کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ذخایر آبی استان تهران محدود است؛ بر لبه تیغ حرکت می کنیم!

11 دی 1397 ساعت 9:54


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، "مهدی فروغی" سرپرست آب منطقه ای استان تهران در پانزدهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران اظهار کرد: از اول سال آبی تا امروز 56 درصد بارندگی های استان تهران رشد داشته است. این درحالی است که تنها 103 میلیون ذخایر آبی داریم و علی رغم بارش های خوب پاییزی، ذخایر پایینی داریم.

وی افزود: یکی از شاخص های آبی (شاخص اقلیمی، ریزش های جوی نسبت به جمعیت) است که استان تهران براساس این شاخص پس از استان سیستان و بلوچستان محرومترین استان از این نظر است.

فروغی وضعیت میانگین پراکنش بارندگی در مناطق شمالی استان تهران را 700 میلی متر و در مناطق جنوبی استان 70 میلی متر عنوان کرد و افزود: تفاوت بزرگی در میزان بارندگی ها در نقاط شمال و جنوب استان وجود دارد.

سرپرست آب منطقه ای تهران به بیان سهم آب مصرفی در بخش های مختلف پرداخت و گفت: در استان تهران سهم آب مصرفی 4 میلیارد متر مکعب است که از این میان، سهم کشاورزی 56 درصد، سهم شرب 35 درصد، سهم صنعت 2.3 درصد است.

وی افزود: تامین آب شرب تهران در طی 5 سال اخیر، از منابع سطحی و زیرزمینی معادل 1060 میلیون متر مکعب بوده است.

فروغی با بیان اینکه ظرفیت دخایر آبی محدود است و در این زمینه بر لبه تیغ حرکت می کنیم، گفت: آب مصرفی در استان 97 درصد به منابع زیرزمینی وابسته است و این نشان می دهد استفاده از این منابع باید پایدار باشد. چرا که در این منابع هم کسری وجود دارد.

وی اعلام کرد: در حال حاضر امکان انتقال سالانه بیش از 780 میلیون متر مکعب آب از سدهای 5 گانه تهران وجود ندارد. به عبارتی 243 میلیون متر مکعب آب امکان انتقال ندارد و بلا استفاده مانده است.

سرپرست آب منطقه ای تهران در ادامه 7 پروژه مهم آبی استان تهران و میزان پیشرفت آن ها را ارائه کرد.

 


کد مطلب: 1616

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1616/ذخایر-آبی-استان-تهران-محدود-لبه-تیغ-حرکت-می-کنیم

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir