کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهارت آموزی باید بر اساس نیاز استان باشد|بانک اطلاعات جویای کار نداریم

19 آذر 1397 ساعت 20:09


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران کارگروه اشتغال شهرستان شمیرانات با حضور"نعمت اله ترکی"رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران،"سیاوش شهریور" فرماندار، "رضا گرزین" مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران و جمعی از مدیران شهرستانی، در مرکز آموزش مهارت های غیر فنی پیشرفته شهرستان شمیرانات برگزارشد.

ترکی در این جلسه با بیان اینکه دغدغه و نگرانی ما از وجود آمار بالای افراد تحصیل کرده بیکار در جامعه به حق بود، اظهار کرد: 4.5 میلیون نفر تحصیل کرده در جامعه وجود دارد که بخش بزرگی از منابع انسانی را شکل می دهند، این میزان از افراد جویای کار  از جهتی تهدید و از جهتی فرصت است. اگر برای این جمعیت برنامه ریزی درستی نداشته باشیم باید منتظر عواقب خطرناک آن باشیم و اگر برای این قشر برنامه مدونی از مهارت آموزی و تامین سرمایه برای ورود به بازار کار ایجاد کنیم از سرمایه ای به نام منابع انسانی به درستی بهره برده ایم.

وی افزود: نیروی انسانی در دنیا به عنوان سرمایه و راهبرد اصلی و اساسی یک کشور نامبرده می شود. این در حالی است که ظرفیت نیروی انسانی تمام کشور های اروپایی با کشور ایران مساوی است و نگرانی ما از تعداد بالای مراجعان و افراد جویای کار است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه به نظام مهارت آموزی در دنیا اشاره کرد و گفت: رویکرد سازمان فنی و حرفه ای باید مهارت آموزی و نه مدرک گرایی باشد. امروزه برای انتخاب شغل و مهارت در دنیا تست شخصیت گرفته می شود تا بر مبنای آن، توانایی افراد را در هر رسته شغلی و تخصصی ارزیابی کنند.

ترکی در ادامه اضافه کرد: این روزها می بنیم که تلاش برخی از مردم برای به دست آوردن نان طوری است که 17 ساعت برای خرید خوراک شبانه تلاش می کنند اما عده ای هم هستند که با 45 دقیقه کار انتظار پس انداز مالی دارند. تست شخصیت در ابتدای ورود به بازار کار به همین منظور است.

وی تاکید کرد: مهارت آموزی ها در مراکز فنی و حرفه ای باید متناسب با نیاز استان، نیاز و ظرفیت شهرستان باشد.

رئس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه سالانه 450 هزار نفر وارد بازار کسب و کار شده و جویای کار هستند، اظهار کرد: آیا حرفه آموزشی خاصی برای این افراد در نظر گرفته ایم؟ رسته های شغلی استان تهران در چه حوزه ای است؟ اگر قرار بر آموزش مهارت باشد اولویت و ظرفیت های استان و شهرستان چیست؟ همه این سوالات را در نظر بگیرید در حالی که بانک اطلاعاتی برای افراد جویای کار نداریم. بنابراین مرکزی برای هدایت این گروه لازم است.

ترکی همچنین بر اهمیت اثربخشی خروجی جلسات تاکید کرد و گفت: دور میز نشستن ها، جلسات و هزینه ها برای چیست؟  باید خروجی و نتیجه تاثیرگذاری داشته باشد در غیر این صورت هر مدیری به راه و سلیقه خود عمل کرده و کارها زمین می ماند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با تاکید بر اینکه تا 4 سال آینده قادر خواهیم بود نرخ بیکاری در استان تهران را تک رقمی کنیم، افزود: این مهم در گروه تلاش برای مهارت آموزی افراد جویای کار و واگذاری این آموزش ها به بخش خصوصی است.

براساس این گزارش، "رضا گرزین" مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران هم در این جلسه از تشکیل شورای مهارت در استان تهران خبر داد و گفت: این شورا به ریاست معاون امور اقتصادی استانداری تهران، دبیری مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان و عضویت فرمانداران سراسر استان برگزار می شود.

وی افزود: با تشکیل شورای مهارت ظرفیت هر شهرستان برای افراد جویای کار بررسی شده و برنامه های خوبی برای آموزش و مهارت آموزی آن ها دیده شده است.

گرزین با بیان اینکه آموزش مهارتی جایگزین آموزش مدرکی شده است، گفت: ما معتقدیم آموزش ها باید مادام العمر باشد. به طور قطع پول مشکل را حل نمی کند ما باید پل های مختلف برای توسعه بسازیم و برنامه ها مقدم بر بودجه است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان تهران افزود: متاسفانه بسیاری از خروجی های کلاس های آموزش مهارت با بازار کار تطبیق ندارد و از این جهت قدری عقب هستیم و از سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای این موضوع کمک می خواهیم. برخی تجهیزات برای آموزش مهارت ها به روز نیست و من به شما قول می دهم اگر مشکلات ما حل شود اتفاقات خوبی در زمینه ایجاد شغل و مهارت آموزی می افتد.

گفتنی است؛ رئیس سازمان مدریت وبرنامه ریزی پس از این برنامه از بخش های مختلف مرکز آموزش مهارت های غیر فنی پیشرفته شهرستان شمیرانات از جمله کارگاه آشپزی بازدید کرد. 

این مرکز 50 رشته تخصصی مهارت آموزی دارد و 200 هنرجو در آن به شکل رایگان آموزش می بینند.

به گفته ایران پور مدیر این مرکز، بیش از 90 درصد هنرجوها  تحصیلات عالیه دانشگاهی دارند.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1565

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1565/مهارت-آموزی-باید-اساس-نیاز-استان-باشد-بانک-اطلاعات-جویای-کار-نداریم

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir