کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات جلسه ویژه توزیع عوارض آلایندگی پالایشگاه تهران

20 آبان 1397 ساعت 9:24


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، به دنبال اجرای قانون برنامه ششم توسعه در مورد توزیع عوارض آلایندگی واحدهای تولیدی، اولین جلسه "نحوه توزیع عوارض آلایندگی پالایشگاه شهید تندگویان" به ریاست "نعمت اله ترکی" و حضور فرمانداران شهرستان های ، ری، اسلامشهر، قرچک، پاکدشت، پیشوا، ورامین و مدیران کل سازمان حفاظت محیط زیست و مالیات بر ارزش افزوده استان در محل سالن جلسات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برگزار شد.

"کیومرث کلانتری" رئیس سازمان محیط زیست استان تهران در این جلسه گفت: موضوع عوارض آلایندگی در برنامه پنجم توسعه، ماده 123 سازو کار دیگری داشت و یک سال هم این برنامه تمدید شد و ادامه یافت اما در برنامه ششم توسعه و سیاست های سازمان برنامه کشور ساز و کار جدیدی برای عوارض آلایندگی دیده شد.

*407 واحد آلاینده در استان تهران شناسایی شده است

وی با بیان اینکه 407 واحد آلاینده در استان تهران و حدود 3300 واحد آلاینده در کشور شناسایی شده است، افزود: 1 درصد مالیات آلایندگی هر واحد که در هر شهرستانی قرار دارد باید به همان شهرستان تعلق گیرد.  در تهران 3 واحد از جمله پالایشگاه نیروگاه شهدای پاکدشت و کارخانه سیمان بر چند شهرستان اثر گذاری دارند که باید میزان مالیات آن ها به همه شهرستان ها تعلق گیرد.

کلانتری گفت: در سازمان محیط زیست حذف واحدهای آلاینده موجب مباهات نیست، هر مقدار که این واحدها کم تر باشد بهتر است. قانون به شکل شفاف محل خرج این عوارض را مشخص نکرده است. اولین نگرانی ما این است که این مبلغ صرف بهبود محیط زیست نمی شود، وظیفه ای هم برای توزیع پول و عدد و رقم آن ندارد. در حالی که باید ضرایب آلایندگی و میزان آن را محیط زیست تعیین کند. 

وی افزود: اشکال کار این جا است که سازمان محیط زیست زیر فشار فرمانداران است. در حالی که برای محیط زیست فرقی ندارد چون پول صرف مهارآلودگی نمی شود، افکار عمومی هم بر علیه محیط زیست است.

در ادامه این جلسه گزارشی از ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی معاون مدیرکل سازمان حفاطت محیط زیست ارائه شد.

براساس این گزارش؛ واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست که استانداردها و ضوابط حفاظت از محیط زیست را رعایت نمی کنند طبق تشخیص سازمان محیط زیست (تا 15 اسفند ماه هر سال برای اجرا در سال بعد)، همچنین پالایشگاه های نفت و واحدهای پتروشیمی، علاوه بر مالیات و عوارض متعلق موضوع این قانون،  مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش به عنوان عوارض آلایندگی هستند.

همچنین واحدهایی که در طی سال نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند با درخواست واحد مزبور و تایید سازمان حفاظت محیط زیست از فهرست واحدهای آلاینده خارج می شوند. به همین ترتیب واحدهای یاد شده از اول دوره مالیاتی بعد از تاریخ اعلام  توسط سازمان مزبور به سازمان امور مالیاتی کشور، مشمول پرداخت عوارض آلایندگی نمی شوند.

واحدهایی که در طول سال بنا به تشخیص و اعلام سازمان محیط زیست به فهرست واحدهای آلاینده محیط زیست اضافه شوند، از اول دوره مالیاتی بعد از تاریخ اعلام سازمان محیط زیست، مشمول پرداخت عوارض آلایندگی خواهند بود.

براساس این گزارش، عوارض موضوع این تبصره در داخل حریم شهر ها به حساب شهرداری محل استقرار واحد تولیدی و در خارج از حریم شهرها به حساب تمرکز وجوه موضوع تبصره 2 ماده 39 واریز می شود تا بین دهیاری های همان شهرستان توزیع شود.

همچنین عوارض آلایندگی واحدهای تولیدی  موضوع تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده  در هر شهرستان به نسبت جمعیت بین شهرداری ها، دهیاری ها و فرماندار یها (برای روستاهای فاقد دهیاری و مناطق عشایری) همان شهرستان توزیع می شود. بدین ترتیب در صورتی که آلودگی واحدهای بزرگ تولیدی (پنجاه نفر و بیشتر)به بیش از یک شهرستان  در یک استان سرایت کند، عوارض آلودگی براساس سیاست های اعلامی سازمان به نسبت تاثیر گذاری، در کمیته ای مرکب از رئیس سازمان برنامه استان، فرمانداران شهرستان های ذی ربط، مدیرکل محیط زیست و مدیرکل امور مالیاتی استان بین شهرستان های متاثر توزیع می شود.

براساس اعلام سازمان محیط زیست، ضریب توزیع عوارض هر شهرستان براساس شاخص های جمعیت شهرستان، شاخص شدت آلودگی محاسبه می شود. بنابراین شاخص شدت آلودگی برای شهرستان های بسیار آلوده عدد 4 ، آلودگی زیاد عدد 3، آلودگی متوسط عدد 2 و شهرستان های دارای آلودگی کم عدد 1 است. همچنین شاخص جمعیت هر شهرستان برای شهرستان های دارای جمعیت کمتر از 50 هزار نفر عدد 1، برای شهرستان های داای جمعیت بین 50 هزار تا 100 هزار نفر عدد 2 و شهرستان های 100 تا 250 هزار نفر عدد 3، شهرستان های 250 هزار تا 500 هزار نفر عدد 4 و برای شهرستان های بیش از 500 هزار نفر عدد 5 است.

طبق گزارش سازمان محیط زیست شاخص شدت آلودگی پالایشگاه تهران به شکل زیر است:

تهران 2

شهر ری 3

باقرشهر 4

اسلامشهر 2

قرچک 3

ورامین 3

پاکدشت 3

پشوا 2

در ادامه این جلسه فرماندار قرچک گفت: تمام فاضلاب های تهران و ری به سمت قرچک است و بیشتر آب های سطحی و زیر زمینی در قرچک آلوده شده اند. انتظار داریم سازمان محیط زیست ورود پبدا کند.

فرماندار پاکدشت هم اظهار داشت: بادهای موسمی شهریار آلایندگی را به شرق استان هدایت می کند که ما هم در مسیر این آلایندگی هستیم. نیروگاه شهدای پاکدشت یکی از مودیان مهم مالیاتی است و مالیات کلانی را پرداخت می کند. در حالی که سهمی در اختیار پاکدشت قرار نمی گیرد.

فرماندار ری در ادامه این جلسه گفت: حقوق مردم را مقدم بر هر چیز می دانم. شهرداری تهران 4 هزار میلیارد عوارض می گیرد اما هیچ کسی نمی گوید سهم ری کجاست؟ میزان آلایندگی پالایشگاه باید مشخص شود و تعیین شود که آلایندگی آن چه تاثیری در کیفیت هوایی که تنفس می کنیم دارد. شاخص هایی که برای آلودگی شهرستان ها تعیین شده را قبول ندارم و فکر می کنم اجحاف شده است. آلودگی ری بسیار بیشتر از شهرستان های دیگر استان تهران است. برای اجرای عدالت حرف می زنم. نیمی از باقرشهر در زیر آلودگی آب قرار گرفته است که 40 حلقه چاه برای جداکردن نفت از آب احداث کردیم.

بارگاهی مدیرکل مالیات بر ارزش افزوده استان تهران در این جلسه اظهار کرد: سازمان محیط زیست باید واحد های آلاینده هر شهرستان را به شکل مکتوب به ما اعلام کند. درباره کارخانه سیمان و پالایشگاه تندگویان  نامه ای از محیط زیست برای ما ارسال نشده است.

وی افزود: در سال گذشته عوارض آلایندگی پالایشگاه تندگویان 60 میلیارد تومان و در 6 ماهه امسال 40 میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل مالیات بر ارزش افزوده استان تهران اظهار کرد: رقمی که ما اعلام می کنیم 1 درصد ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده است.پالایشگاه تندگویان سه دوره جز واحدهای آلاینده بوده و زیر بار پرداخت مالیات نرفته است.

بارگاهی گفت: طی 7 ماهه سال، 44 میلیارد و 400 میلیون تومان عوارض الایندگی دریافت شده است که 40 میلیارد تومان سهم پالایشگاه تندگویان و 376 میلیون تومان هم سهم کارخانه سیمان است.

در ادامه جلسه مصوب شد که واحد آلاینده استان تهران شناسایی شده و در بخش توزیع عوارض بر اساس قانون و جدول شاخص ها و مصوبه کمیته عوارض توزیع شود.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1517

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1517/جزئیات-جلسه-ویژه-توزیع-عوارض-آلایندگی-پالایشگاه-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir