کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیزدهمین جلسه شورای برنامه ریزی؛

راه اندازی گشت کنترل ساخت و ساز غیرمجاز در روستاهای استان تهران

16 آذر 1397 ساعت 21:34


به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، سیزدهمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان تهران، بعد از ظهر امروز به ریاست "حسن بیگی" سرپرست استانداری تهران، دبیری "نعمت اله ترکی" رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و حضور معاونین اقتصادی و عمرانی استانداری و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان تهران برگزار شد.

این جلسه سه دستور کار بررسی طرح های هادی روستایی در اسناد توسعه ای استان تهران، تشریح تبصره ۱۸ و ۱۹ قانون بودجه سال ۹۷ داشت.

ترکی در ابتدای این جلسه با اشاره به اهمیت ساماندهی واحدهای صنفی استان تهران، اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی استان و شهر تهران وضعیت نابسامان صنوف بود که از سال ۹۲ برنامه های خوبی برای ساماندهی آن ها پیش بینی شد، چند نقطه همانند شهرک صنعتی قرچک برای انتقال اصناف انتخاب شد از صنف جوراب بافی گرفته تا صنف خشک بارها همه به این شهرک منتقل شدند. 

وی افزود: در شهرستان هایی مثل اسلامشهر و بهارستان صد هزار واحد تولیدی کفش زنانه، بچگانه و مردانه وجود دارد که باید ساماندهی شود. در شورای برنامه ریزی مصوبه ساماندهی آن ها به شکل کلی تصویب شد. مطالعات اولیه تمام شده کلیات طرح پیش از این پذیرفته شده اما جزئیات آن باید بحث و بررسی شود.

در ادامه "امامی امین" معاون امور اقتصادی استان تهران مصوبه ۳ سال پیش دولت، مبنی بر ممنوعیت صادرات چرم خام و ضرر بسیاری از کارخانه داران چرم خام را یادآور شد و گفت: طبق این مصوبه صادرات چرم خام باید در قالب ارزش افزوده باشد. پس از این قیمت پوست گوسفند و دام بی ارزش شد. بسیاری از این صنوف هم اکنون وضعیت خوبی ندارند. تاثیر این مصوبه باعث افزایش قیمت گوشت و پروتئین شد. 

وی تاکید کرد: به گفته رئیس سازمان مدیریت استان تهران در راستای سند آمایش ساماندهی اصناف  دستور کار قرار گرفته چه خوب است که این کارخانجات در قالب تولید کیف و کفش در ناحیه یا مجتمعی در شهرک صنعتی اسلامشهر ایجاد شود.

در ادامه قنبری رییس شرکت شهرک های صنعتی استان تهران گفت: این مجتمع یا ناحیه صنعتی باید غیر دولتی ایجاد شود.

 در این جلسه مقرر شد این موضوع در جلسات آینده بررسی شود.

*ترکی: هیچ دستگاهی حق استفاده از مالیات بر ارزش افزوده در جهت تامین تجهیز اداری ندارد!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه گفت: در جلسات تدوین سند توسعه در شهرستان ها برخی تعهدات سالیانه تا سال۱۴۰۰ اما برخی تا سال ۹۷ بوده که تعدادی از دستگاه ها نسبت به این موضوعات عقب ماندگی دارند. که مقرر شد تا گزارش تعهدات دستگاه های اجرایی در سال 97 تا هفته آینده به سازمان مدیریت استان ارسال شود.

وی همچنین از جلسه مشترک با دیوان محاسبات برای استفاده از اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در روستاهای استان تهران خبر داد و گفت: هیچ دستگاه اجرایی حق ندارد از محل مالیات بر ارزش افزوده برای هدف اداری و تامین و تجهیز استفاده کند. این مبالغ قطعا باید صرف عمران و آبادی روستاها شود.

*چالش های روستاهای پایتخت؛ ازساخت و ساز در زمین های کشاورزی تا نبود محدوده مشخص!

رئیس بنیاد مسکن در ادامه این جلسه به ارائه طرح های هادی روستایی، آمار روستاهای خالی از سکنه و دارای سکنه پرداخت. وی چالش های روستاهای استان تهران را در عدم بازنگری 5 ساله طرح هادی روستایی، ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم کیفی رودخانه، زمین های کشاورزی، مناطق حفاظت شده، همچنین مشخص نبودن محدوده و حریم روستاها عنوان کرد.

به همین منظور، برای حل این مشکلات مقرر شد، تا چالش های روستاهای استان تهران در کارگروه زیربنایی، آمایش و طی جلساتی با وزارت کشور، دفتر فنی استانداری، حوزه تقسیمات کشوری بحث و بررسی شود.

*سرپرست استانداری تهران: ایجاد گشت در روستاهای استان تهران برای کنترل ساخت و ساز غیر مجاز

"شکراله حسن بیگی" سرپرست استانداری تهران در این جلسه پس از استماع گزارش رئیس بنیاد مسکن درباره ساخت و سازهای غیرمجاز در روستاها اعلام کرد: اعضای شورا و دهیاران روستا گشت هایی را برای کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز در روستا راه اندازی کنند. نگذارند ساخته و سازی انجام شود تا کار به دستگاه قضایی نکشد، مسئولان هم با خود روستاییان صحبت اقناعی کنند. 

*رئیس اداره کل جهاد کشاورزی استان تهران: فتوای عجیب امام جمعه کن و ساخت 55 مجتمع غیرمجاز!

"کریم ذوالفقاری"  رئیس اداره کل جهاد کشاورزی استان تهران در این جلسه از فتوای امام جمعه کن درباره ساخت و ساز در این منطقه و ساخت 55 مجتمع غیرمجاز گفت: چندی پیش امام جمعه کن به مردم اعلام کرده است که می توانند در این محل ساخت و ساز داشته باشند. پس از این موضوع ماموران جهاد کشاورزی و پلیس امنیت برای مقابله و تخریب ساختمان ها ورود کردند اما هیچ گونه همکاری انجام نشد. 

در ادامه این جلسه "شهرام عدالتی" معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نکات مهم تبصره 18 و 19 قانون بودجه سال 1397 با موضوع تولید و اشتغال را تشریح کرد.

ترکی در پایان از مدیران کل دستگاه های اجرایی و اعضای شورای برنامه ریزی استان تهران خواست با مرور تبصره 18 و 19 قانون بودجه با ظرفیت های مهم ایجاد فرصت شغلی و قابلیت های آن در جهت تولید اشتغال در استان آشنا شوند.

بر اساس این گزارش مقرر شد؛ کلیات تبصره 18 و 19 همراه با ظرفیت ها و قابلیت ها به دستگاه ها ارسال شود. از جلسه آینده دستگاه های اجرایی می بایست در شورای برنامه ریزی گزارش اقدامات خود را و سهم اشتغال خود را مشخص و اعلام کنند.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1553

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1553/راه-اندازی-گشت-کنترل-ساخت-ساز-غیرمجاز-روستاهای-استان-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir