کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتقال پایتخت سیاسی در سند آمایش بحث داغ جلسه شورای برنامه ریزی تهران

1 دی 1397 ساعت 19:02


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در چهاردهمین جلسه شورای برنامه ریزی استان تهران در سال ۹۷ که به ریاست انوشیروان محسنی بندپی برگزار شد سند آمایش سرزمینی تشریح شد.

موضوع انتقال مرکز اداری و سیاسی تهران به خارج شهر یا استان دیگر از سناریوهای مداخله در این سند دیده شده و کارشناسان در این سند الزام توسعه صنایع های تک را محور کار قراردادند. همچنین هیچ صنعت آلاینده ای مجوز داده نشود و اولویت بندی های تهران با سناریوهای تعریف شده یک به یک تعریف شده است.

در این سند الگوی توزیع خدمات در مناطق و شهرستان ها نوشته شده و در بخش حمل و نقل توسعه حمل و نقل ریلی تاکید شده است. توزیع فضایی بخش های مختلف اقتصادی و ساختار تاب آوری پدافند غیرعامل و اولویت ها در مدیریت بحران تهران هم در این سند دیده شده و استفاده از ظرفیت های موجود تهران و تجارب سایر کشورها بر مبنای احکام دائمی در تدوین این سند آمایش مستند سازی شده است.

شهرام عدالتی معاون سازمان مدیریت گفت: آیا انتقال پایتخت در تهران می تواند موجب تمرکززدایی شود؟ باید در مورد آن تصمیم گیری شود. آمایش مخالف تعدد مدیریتی است. فاصله قرچک و ورامین یک خیابان است و هر دو امکانات می خواهند برای همین در توسعه برنامه ریزی منطقه ای باید حرفه ای تصمیم گیری کنیم.

عیسی فرهادی فرماندار تهران هم گفت: سالی ۲۵۰ هزار مهاجر به تهران داریم و اعتبارات ما هر سال کمتر میشود. مدرسه و بهداشت و غیره چگونه باید تامین شود؟ اینها در آمایش سرزمینی باید دیده شود.

نجفی نماینده تهران هم گفت: سال ۹۸ بودجه سختی در کشور داریم برای همین باید کارها اولویت دار و با برنامه اجرایی شود. امسال خیلی گرفتاری در تنظیم بودجه داریم و رقابت شدید در مجلس برای تخصیص بودجه خواهیم داشت.

باید گفت که در ظرفیت های توسعه حمل و نقل ریلی مطالبات مترو و شهرداری از دولت در این زمینه را باید فکری کنیم ؛ نمیدانم یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را برای این منظور احیا کنیم یا خیر؟

نجفی گفت: مرکز پژوهش های مجلس هم میتواند مطالعاتی در سند آمایش داشته باشد. وی با اشاره به بودجه سال ۹۸ گفت: ماهی ۹ میلیارد فقط بودجه دماوند و فیروزکوه است.

در ادامه جلسه کریم ذوالفقاری مدیرکل کشاورزی استان تهران گفت: انتظار ما این بود که در این سند به موضوع تغییر کاربری ها به جد پرداخته شود. در انتها مقرر شد در جلسه بعد سند آمایش مورد بررسی قرار بگیرد.


کد مطلب: 1590

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1590/انتقال-پایتخت-سیاسی-سند-آمایش-بحث-داغ-جلسه-شورای-برنامه-ریزی-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir