کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقاد ترکی از نبود برنامه در شهرداری ها

23 دی 1397 ساعت 11:13


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران؛ "نعمت اله ترکی" در برنامه مناظره شبکه یک سیما با بیان اینکه رشد شهرنشینی و نحوه مدیریت شهری یک موضوع بین المللی است، اظهار کرد: اگر نگاهمان به این موضوع، جهانی باشد، مشکلات در سطح کشور قابل رصد و حل کردن است. 

وی افزود: جمعیت شهرنشین جهان از تعداد 746 میلیون نفر در سال 1950 به سه میلیارد و 900 میلیون نفر در سال 2014 رسیده است. پیش بینی می شود تا سال 2050، درصد جمعیت شهرنشین جهان به بیش از 60 درصد برسد. انطباق شرایط ایران متاثر از همین شرایط است چنان که سهم جمعیت شهرنشین در سال 1335 حدود 30 درصد و در سال 1395 (آخرین سرشماری)به 74 درصد رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: تعداد شهرهای کشور از 199 شهر در سال 1335 به 1245 شهر در سال 1395 رسیده است. پیش بینی این است که سهم جمعیت شهرنشین ایران مطابق افزایش سهم جهانی، در سال 1430 به بالای 85 درصد خواهد رسید.

به گفته او، افزایش سهم جمعیت شهرنشین گویای این است که آینده جهان در شهرها رقم می خورد و شهرداری ها به شرط مدیریت خوب، مهمترین و موثرترین نهاد تصمیم گیر برای شهر و کشور هستند. حتی بسیاری از کنشگران جهانی، بر اساس همین رخداد افزایش جمعیت مجامع بین المللی را برای مدیریت شهری تشکیل دادند.

*تنها دولتی که به فکر شهرداری ها بوده دولت تدبیر و امید است/چرا درآمدهای بانک شهر به عمران و آبادی اختصاص نمی یابد؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: تاکنون تنها دولتی که به فکر درآمد پایدار شهرداری ها بوده همین دولت یازدهم و دوزادهم است. شما مجوز گرفته اید از دولت که یک موسسه یا بانکی تاسیس کرده و از آن استفاده کنید به نام بانک شهر و دولت به این امر اجازه داد. اگر کمک دولت نبود چه اتفاقی برای شهرداری ها می افتاد؟ خداحافظی کنند؟ اگر نگاه براساس درآمد پایدار است باید به منابع مالی پایدار فکر کنند. تمام دنیا همین است.بیشترین درآمد ها از بانک ها است. چند درصد درآمدهای بانک شهر به شهرداری اختصاص یافته؟ تنها یک درصد! چرا شهرداری پاسخگو نیست؟ درخواست ما این است چرا تمام هدفتان را برای توزیع ارزش افزوده گذاشته اید؟ اگر عمران و آبادی است که ما حرفی نداریم اما خودمان می بینیم که این منابع را برای حقوق و مزایا می گذارند و هیچ برنامه ای برای توسعه ندارند.

*16 هزار میلیارد طی 6 سال به حساب شهرداری تهران واریز شده است

وی افزود: در سال 92، 2 هزار میلیارد ارزش افزوده سهم استان تهران بوده که یک هزار و 800 میلیارد تومان آن را شهرداری تهران گرفته است. در سال 93 این رقم برای استان تهران، 3 هزار و 500 میلیارد تومان بوده که شهرداری تهران 3 هزار میلیارد تومان گرفته است. در سال 94 سهم ارزش افزوده استان تهران، 3 هزار و 400 میلیارد تومان بوده که 2 هزار و 800 میلیارد تومان سهم شهرداری تهران بوده است. در سال 95، از 4 هزار و 500 میلیارد تومان سهم ارزش افزوده، 3 هزار و 900 میلیارد تومان سهم شهرداری تهران بوده است. همچنین این رقم در سال 96، 5 هزار میلیارد و سهم شهرداری تهران از این رقم 2 هزار و 400 میلیارد است. در سال 97 هم از 4 هزار میلیارد وصولی،2 هزار و 400 میلیارد سهم را شهرداری تهران گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: سازمان امور مالیاتی در استان ها اداره کل ارزش افزوده تشکیل داده که به تناسب سرانه جمعیت شهر و روستا، سهم شهرداری ها و دهیاری ها را مستقیما به حساب شهرداری ها و دهیاری ها واریز می کند. براساس قانون این سهم باید ابتدا به حساب وزارت کشور واریز می شد.

وی ادامه داد: در لایحه سال 98 پیشنهاد ما این بود عدد و رقم براساس سهمی که در قانون آمده توزیع شود. اما توزیع مستقیم آن عارضه دارد. اگر شما قانون برنامه ششم توسعه را برای اجرا نوشته اید پس باید همه منابع  در اختیار نظام و کشور را تجمیع کنید. در غیر این صورت در برنامه ششم موفق نخواهیم شد. حرف ما این است این سقف و رقم به همان روش مستقیم و با همان سقف مستقیم توزیع شود و مانعی ندارد اما به عنوان نماینده مجلس و دستگاه ناظر سوال کنید آیا نظارت برنامه ای دارید؟ 

ترکی از مشاور پارلمانی شهرداری درخواست کرد تا برنامه های توسعه ای شهرداری را تشریح کند.

شهرداری زمین را از کجا تامین می کند؟

ترکی در واکنش به اظهارات دلیگانی که می گفت شهرداری متولی امین زمین برای دولت است، گفت: شهرداری اگر در بحث تامین زمین به دولت کمک کرده زمین را از کجا پیدا کرده؟ غیر از این است که از دولت گرفته است؟

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین از عضو کمیسیون بودجه مجلس پرسید شما به عنوان متولی امر قانونگذاری مالیات بر ارزش افزوده را با چه عنوانی در قانون می دانید؟ عمران و آبادانی یا حقوق و مزایا؟ 

شهرداری 250 پست مصوب دارد اما 1300 نفر کار می کنند!/بودجه عمرانی شهرداری مطابق بودجه 11 استان است

ترکی گفت:حوزه وزارت کشور چارت و تشکیلات را اعلام، مصوب و ابلاغ کرده است. 250 پست مصوب دارد اما 1300 نفر کار می کنند. دولت باید بدهکاری آن ها را بدهد؟ منت آن را سر مردم می گذارید؟ اگر بحث کارگر شهرداری است که ما خودمان نوکر این قشر هستیم. بودجه مصوب 31 استان، 7 هزار میلیارد تومان است اما بودجه عمرانی شهرداری تهران 9 هزار میلیارد تومان. چطور نمی توانید مدیریت کنید؟ حتما یک جای کار ایراد دارد.

4 هزار میلیاردی که شهرداری می گیرد کجا هزینه می شود؟ / طرح تفصیلی مصوب شد اما شورا و شهردار اجرا نکردند نظارت مجلس کجا بود؟

وی ادامه داد: شهرداری اگر در عمران و آبادانی تلاش می کند ما هم به عنوان متولی امر برنامه ریزی می گوییم 4 هزار میلیارد تومانی که شهرداری می گیرد کجاهزینه می شود؟ برای شهرداری تهران زیبنده نبود برای قضیه پلاسکو یک بالابر نداشتند! قانون را تصویب و ابلاغ می کنید در مجلس چرا نظارت نمی کنید؟ ما نمی گوییم پول برای دولت است قانون برنامه ابلاغ شده و مامتولی اجرا هستیم از تهران تا دورترین نقطه ایران همه یه یک نسبت مساوی سهم می برند.اگر درآمد پایدار است این راه و رسمش نیست. درآمد پایدار 100 ردیف اعتباری می خواهد برای مثال زمین از کجا داده می شود همه از منابع طبیعی دولت است. عدم نظارت این جا است. طرح جامع و طرح تفصیلی 3 سال پیش ابلاغ شده شورا و شهردار دلش نخواسته اجرا کند، چون ناظری هم ندارد و شمایی که متولی قانون گذاری هستید نظارت نکردید به کسی هم پاسخگو نیست.

ترکی افزود: زمین مسکن و شهرسازی یا منابع طبیعی دولت را در طرح تفصیلی میگنجانند و می شود ملک شهرداری!

انتهای پیام./


کد مطلب: 1666

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1666/انتقاد-ترکی-نبود-برنامه-شهرداری

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir