کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

با ابتکار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران؛

سامانه "نیپا" ملی شد؛ آغاز ورود اطلاعات دستگاه های اجرایی استان تهران

24 آذر 1397 ساعت 8:46


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران؛نخستین جلسه نظام یکپارچه و پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی (نیپا) با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی در محل سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برگزار شد.

سال 95 بود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به عنوان دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پایتخت، نظامی تحت عنوان نیپا (نظام یکپارچه و پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی) طراحی کرد تا برنامه هایی که با راهبرد اقتصاد مقاومتی در ادارات کل استان تهیه می شود را از لحاظ برنامه ریزی و سیاست اقتصاد مقاومتی بررسی و پایش کند. 

در سال 97، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هم به این نتیجه رسید که مدیریت یکپارچه اطلاعاتی را در قالب یک سامانه متمرکز در سطح ایران تدوین کند، بنابراین با الگو برداری از سامانه "نیپا" سازمان مدیریت استان تهران،  سامانه ای ملی برای استان ها راه اندازی کرد. این اقدام سازمان مدیریت برای وحدت رویه میان استان ها و ارائه گزارش عملکرد یکسان از نظر شکلی بود.

کار ورود اطلاعات دستگاه های اجرایی استان ها آغاز شده و دستگاه های اجرایی استان تهران یک هفته فرصت دارند، تا اطلاعات خود را از طریق یوزر و پسوردی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در اختیار آن ها قرار می دهد، وارد کنند.

شهرام عدالتی می گوید: اتفاق خوب در این سامانه این است که پروژه ها باید با سند توسعه استان همخوانی داشته باشند و این اتفاق بسیار مبارکی است.مرجع اصلی برنامه های توسعه ای استان سند توسعه است و این از موازی کاری ها جلوگیری کرده و باعث می شود رویکردها برنامه محور باشد.

براساس این گزارش؛ "نیپا" یک نظام ساده، چابک و موثر و یک مدل اصلی بر اساس رویکردی آبشاری انجام  و از سیاست های اقتصاد مقاومتی آغاز می شود و به پروژه های عملیاتی می رسد.

فرآیند "نیپا" از جمله تقسیم کار میان ستاد، دبیرخانه، روسای برنامه ها، مسئولین طرح ها، مجریان پروژه ها، فرایند گزارش دهی پیشرفت پروژه سه ماهه، قواعد تدوین اهداف کمی راهبردی و ... است.

همچنین بر اساس این مدل، چارچوب های تدوین پروژه ها باید از سوی دستگاه های اجرایی تحت عنوان برنامه ملی، طرح ملی و پروژه استانی با ارائه گزاش عملکرد گذشته از سالهای ۹۲ تا ۹۴ و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و در نهایت افق چشم انداز ۱۴۰۴ مشخص و مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1568

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1568/سامانه-نیپا-ملی-آغاز-ورود-اطلاعات-دستگاه-های-اجرایی-استان-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir