کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ترکی: شورای شهر تهران شهرستان های تهران را نبیند قوانینش موثر نیست

10 مهر 1397 ساعت 7:25


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران یازدهمین جلسه شورای اسلامی استان تهران به ریاست الهام فخاری عضو شورای شهر و رئیس شورای اسلامی تهران و نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برگزار شد.

در ابتدای این جلسه دکتر عبدی آذر یکی از اعضا به مشکلات شهرستان های تهران اشاره کرد و گفت: هر فردی که در یکی از شهرستان ها فوت می کند حتما باید متوفی به بهشت زهرا برود و آنجا تایید شود و بعدا به آرامستان شهرستان منتقل شود که هزینه بر است. متاسفانه بهشت زهرای تهران اصرار بر این امر دارد و می گوید از نظر شورای تامین باید متوفی ها اوبتدا اینحا منتقل شوند. خواهش داریم این موضوع برطرف شود.

مرتضی الویری سخنران بعدی این جلسه بود که گفت: مشکل اجساد را بررسی کردیم چون هم موجب افزایش هزینه و هم ترافیک می شود. قرار شد به بیمارستانها بخشنامه شود تا در فرم های مربوطه مقصد مشخص شود که اگر اجساد در شهرستان باشد جسد مستقیم از بیمارستان به محل مورد نظر در شهرستان منتقل شود. اگر کوتاهی شد حتما گزارش کنید.

*مشکلات قرچک 

نماینده شورای اسلامی قرچک سخنران سوم جلسه بود که گفت: مشکلات معیشتی مردم در جنوب تهران گرانی فشار زیادی به زندگی مردم آورده که از دولت می خواهیم فوری وارد شود. افزایش قیمت مصالح ساختمانی موجب شده پیمانکاران شهرداری دیگر وارد مزایده ها نشوند. نکته دیگر اینکه سازمان همیاری شهرداری باید بخشی از قیمت تجهیزات خریداری شده برای آتش نشانی ها (امدادرسانی به سختمان های بلند مرتبه) پرداخت کنند و الان شهرداری هایی مثل قرچک هزینه کردند اما سازمان همیاری ها پرداختی نداشتند. در مورد قطارهای حومه ای مثل پروژه قطارشهری قرچک و پیشوا متاسفانه این پروژه تحویل راه هن شد و کار تعطیل شده است. متاسفانه روستاهایی داریم در قرچک که از روستا به شهر تبدیل شدند و تقاطع های غیرهمسطح هنوز احذاث نشده است. 

*ترکی: شورای شهر تهران شهرستان های تهران را نبیند قوانینش موثیر نیست

نعمت الله ترکی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در این جلسه گفت: برای نخستین بار در کشور استان تهران سند برنامه ششم در 16 شهرستان را بررسی کرده و سندی تدوین کرده است. بعنوان مثال در موضوع عدم تعادل سرزمینی و جمعیتی بررسی کردیم که 89 درصد جمعیت ما در نیم کرده غربی و 10 درصد در نیم کره شرقی ساکن هستند. در موضوع شاغلین 87 درصد در نیم کره غربی و در موضوع اشتغال کشاورزی و صنعت و خدمت حدود 88 درصد در نیم کره غربی متمرکز هستند. در نیم کره غربی هتل ها و دانشگاه ها و سردخانه ها و سینماها و همه شاخص ها در نیم کره غربی کشور متمرکز است. جالب اینکه منابع آبی ما بیشتر در نیم کره شرقی است. چرا؟ چون سند توسعه کشور به درستی تدوین نشده بود. همین عدم تعادل ها موجب شده است از سال 1335 شهرنشینی 32 درصدی و 68 درصدی روستا نشینی امروز برعکس شده و 74 درصد شهرنشین داریم. 

وی افزود: ما بر اساس این آمارها و اطلاعاتی آمایشی سندها را تدوین کردیم. هم اکنون در استان تهران و شهرستان ها در تمامی شاخص ها در ردیف 31 قرارداریم و این همان عدم تعادل است. شهرستان شهریار بین همه شهرستان های کشور با 744 هزار و ری با 717 هزار و اسلامشهر و رباط کریم و قرچک در رتبه 10 شهرستان پرجمعیت کشور قراردارند. این تغییرات جمعیتی نظام سکونتگاهی تهران را بر هم می زند. وقتی این جمعیت به تهران تزریق شود این تاثیرگذاری بر روی شهرستان ها و استان های همجوار هم می گذارد. 

ترکی اظهار کرد: امروز محرومیت بهداشتی و آموزشی و درآمدی و مسکن در شهرستان های تهران نمایان است. امروز یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب فاضلاب قابل تصفیه می توانیم داشته باشیم که این چالش است برای همین تصمیم گرفتیم تمامی شهرستان ها آب های قابل تصفیه را تصفیه کنند. بحث فرونشست زمین در استان تهران هم از چالش های دیگر است که در دست اقدام و بررسی و رفع داریم. در موضوع حمل و نقل درون شهری و برون شهری هم دولت و هم مجلس سقف و رقم خوبی درنظر گرفته شده است. در حوزه بهداشت و درمان کمترین سرانه تخت بیمارستانی داریم که حتی برخی شهرستانها تخت بیمارستانی نداشتند که در برنامه ششم توسعه بیمارستانی داریم و همه شهرستانها در حال ساخت بیمارستان هستند. در شهر تهران 18 بیمارستان در حال ساخت و توسعه هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی و کاهش آن با محوریت بهزیستی سند ویژه کاهش آسیب های اجتماعی به زودی تدوین و ابلاغ می شود. اما در کل این مسائل و آسیب ها در تهران بای یک جا تصمیم گیری شود. ما نظام یکپارچه تصمیم گیری مدیریت شهری تهران نداریم چرا؟ هرچه شورای شهر تهران برای شهر تهران تلاش کند اما سایر شهرستان ها را نبینند بیهوده است و باید آنها را هم ببینند. 

*پیشران های توسعه در شهرستان ها تدوین شده است

ترکی به پیشران های توسعه شهرستان های تهران اشاره کرد و گفت: در این سندها پیشران های توسعه هر شهرستان بر اساس ظرفیت آن شهر دیده شده است. مثلا در اسلامشهر محور جاده ساوه را به چشم محور توسعه دیدیم. یا مترو اسلامشهر یک ظرفیت است و پایانه گل و گیاه در حال راه اندازی است. مثلا در شهرستان بهارستان که جمعیت زیادی دارد می توانیم از تهدید به فرصت تبدیل کنیم. در پاکدشت یک میلیارد و 100میلیون گل شاخه بریده تولید می شود اما در خود پاکدشت یک شاخه گل فروشی نیست و جایی برای عرضه نمی بینیم و قابلیت دارد پایتخت گل و گیاه ایران شود. دماوند با سیب معروفش می تواند پایتخت سیب ایران باشد و این همان پیشران است. یا شهرری قطلب گردشگری تاریخی و مذهبی ایران می تواند باشد. این سند 40 روز شبانه روزی زمان و وقت برده و باید استانداری و سازمان مدیریت و شهرداری و شورای شهر با هم متحد باشند تا پراکنده کاری نشود.

*13 عضو شوراهای شهر بازداشت شدند

در این جلسه عنوان شد که از 287 عضور شورای اسلامی شهرهای تهران 13 نفر بازداشت شدند. 8 نفر هم صلب عضویت شدند. که آقای سلیمانی راد اعلام کننده این خبر گفت که بهتر است رسانه ها منتشر نکنند اما الهام فخاری گفت: وقتی خبر صحت دارد حق مردم است که بدانند و موردی ندارد.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1396

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1396/ترکی-شورای-شهر-تهران-شهرستان-های-نبیند-قوانینش-موثر-نیست

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir