کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات وضعیت اعتیاد در استان تهران| آغاز برنامه کاهش اعتیاد در پایتخت

28 مهر 1397 ساعت 23:24


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران، پنجمین جلسه تدوین سند آسیب های اجتماعی (کاهش و کنترل آسیب اعتیاد در استان تهران) در برنامه ششم توسعه به ریاست "نوربخش عسکری" معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت تهران و با حضور نمایندگانی از نیروی انتظامی، بهزیستی، شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان، سازمان زندان ها، خدمات اجتماعی شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران برگزار شد.

"اردشیر بهرامی" رئیس دبیرخانه طرح جامع تقسیم کار ملی با ارائه گزارشی، وضعیت اعتیاد در استان تهران و طرح پیمایش ملی اعتیاد در کشور(سال 95) را تشریح کرد.

لازم به ذکر است؛ آمارهای اعلام شده در این جلسه براساس خوداظهاری افراد بوده و راستی آزمایی نشده است.

 براساس نتایج طرح پیمایش ملی اعتیاد در کشور (سال 95)، 2 میلیون و 208 هزار معتاد در سطح کشور وجود دارد که از میان آن ها 400 هزار نفر متعلق به استان تهران است.

گزارش و آمارها می گویند در شهر تهران 8 هزار معتاد پر خطر وجود دارد و حدود 11 درصد از خانواده های مورد مطالعه در تهران دچار سوء مصرف مواد هستند. تعداد بالای مرگ و میر بر اثر اعتیاد در شهر تهران است و در سال 89 حدود 1068 نفر بر اثر اعتیاد فوت شده اند.

براساس طرح پیمایش ملی اعتیاد در کشور، سن شروع مصرف مواد مخدر در تهران 21 سال است.

طبق گزارش بهزیستی استان تهران در سال 96، حدود 8 هزار و 600 نفر از معتادان از این سازمان خدمات دریافت کرده اند و براساس دموگرافی جمعیتی اعتیاد استان تهران، شهرستان تهران با 65 درصد بیشترین آمار جمعیتی معتادان و شهرستان شمیرانات با 17 صدم درصد کمترین میزان جمعیت معتادان را دارد.

بیشترین جمعیت معتادان متجاهر تحصیلات زیر دیپلم و 40 درصد آن ها سابقه کارتن خوابی دارند و 70 درصد معتادان استان تهران فاقد اوراق هویتی هستند.

براساس طرح تقسیم کار ملی ویژه کاهش 5 درصدی شیوع اعتیاد در سطح استان تهران (23284 نفر در هر سال )، باید مراکز ماده 15 براساس میزان بروز و شیوع اعتیاد، خدمات درمان و ..افزایش یابد. همچنین در برنامه پیشگیری اولیه  سه محور پیشگیری از اعتیاد در محیط های شهری و روستایی و نظامی پیش بینی شده است.

طبق طرح تقسیم کار ملی در بخش درمان، راه اندازی مراکز گذری کاهش آسیب، مرکز سرپناه شبانه، مرکز گذری سیار، مراکز اقامتی بلند مدت، مراکز غربال گری و ... پیش بینی شده است.

در ادامه این جلسه، بهرامی، برش استان تهران برنامه های تقسیم کار ملی بر اساس شاخص های برنامه ششم توسعه  ویژه اعتیاد را با احتساب اعتبارات تشریح کرد. در این جلسه اعضا بر شناسایی متولی اصلی رسیدگی به آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد و نقش نظارتی سازمان بهزیستی تاکید کردند و مقرر شد تا همه دستگاه های متولی امر، آمار  و برنامه های خود را ارائه کنند.

گفتنی است؛ در این جلسه پیشنهاد شد، در برنامه کاهش اعتیاد، ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور استان تهران به عنون استان پایلوت انتخاب شود.

انتهای پیام/


کد مطلب: 1412

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1412/جزئیات-وضعیت-اعتیاد-استان-تهران-آغاز-برنامه-کاهش-پایتخت

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir