کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفتگوی اختصاصی عنوان شد

تحول در ساختار اداره کل مدیریت بحران استان تهران

23 اسفند 1394 ساعت 22:13


هادی رحمتی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در مورد وضعیت مدیریت بحران استان تهران گفت: ما به عنوان اداره کل مدیریت بحران استان تهران هنوز به یک ساختار تشکیلاتی فیزیکی ثابت و پایدار نرسیدیم اما در حال حاضر با حمایت هایی که استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی و ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان داشتند می توانیم این پروژه را از پروژه هایی بدانیم که در دست نتیجه است و ان شالله با یک اعتبار مختصر دیگری ساختار فیزیکی استان را در حوزه تشکیلاتی در مقوله اداره کل بحران به نتیجه برسانیم.

خسارات سیلاب تهران سال 95 پرداخت می شود

وی در مورد پرداخت خسارات ناشی از بلایای طبیعی در سال ۹۴ تهران گفت: سال ۹۴ شرایط اقتصادی ویژه ای بود و با وجود خسارات به بار آمده ناشی ازسیل کن و پاکدشت توانستیم این خسارات را ارزیابی کرده و به سازمان مدیریت بحران کشور منعکس کنیم و آنها هم به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انعکاس دادند. بعد از تصویب هیئت دولت ابلاغ شد و احتمالا سال ۹۵ اعتبارات هزینه ای آن پرداخت می شود.

مدیرکل بحران استان تهران در مورد پرداخت هزینه دیه پنج نفری که در حادثه طوفان تهران کشته شدند گفت: دیه هر یک قربانیان طوفان تهران حدود دو میلیون تومان محاسبه و پرداخت شد هرچند این مبلغ ناچیز است و ما هم بر این مهم اذعان داشتیم اما قوانین موجود این مبلغ را محاسبه می کند و در مورد خسارات خودرو هم مبلغ ۵ میلیون تومان تسهیلات دادیم.

موضوع مقابله با ریزگردها ملی است

رحمتی در پاسخ به اینکه بر اساس تاکید استاندار تهران مقرر شد کارگروهی برای مقابله با علل ریزگردهای تهران تشکیل شود به کجا رسید؟ گفت: برای ریزگردها در سازمان ملی جنگل ها و سازمان محیط زیست، به صورت جداگانه دفاتر مقابله با این پدیده به صورت ملی تشکیل شده و بحث پایش ومنشا و علل توسعه این ریزگردها و راه های مقابله با آن که در استان تهران منشا خارجی و حاشیه ای دارد، اقدامات تمهیدی باید اندیشیده شود. بارندگی ها اگر خدای ناکرده باز به صورت فصلی کم شود قطعا تالاب ها مورد آسیب قرار می گیرد و بادهای شدید و محلی به صورت موضعی با گرد و غبار وارد شهر تهران می شود. تهران با ۹۰۰ نفر در کیلومتر مربع جای حساسی است و هزینه های ما را در حوزه بهداشت و درمان افزایش می دهد.

ساخت و سازها نباید روی گسل ها انجام شود

وی در پاسخ به اینکه تدابیر و راه حل ها برای برون رفت از مشکلات بیشتر در استان با توجه به وجود بافت های فرسوده برای جلوگیری از خسارت بیشتر به چه صورت است؟ گفت: متاسفانه توسعه شهر تهران علی رغم شناخته شدن آنها، بر روی گسل های مختلف قرار گرفته و انتظار می رفت که با طرح های مصوب و طرح های دراز مدت برای جلوگیری از توسعه ساخت و ساز بر روی این گسل ها اقداماتی انجام می شد. در حال حاضر شورای عالی معماری شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی به شدت پیگیر این موضوع است که حداقل در ده سال گذشته چه میزان توسعه و گسترش ساخت و ساز مجازو غیرمجاز، فرسوده و غیر فرسوده که بر روی گسل ها شکل گرفته و این درحالیست که این ساخت و سازها نباید بر روی گسل ها یا در نزدیکی کانون های جمعیتی شکل می گرفت.

وی در پاسخ به اینکه چند درصد ساخت و سازها در استان تهران روی گسل هاست گفت: درصد را نمی توانیم بگویم اما در نقاطی که گسل شناخته شده نزدیکی آنها ساخت و ساز اتفاق افتاده و این ساخت و سازها نه برای مردم زیاد خوشایند است نه برای حکومت از باب این که این سرمایه ها در نقاطی سرمایه گذاری و هزینه شود که بعدها با یک اتفاق مثل تکان خوردن یک گسل که نه زمان مشخصی دارد و نه مدت مشخصی، آمار اتلاف جانی با درصد بالایی را به دنبال خواهد داشت.

مقاوم سازی مدارس در دستور کار

مدیرکل بحران استان تهران در مورد اینکه آیا خود ساختمان های اداری استان مقاوم هستند؟ گفت: در حال حاضردستورالعملی به مدارس ارایه دادیم و باید طرح مدارس آماده و ضابطه فنی که از طرف سازمان بحران کشورابلاغ شده از لحاظ رفتارهای سازه ای و رفتارهای غیرسازه ای و تَشکیل کمیته های بحران در مدارس به صورت نرم افزاری همه و همه برنامه برایشان تعریف شده مدنظر قرار بگیرد. در استان تهران به شدت دنبال این هستیم که مدارسی که از سنوات قبل مانده را مقاوم سازی کنیم  چراکه مدارس کانون های جمعیتی مهمی هستند و باید با استانداردهای روز برای مقابله با حوادث طبیعی امادگی و مقامت لازم را داشته باشند.

وی افزود: در بخش بلایای طبیعی باید به سمت و سوی توسعه صنعت بیمه برویم. بعنوان مثال در فروردین ماه هر سال با گرمی هوا و شکوفا شدن درختها شاهد افت دما می شویم و گاهی شاهد ریزش تگرگ خواهیم بود و با این اوصاف تمام باغداران ما خسارت های سنگین را متحل می شوند. البته دولت برای این موضوع با صندوق بیمه کشاورزی وارد عمل شده کمک های عمده ای به صندوق کشاورزی کرده و باغداران هم باید باغات خود را بیمه کنند تا در صورت بلایای طبیعی به کمک صندوق بیمه کشاورزی و دولت و بیمه روی پای خودشان باشند و اقتصاد کشاورزی از بین نرود و کشاورزی را تبدیل به صنایع و یا پول های غیرمولد کنند.

نقش مدیریت بحران در کارگروه آمایش استان تهران

رحمتی به کارگروه آمایش در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اشاره کرد و گفت: این کارگروه برای طرح های عمده به اسناد بالادستی توجه می کند و دستگاه های مختلف اجرایی حاضر در شورا با در نظر گرفتن جزییات یک طرح چرایی و ضرورت ایجاد یک پروژه را مورد بررسی قرار میدهند. همه ما به عنوان یک عضو از این کارگروه باید شاخص های استقرار این صنعت را با نگاه چهار محور بحران بسنجیم و نقطه نظرات خودمان را اعلام کنیم بگوییم مثلا شما که آمدید این طرح را در فلان نقطه انجام می دهید ما مخالفیم چون روی گسل است یا موافق به دلایل مختلف. طراحی های سازه ای باید منطبق با تنش خاکی ضریب اطمینان این عدد و ... رعایت آیین نامه های ۲۸۰۰ و... باشد و هم موارد را به طور کامل بررسی و ذکر کنیم تااجازه استقرار صنایع آلاینده را مثلا در غرب استان تهران ندهیم چراکه در صورت استقرار صنایع آلاینده، هرچه آن صنعت تولید آلایندگی دارد به شهر تهران وارد می شود.

رحمتی با بیان اینکه در حال حاضر داریم مرکز کنترل مدیریت بحران را در انتهای اتوبان بابایی با یک هکتار زمین ایجاد میکنیم گفت: یک هکتار زمین و دو هزار و ۳۰۰ متر بنای اداری و ۱۳۰۰ متر بنای سوله پشتیبانی و اداری همراه با پد هلی کوپتر و سایر امکانات  مورد نیاز دیگر طراحی شده الان انجام شده که با تامین اعتبار سال آینده به پایان می رسد. که کل اعتبار ساخت این مرکز ۱.۵ میلیارد تومان است.

انتهای پیام/


کد مطلب: 136

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/136/تحول-ساختار-اداره-کل-مدیریت-بحران-استان-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir