کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترکی در گفتگوی اختصاصی عنوان کرد

اعلام برنامه های توسعه ای پایتخت/ معرفی بهترین مدیر و فرماندار

15 فروردين 1395 ساعت 20:50


نعمت الله ترکی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران MBOT.IR با اشاره به شعار سال ۹۵ مبنی بر "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: در بخش اقتصادی "معظم له" ده اقدام اساسی را فرمودند تا دستور کار قرار بگیرد؛ این مهم را در استان تهران اولویت بندی کرده و انجام خواهیم داد.

وی در ادامه به این برنامه های مهم در زمینه اقتصاد مقاومتی همگام با رهنمودهای رهبری اشاره کرد:

۱- شناسایی و تمرکز فعالیت ها و زنجیره اقتصادی استان (بیشترین تمرکز بروی فعالیت های زودبازده)
۲-  زنده کردن تولیدات داخلی (ظرفیت های خبو پایتخت در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات)
۳- پرهیز از واردات تضعیف کننده تولیدات داخلی
۴- پرهیز از هدررفت منابع مالی (در امر نظارت منابعی را به دستگاه های اجرایی و مراکز عرضه می کنیم که برنامه محور باشد)
۵- دانش بنیان شدن بخش های مختلف و حساس اقتصادی
۶- احیای بخش های اقتصادی که در گذشته بر روی آن سرمایه گذاری شده (استان تهران حدود ۱۱ شهرک صنعتی فعال دارد؛ ظرفیت مطلوب تولید در بخش صنعت، کشاورزی و خدمات دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران قرار خواهد گرفت)
۷- انتقال فناوری درسرمایه گذاری خارجی(انتقال تکنولوژی در بخش سرمایه گذاری خارجی اولین اولویت سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران است)
۸- فعالیت های کارگاه های کوچک (حدود ۵۰۰ هزار واحد صنفی فعال در استان که بخش بزگ آن صنعتی است می تواند ۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند)

عملکرد مطلوب ۱۰ دستگاه اجرایی و فرمانداری پایتخت در سال ۹۴

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران همکاری بیشتر دستگاه های اجرایی در سال ۹۴ را خوب ارزیابی کرد و گفت: ادارات کل جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، استاندارد، حوزه گردشگری، میراث فرهنگی نسبت به سال های گذشته و اداره کل ارشاد استان براساس هدف گذاری ما خوب عمل کردند.

وی همچنین درباره عملکرد فرمانداری های استان در سال ۹۴ گفت: براساس ارزیابی عملکردی که استانداری تهران انجام داد، بیشتر فرمانداری ها با توجه به انتخابات اسفندماه سال گذشته خوب عمل کردند، در بخش تخصصی و عملکرد توسعه ای هم فرمانداری شهرستان های تهران، ملارد، بهارستان، دماوند و شمیرانات خوب بوده است؛ امیدواریم در سال جاری همه فرمانداری ها و دستگاه ها همگام با برنامه های توسعه پیش بروند.

بازدید از دستگاه های اجرایی، برنامه مهم سازمان مدیریت و برنامه ریزی

ترکی درباره علت بازدید از دستگاه های اجرایی پایتخت اظهار داشت: حدود ۹۰ دستگاه اجرایی و شرکت های دولتی بودجه های جاری و عمرانی خود را از ما دریافت می کند؛ از طرفی بخش نظارتی یکی از اولویت های مهم  سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران است به همین دلیل از سال گذشته سرزده از دستگاه های اجرایی، خدمات و نوع فعالیت آن ها، بازدید می کنیم.

وی بازدید گروهی از دستگاه های اجرایی استان را یکی از برنامه های مهم  در سال ۹۵ دانست و افزود: ما تعهدی ذاتی نسبت به دستگاه ها داریم، نظارت ما از دستگاه اجرایی برای تطبیق میزان اعتبار تزریق شده از سوی ما با پیشرفت برنامه و اهداف از قبل ترسیم شده دستگاهِ منظور است، خروجی و نتیجه برنامه ریزی ها را مدنظر قرار داده و دستگاه را ملزم به پاسخگویی می کنیم.

تاثیر احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی

ترکی درباره تاثیر احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در اجرای برنامه ها گفت:  اولین هدف احیا، نظم و انظباط مالی است که ما دستگاه های اجرایی را ملزم به آن و درست هزینه کردن خدمات کرده ایم، دومین هدف که سیاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هم هست همگامی برنامه های دستگاه ها با برنامه های توسعه کشور(همانند برنامه پنجم و ششم توسعه) است.

تدوین برنامه آمایشی استان تهران تا شهریور ۹۵

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ادامه داد: نگاه ما به برنامه ها آمایشی است؛ در سطح استان تهران هم ستاد برنامه آمایشی تدوین شده و تا شهریور ماه برنامه آمایشی استان تدوین می شود تا همراه با آن برنامه های راهبردی را به پیش ببریم.

عزم جدی سازمان مدیریت تهران در ساماندهی پست های بلاتصدی

ترکی پیرامون ساماندهی منابع انسانی دستگاه های اجرایی و کاهش پست های بلاتصدی گفت: در گذشته موضوع تفویض اختیار منابع انسانی در دستگاه های اجرایی را پیگیری کرده ایم که در پایان سال ۹۴ این تفویض اختیار از سوی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور به استان ها داده شد؛ ما باید در ساختار، تشکیلات و پست های اجرایی بازنگری داشته باشیم که در سال ۹۵ به طور جد انجام میگیرد.

وی اضافه کرد: تمامی استخدام ها زیر نظر سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام می شود، در ساماندهی چارت تشکیلاتی و منابع انسانی تامین منابع، نیاز دستگاه های اجرایی، پست های بلاتصدی، مازاد و کمبود نیرو ها بررسی می شود.

اعلام آمادگی پوشش سرشماری سال ۹۵

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران درباره سرشماری نفوس و مسکن که در نیمه دوم سال ۹۵ انجام می گیرد، اظهار داشت: بخش آموزشی سازمان نیروهای مورد نیاز را در قالب کلاس های آموزشی تخصصی آماده کرده اند و یک تیم آماده و با تجربه داریم، اگر سرشماری صد درصد در اختیار استان قرار بگیرد ما آمادگی داریم تا به نحو احسن تمام آن را پوشش دهیم.

مهمترین پروژه های عملیاتی پایتخت در سال ۹۴

ترکی در ادامه به پروژه های عملیاتی مهم و سنگین استانی طی سال ۹۴ اشاره کرد و گفت: در بخش آب منطقه ای؛ یکی از دغدغه ها  آب شرب استان بود که پروژه هایی از قبیل تصفیه خانه های هفتم استان (از سوی رئیس جمهور افتتاح شد)، آبرسانی به حوزه شرق تهران، آبرسانی به حوزه غرب تهران (حدود ۳۰ کیلومتر تونل آبرسانی از سد کرج) اجرایی شد. در بخش فاضلاب هم بیش از ۸۰ درصد شهرهای استان مجهز به سیستم تصفیه خانه شدند و برخی از شهرها هم به این سیستم نیاز دارند که در سال ۹۵ پیگیری می کنیم.

وی ادامه داد: یکی از فعالیت های مهم ما که در سال ۹۴ آغاز شد، آبرسانی از تصفیه خانه جنوب تهران به حوزه منطقه جنوب شهرستان های ورامین، پیشوا، پاکدشت بود که قرارداد آن منعقد شده تا شهریور ماه به سرانجام می رسد، با این پروژه بخش بزرگی از نیاز آبی کشاورزان منطقه جنوب استان مرتفع خواهد شد.

پیشتازی ۴ شهرستان در اجرای برنامه ها

ترکی در پاسخ به این سوال که کدام یکی از ۱۶ شهرستان استان تهران در سال ۹۴ بیشترین پیشرفت و بیشترین منابع را در اختیار داشتند؟ گفت: شهرستان های ورامین، پیشوا، پاکدشت، قرچک به نسبت ازجمله شهرهایی هستند که در بخش کشاورزی با توجه به قابلیت و منابعی که در اختیار داشتند پیشرفت کردند.

 وی ادامه داد: درحوزه واحدهای صنعتی و تولیدی استان حوزه غرب تهران موثر بوده است.

سال ۹۵ شعبه گمرک در پاکدشت ایجاد می شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درباره قابلیت شهرستان پاکدشت برای ایجاد گمرک گفت: این شهرستان این توانایی را دارد و باید در سال ۹۵ شعبه گمرک برای صادرات محصولات کشاورزی یا صنایع بسته بندی در این شهرستان دایر شود، در سال جاری طرحی هم در بخش کشاورزی (واحدهای تولیدی گلخانه ای) در سطح شهرستان های جنوب استان و ایجاد یک پایانه صادراتی گل و گیاه اجرایی خواهد شد.

نمره بیست به دو دستگاه اجرایی پایتخت

ترکی درپاسخ به این سوال که در موضوع برنامه ریزی و مدیریت نمره بیست را به کدام دستگاه و مدیر می دهید؟ اظهار داشت: اکثر دستگاه های اجرایی همگام با برنامه توسعه ما خوب کار کردند، در حوزه برنامه ای جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و تجارت خوب بودند.

برنامه توسعه شهرستان های پایتخت در سال ۹۵

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درباره توجه به دغدغه شهرستان پردیس که در آخرین شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال ۹۴ هم به آن اشاره شد، گفت: در سال ۹۵ چون آغاز برنامه ششم توسعه هم قرار خواهد گرفت در سطح استان دو کار انجام خواهیم داد، اول آمایش استان که باید همگام با برنامه ششم توسعه پیش برود و دیگری برنامه های توسعه استان است که از شهرستان ها آغاز خواهد شد؛ مطالعات مربوط به شهرستان پردیس هم انجام شده و به تناسب آن شهرستان های دیگر هم باید به تهییه سند راهبردی توسعه اقدام کنند.

پیش بینی اتفاق خوب اقتصادی در سال جدید/سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری شرکت های خارجی

ترکی درباره استقبال کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در استان تهران و عملیاتی شدن آن گفت: حدود ۷۸ کشور در سال ۹۴ در همایش سرمایه گذاری خارجی حضور پیدا کردند؛ درنشست های تخصصی با این سرمایه گذاران مبلغ ۵۰ میلیارد دلار هدف گذاری کردیم که تا پایان سال ۹۴، حدود ۱۰ میلیارد دلار از آن تفاهم نامه اولیه در حوزه آب و تصفیه خانه های فاضلاب، حمل و نقل عمومی و انرژی انجام شده و امیدواریم در سال ۹۵ اجرایی شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ابراز امیدواری کرد با توجه به پیش بینی منابع درآمدی در سال ۹۵ اتفاق خوب اقتصادی بویژه در بخش تولید بیافتد.

ترکی افزود: در سال ۹۵، علاوه بر بودجه مصوب استانی، رقمی حدود ۲ هزار میلیارد تومان در بخش منابع ملی و حدود ۱۸۵۰ میلیارد تومان هم در بخش مصوبات سفررئیس جمهوری به استان تامین شده است.

وی گفت: در سال ۹۴ با توجه به مشکلات بخش بودجه، ۵۰ درصد بودجه عمرانی را به دستگاه های اجرایی تخصیص دادیم و در بخش بودجه جاری تا پایان سال پرداخت صد درصدی به دستگاه ها انجام شد، این در حالی است که سنوات گذشته علی رغم وضع مالی خوب به این عدد و رقم نرسیده بودیم.

انتهای پیام/


کد مطلب: 161

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/161/اعلام-برنامه-های-توسعه-پایتخت-معرفی-بهترین-مدیر-فرماندار

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir