغییرفلسفه گردشگری در اسناد توسعه ای استان تهران/قرچک دهکده سفال میشود

28 بهمن 1397 ساعت 8:33


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، «شهرام عدالتی» در برنامه زنده "چراغ" رادیو تهران با موضوع توسعه گردشگری در استان تهران اظهار کرد: روز گذشته  همایش رونمایی اسناد توسعه ای استان تهران با حضور دکتر نوبخت برگزار شد که در بین اسناد، دو سند آمایش و توسعه استان مهمترین اسنادی هستند که در آن ها به موضوع گردشگری به شکل ویژه پرداخته شده است.

وی گفت: در قالب مفهوم گردشگری، تهران، تنها استانی است که در طول 60 کیلومتر هم تفریح اسکی و هم کویرنوردی دارد. (پیست اسکی در آبعلی و کویرنوردی در جنوب ورامین)

عدالتی با تاکید بر اینکه در فلسفه گردشگری تهران، انحراف اساسی وجود دارد، افزود: واقعیت این است،در تهران گردشگری را مساوی با ویلاسازی دانستند و امروز اگر در جایی که باغ و درخت و کوه باشد نگاهی بیندازید چندین ویلا ساخته شده که شاهکار آن را می توانید در آبسرد، دماوند و شمیرانات ملاحظه کنید. 

وی ادامه داد: قالب بودن فضای خصوصی بر عمومی، باعث کوه خواری، زمین خواری و از بین رفتن زیرساخت های حوزه کشاورزی شده است. زمانی که سرمایه ها به سمت ویلاسازی آن هم برای اقامت چند ماهه ذخیره شود سرمایه حبس شده، باغ و خاک حاصلخیز کشاورزی به اسم گردشگری از بین می رود.

معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، تغییر نگرش در مفهوم گردشگری را یکی از مهمترین نکات در سند توسعه استان تهران عنوان کرد و گفت: در این سند، 30 نقطه گردشگری در استان تهران شناسایی شده و فرصت های ویژه سرمایه گذاری در تهران و شهرستان های آن هم اکنون در سایت سازمان مدیریت قابل مشاهده است.

عدالتی گفت: در توسعه بخش گردشگری، دو عامل موثر سرمایه گذار و گردشگر وجود دارد، در سند توسعه استان تهران بخش گردشگری با توجه به قابلیت هر شهرستان دسته بندی شده است. برای مثال، دماوند و شمیرانات برای گردشگری ورزشی و تهران برای گردشگری سلامت مناسب است.

وی از رایزنی با سازمان محیط زیست استان تهران برای استفاده گردشگری از طبیعت دشت لار خبر داد و گفت: دشت شقایق و پارک ملی لار فرصت بی نظیر گردشگری است اما مغفول مانده است.معرفی این فرصت ها مهم است. در این زمینه با محیط زیست استان صحبت کردیم که نگرش صیانتی مانع حضور گردشگر نشود. در سند توسعه استان هم این موضوع قید شده گردشگر باید از این فضا استفاده کند، حتی اقامت داشته باشد بدون اینکه جرح و تعدیلی در پیکره طبیعت و محیط زیست وارد شود.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چالش همیشگی وجود برنامه و عدم اجرای آن را چگونه حل می کنید؟ گفت: دولت در بند الف تبصره 18 قاون بودجه 97 و 98 ظرفیت های تسهیلاتی ایجاد کرده است. برای فرصت های سرمایه گذاری، دولت ایجاد زیرساخت های ارتباطی و انرزی را انجام خواهد داد. شاید باور اینکه استان تهران میتواند یکی از پایلوت های گردشگری سفال در کشور باشد، باورکردنی نباشد اما ما در قرچک، ایجاد دهکده سفال را شروع کردیم. همچنین ایجاد دهکده سلامت در فیروزکوه ب توجه به ویژگی آب و هوایی این شهرستان در سند برنامه دیده شده است.

عدالتی با ابراز امیدواری از اجرای تمام برنامه های توسعه ای استان تهران از رسانه های شنیداری، دیداری و مکتوب خواست تا در مسیر عملیاتی شدن برنامه های توسعه ای، مدیران و مسئولان را یاری رسانند.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1793

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1793/تغییرفلسفه-گردشگری-اسناد-توسعه-استان-تهران-قرچک-دهکده-سفال-میشود

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir