کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات مراسم افتتاح دومین نمایشگاه گل و گیاه در شهرستان پاکدشت

29 آبان 1397 ساعت 21:43


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، آیین افتتاح دومین نمایشگاه گل و گیاه شهرستان پاکدشت همزمان با هفته وحدت و فرهنگی با حضور  "حسین شیرزاد معاون وزیر جهاد کشاورزی "حسن بیگی" سرپرست استانداری تهران، "نعمت اله ترکی" رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، "هادی تمهیدی" فرماندار شهرستان پاکدشت، "کریم ذوالفقاری" رئیس جهاد کشاورزی استان تهران و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در پردیس ابوریحان دانشگاه تهران برگزار شد.

براساس این گزارش؛ این نمایشگاه از ۴۳ غرفه تشکیل شده  است که ۱۸ غرفه به ماشین آلات، قطعات، بذر گیاه و ۲۵غرفه به عرضه گل و گیاه  اختصاص یافته است. 

گفتنی است؛ این شهرستان به دلیل تولید ۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون گل شاخه بریده در سال، به عنوان پایتخت گل و گیاه ایران نامیده شده است.

هادی تمهیدی فرماندار شهرستان پاکدشت در این مراسم گفت: بیش از ۲۵جلسه در جهت برگزاری این نمایشگاه تشکیل و تلاش شد تا برای حضور پرورش دهندگان گل و گیاه از سایر نقاط کشور هم اقداماتی انجام بگیرد.

وی با بیان اینکه ۲ شهرک صنعتی بزرگ و ۳ هزار واحد صنعتی در شهرستان پاکدشت قرار دارد، افزود: این شهرستان یکی از قطب های بزرگ صنعتی در کشور محسوب شده که تولید گل و گیاه در آن مهمترین پیشران توسعه ای آن است  که در حوزه اشتغال استان تهران نقش موثری دارد.

در ادامه این مراسم، "حسین شیرزاد" معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد:  این وزارتخانه در ۸ ماه گذشته ۲۰ نمایشگاه گل و گیاه در کشور برگزار کرده که یکی از مهمترین آن ها در شهرستان پاکدشت است.

وی با بیان اینکه هر ۱۰۰ شاخه گل رز معادل یک بشکه نفت در بازارهای جهانی اهمیت دارد، افزود: این هاب های صادراتی تقاضای زیادی از سوی کشورها ایجاد می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین به وضعیت اشتغال در کسب و کار گل و گیاه  اشاره و اظهار کرد:  ۲۰۰ هزار نفر  به طور مستقیم و غیر مستقیم در این کسب و کار مشغول بکارند و معیشت بسیاری از خانواده های بهره بردار به این کار بستگی دارد.

وی افزود: ۷ هزار هکتار از سطح زیر کشت در پهنه های ویژه گل و گیاه زیستی و شاخه بریده و هزار هکتار در بدترین اراضی (شیب دار و نامرغوب) همانند تولید هزار هکتار گل نرگس در اراضی شیب دار استان ایلام قرار دارد. اما وقتی به درآمد توجه می کنیم سالانه ۵۷ تا ۶۰ میلیون درآمد برای خانوار دارد.

شیرزاد همچنین به سهم صادرات و واردات این صنعت در کشور اشاره کرد و گفت: در سال، ۲۲.۷ میلیون دلار  سهم صادرات و ۱۷ میلیون دلار  سهم واردات در زمینه گل و گیاه است.نکته بسیار مهم در کسب و کار گل های زینتی و شاخه بریده این است که گردش سرمایه ای ۴ ساله و منحصر به فرد  بوده و نشان از اهمیت تولیدات گل و گیاه زینتی است.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه ما در تولیدات گل و گیاه رتبه ۵ آسیا را داریم، افزود: ما ظرفیت افزایش تولیدات به ۳۵ میلیون دلار را داریم و اگر به این میزان تولید برسیم رتبه ۴ آسیا را به دست آورده و به تدریج برای رسیدن به رتبه های برتر راه دور از دسترسی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: بازارهای جهانی  کل و گیاه زینتی ۲۰۰ میلیارد دلاری است و سهم ایران در این بازار  ۱ درصد (۲۳میلیون دلار) از کل آن است. 

شیرزاد توسعه تولیدات گل و گیاه و افزایش کیفیت کسب و کار این صنعت را در گرو همکاری بانک ها در ارائه تسهیلات، جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی جدید، ارایه وام هایی با بهره پایین برای تولید گل نرگس، نهادسازی در تولید گل و گیاه زینتی و ورود تشکل های شاخص و وجود صندوق های مالی پایدار عنوان کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای افزایش تولیدات در شهرستان پاکدشت، میزان ضایعات باید کمتر شود، انسجام بخش خصوصی در کنار زنجیره های تولید، ورود شرکت های دانش بنیان و از میان بردن چالش های تولید محصول بسیار مهم و اثر گذار است.

وی همچنین به افق برنامه ششم توسعه و تلاش وزارتخانه جهاد کشاورزی برای افزایش تولیدات گل و گیاه اشاره کرد و افزود: تولید گل به ارزش ۱ میلیارد دلار برای ۵ سال آینده، اشتغال مستقیم حداقل ۱۲ هزار نفر، جذب ۴۰ هزار میلیارد سرمایه از جمله مهمترین برنامه های وزارتخانه در افق برنامه ششم توسعه است.

در ادامه این مراسم "حسن بیگی" سرپرست استانداری تهران اظهار کرد: با توجه به ظرفیت شهرستان پاکدشت در  تولید گل و گیاه، باید نقش اقتصادی این صنعت با برگزاری نشست های تخصصی و مشارکت دانشگاه همچنین حضور اتحادیه های تخصصی برای رفع مشکلات تولید و برداشتن موانع این صنعت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: صنعت گل و گیاه می تواند پایه گذاری خوبی در اقتصاد مقاومتی برای افزایش اشتغال باشد.

سرپرست استانداری تهران با بیان اینکه جنبه صادراتی کل و گیاه و صنعت بسته بندی مدرن برای جذب بازارهای بین المللی اهمیت ویژه ای دارد، گفت: امروز که جنگ اقتصادی و روانی  بر علیه ما تحمیل شده بانک ها برای حمایت از تولید کننده ها همکاری کنند. این مهم باید در کارگروه اقتصادی استان بحث و بررسی شود.

وی همچنین بر راه اندازی نمایشگاه دائمی گل و گیاه در شهرستان پاکدشت تاکید کرد. 

بر اساس این گزارش؛ کریم ذوالفقاری رئیس جهادکشاورزی استان تهران با اشاره به وسعت سرزمینی ۱ میلیون و ۳۰۰ هکتاری استان تهران، اظهار کرد: ۱۸۷ هزار هکتار زمین برای جهاد کشاورزی باقی مانده که آن هم به دلیل ساخت و سازها و تغییرات کاربری در حال از بین رفتن است. از طرفی محدودیت منابع آبی باعث شده تا کشاورزی متوقف شود.

وی با اشاره به رتبه برتر استان تهران در ایجاد گلخانه صیفی و گل و گیاه در کشور ، افزود: ۱۳ هزار هکتار گلخانه صیفی و ۱۳ هزار هکتار گلخانه گل و گیاه در کشور وجود دارد که ۱۱ هزار هکتار از گلخانه های سبزی و صیفی متعلق به استان تهران  است.

ذوالفقاری با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال مولد در صنعت گلخانه ای در استان تهران گفت: بخش گل و گیاه ظرفیت جایگزینی صنعت نفت را دارد و از سرمایه گذاران  استان و شهرستان برای این امر مهم دعوت میکنم . 

رییس جهادکشاورزی استان تهران افزود: شهرستات پاکدشت با وجود ۹۰۰ هکتار گلخانه رکورد دار تولید گل شاخه بریده در کشور است و ما اکنون در بخش صادرات گل به کشورهای ویتنام، آلمان، کشورهای عربی، عراق و ۲۳ کشور دیگر فعال هستیم. 

وی همچنین از سرپرست استانداری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درخواست کرد برای ایجاد نمایشگاه دائمی گل و گیاه در شهرستان پاکدشت تمهیدات لازم انجام شود.


کد مطلب: 1534

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1534/جزئیات-مراسم-افتتاح-دومین-نمایشگاه-گل-گیاه-شهرستان-پاکدشت

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir