کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وضعیت «آب» تهران خوب نیست/35 درصد منابع آبی پایتخت صرف شرب میشود!

25 شهريور 1397 ساعت 12:16


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، "محمدرضا خانیکی" سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران در بیستمین جشنواره شهید رجایی با ارائه گزارشی از حفاظت منابع آب، اظهار کرد: در استان تهران 4 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب منابع آب سطحی و زیرزمینی مصرف می شود که از این میزان، حدود 1 میلیارد و 800 میلیون آب سطحی و حدود 2 میلیارد و 500 میلیون آب زیرزمینی است. 

وی با اشاره به محدودیت منابع آبی، افزود: از مجموع منابع، 1 میلیارد و 400 میلیون فقط به مصرف آب شرب می رسد، یعنی حدود 30 تا 35 درصد منابع آب در اختیار استان تهران به مصرف آب شرب می رسد و این اولین و بزرگترین محدودیت ما است. به عبارتی کوچکترین خشکسالی و کاهش بارندگی ها متاسفانه باعث محدودیت شده و مدیریت ما را دچار مشکل می کند.

خانیکی با بیان اینکه محازن آب زیرزمین در حال افت است، گفت: دو میلیارد و 500 میلیون مترمکعب مصرف از سفره های آب زیرزمینی هم بیش از توان سفره است. ما در سال کسری مخزنی متوسط  154 میلیون متر مکعب داریم به این معنا که سالانه حجم آب برداشت شده از سفره های زیرزمینی 154 میلیون متر مکعب بوده که از تمام پتانسیل آب ها هم بیشتر است.

او گفت: برای این منظور وزارت نیرو، طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در سطح کشور را عملیاتی کرد که طی سه سال اخیر شرکت آب منظقه ای تهران سه هزار و 500 حلقه چاه غیر مجاز سطح استان تهران را پر کرده است.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران درباره نصب کنتورهای هوشمند گفت: طی سال های اخیر، حدود 1500 حلقه از چاه های دارای پروانه بهره برداری شهر تهران مجهز به کنتور هوشمند شده است.

او افزود: از مجموع 5 سد تهران در حال حاضر 666 میلیون متر مکعب ذخیره آبی داریم که مقایسه مشابه آن در سال گذشته نشان می دهد، 231 میلیون متر مکعب کسری آب وجود دارد و این ضرورت صرفه جویی در مصرف آب را به ما تاکید می کند.

خانیکی در ادامه به طرح های اجرا شده در حوزه تامین آب استان تهران اشاره کرد و توضیح داد: با اجرای طرح علاج بخشی سد لار و سامانه انتقال آب از طریق تونل، حدود 165 میلیون متر مکعب آب برای تامین آب شرب به تهران منتقل می شود. در طرح سامانه جایگزین سد طالقان و البرز تهران هم تونل جایگزین خط لوله فعلی می شود.پروژه بزرگ ساماندهی آب های سطحی جنوب پایتخت در حال اجرا است و حدود 200 میلیون متر مکعب در سال، آب مصارف کشاورزی و صنعت را تامین می کند.

وی با بیان اینکه دشت ورامین بحرانی ترین دشت از نظر منابع آب زیرزمینی است، افزود: خط دوم انتقال پساب از تصفیه خانه جنوب تهران به دشت ورامین را در دست اقدام داریم که با استفاده از ظرفیت تصفیه خانه جنوب تهران پسابی به میزان 283 میلیون متر مکعب در سال به دشت ورامین(شامل ورامین، پاکدشت، قرچک و پیشوا ) منتقل می شود که البته با توجه به محدودیتی که وجود دارد، این منابع به عنوان منابع جایگزین به دشت منتقل شده و قرار نیست منبع جدیدی به دشت منتقل شود.

به گفته خانیکی، پروژه سد مخزن نمرود و طرح آبرسانی به شهر جدید پردیس از تونل لار به میزان 30 میلیون متر مکعب در سال (تامین منابع شرب شهرهای پردیس رودهن و بومهن) از دیگر زرح های مهم شرکت آب منطقه ای تهران است.

وی تاکید کرد: پروژه انتقال پساب با توجه به ظرفیت 1 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب تولید پساب در استان  تهران می تواند تنها منبع منابع جایگزین ما در آینده باشد.

خانیکی طرح جلوگیری از آلودگی آب شرب را در راستای طرح تعادل بخشی منابع زیرزمینی دانست که در حوزه سدهای تامین کننده آب شرب تهران در قالب پند پروژه دنبال می شود. 

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران اخذ سند رودخانه های استان تهران را از دیگر فعالیت های این شرکت عنوان و اظهار کرد: در این طرح که در حوزه حفاظت و مهندسی رودخانه ها با مشارکت اداره کل ثبت اسناد انجام دادیم اقدام خوبی در تهیه سندهای رودحانه ای استان ترهان انجام گرفت. این رودخانه ها به عنوان انفاق در اختیار شرکت آب منطقه ای تهران است. همچنین آزادسازی بستر رودخانه های استان تهران به مساحت 43 هکتار در سال 96 با اجرای 355 مورد دستور قضایی کار بزرگ دیگری در این حوزه بود.

خانیکی همچنین به طرح توسعه دولت الکترونیک در سال 96 و راه اندازی سامانه «ساماب» ویژه مشترکین آب منطقه ای اشاره کرد و گفت: خدمات آب های سطحی و زیرزمینی به مشترکین از طریق دفاتر پیشخوان و سامانه ساماب انجام می شود و مشترکین شهرستان های دور نیازی به مراجعه به اداره ندارند.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1348

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1348/وضعیت-آب-تهران-خوب-نیست-35-درصد-منابع-آبی-پایتخت-صرف-شرب-میشود

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir