کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فقط 20 درصد بیابان های استان تهران را مهار کرده ایم

18 مهر 1397 ساعت 8:15


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، علی کیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در جلسه بررسی طرح " تثبیت زیستی خاک با هدف ریزگردها" اظهار کرد:  در طول 30 سال گذشته با اعتبارات تخصیص یافته ، 20تنها توانسته ایم 20 درصد مناطق بیابانی را مهار کرده و کنترل کنیم.

وی موضوع تامین منابع مالی طرح های تحقیقاتی ویژه بیابان زدایی را مورد توجه قرار داد و افزود: در طول سال باید هزار هکتار از اراضی استان تهران را بیابان زدایی کنیم یعنی هکتاری 5 میلیون تومان، این در حالی است که  اگر هزینه های اجرای یک هکتار 5 برابر شود، آن هم بدون در نظر گرفتن هزینه های تامین محلول، مساحت اراضی مورد اجرای ما هم کاهش می یابد و در واقع هزینه های طرح  6 برابر اعتباری است که از استان برای بیابان زدایی یک هکتار دریافت می کنیم.

کیان با استقبال از طرح پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در مهار ریزگردها، بیان کرد: کاهش هزینه ها و کاهش اثرات مخرب در محیط زیست برای ما مهم است، خاک به اندازه کافی شور است و شور کردن دوباره آن گیاهان بومی منطقه را از بین می برد. شاید شرایط اقلیمی منطقه ما با محیط آزمایشگاه های مراکز علمی متفاوت باشد که باید این مهم را در نظر گرفت.

وی افزود: ما آمادگی داریم تا طرح مقابله با ریزگردها در سطح کمتر به شکل آزمایشی انجام شود در صورت موفقیت طرح ما حاضر هستیم با صرفه جویی در انرژی  سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه انجام دهیم.

کیان در پایان بر گسترش تحقیقات علمی در زمینه مقابله با روند تغییرات اقلیمی در کشور، کاهش بارندگی و افزایش دما تاکید کرد.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1410

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1410/فقط-20-درصد-بیابان-های-استان-تهران-مهار-کرده-ایم

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir