کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چالش نگران کننده تراکم جمعیت و محدودیت فضا در «بهارستان»

24 شهريور 1397 ساعت 10:39


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، جلسه تدوین سند توسعه شهرستان بهارستان صبح امروز به ریاست "شهرام عدالتی" معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت تهران و حضور فرماندار بهارستان، معاونین و نمایندگان دستگاه های اجرایی در محل سالن جلسات سازمان مدیریت تهران برگزار شد.

*محدودیت در فضا و تراکم جمعیت، چالش های نگران کننده در بهارستان

سلیمان پور در این جلسه با بیان اینکه بهارستان تعدد قومی و فرهنگی دارد، افزود: در حوزه آموزش و پرورش، نرخ رشد جمعیت دانش آموری بدون تردید بر برنامه ها و تخصیص بودجه ما غلبه می کند و با در نظر گرفتن وضع موجود ما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی در ادامه با اشاره به آسیب های اجتماعی و تراکم بالای جمعیت در واحدهای مسکونی با متراژ پایین (برای مثال زندگی 10 نفر در یک واحد مسکونی 40 متری) این شهرستان، بر اهمیت برنامه ریزی فرهنگی و توسعه شهرستان تاکید کرد.

فرماندار بهارستان افزود: متاسفانه بین برنامه نویسان و مجریان فاصله وجود دارد، هر سندی ک برای توسعه نوشته می شود باید قابلیت اجرایی داشته و در حد نوشتار باقی نماند. 

*به بهارستان نگاه ویژه داشته باشید

سلیمان پور گفت: برای ساخت مدرسه زمین تهیه می کنیم اما در مرحله صدور مجوز باقی می مانیم. با توجه به محدودیت فضا در بهارستان، هیچ محلی برای ساماندهی صنوف نداریم. معارض قانونی هم وجود دارد که باید در سند توسعه قید شود.

فرماندار بهارستان افزود: امسال ۸۵ میلیارد تومان در بهارستان اجرای پروژه داشتیم در حالی که از سازمان برنامه پولی نگرفتیم، در بهارستان هم شدت مهاجرت زیاد بوده و هم محدودیت فضا وجود دارد، امیدوارم استان نگاه ویژه ای داشته باشد.

*تاسیس مدرسه، 20 مراکز بهداشتی و بیمارستان در سند توسعه بهارستان

نماینده آموزش و پرورش در این جلسه گفت: بهارستان 248 مدرسه(26 مدرسه دولتی و 20 مدرسه خصوصی) (7 درصد استان) دارد اما جمعیت دانش آموزی آن 11 درصد است.می توان گفت بخش خصوصی برای ایجاد مدرسه و مراکز آموزشی ضعیف عمل کرده است. ۲۰ مدرسه خصوصی یعنی ۳ درصد.

به گفته این مقام مسئول، احداث مقطع پیش دبستانی در بهارستان اهمیت دارد، چرا که برخی کودکان قادر به زبان فارسی نیستند و اگر بدون حضور در پیش دبستانی وارد کلاس اول شوند با افت شدید تحصیلی رو به رو می شوند چون پایه درستی نداشته اند.

نماینده بهداشت و درمان در این جلسه گفت: بهارستان 11 مرکز بهداشتی درمانی شهری دارد که براساس برنامه ششم باید 4 مرکز دیگر هم ساخته شود. در حوزه روستایی مرکز بهداشتی روستایی تکمیل شده و نیاز نیست. 

وی افزود: پایگاه بهداشتی استیجاری یکی از معضلات موجود در بهارستان است. در این زمینه  19 پایگاه بهداشتی شهری و 2 پایگاه بهداشتی روستایی نیاز داریم که در مجموع حدود 11 میلیارد تومان برای ساخت آن نیاز است.

فضایی برای ایجاد پایگاه نیست، در حالی که می شود مبالغی که برای اجاره پایگاه بهداشتی در نظر می گیریم را برای تجهیزات درمانی هزینه کنیم.

براساس این گزارش، در بخش بهداشت و درمان؛ پایگاه اورژانس صالحیه در حال بهره برداری، کلینیک ویژه گلستان آماده بهره برداری و پایگاه اورژانس اورین و صالح آباد افتتاح شده است. همچنین کلینیک نسیم شهر 12 میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارد.

این شهرستان بیمارستان 120 تخت خوابی  امام حسین (ع) را دارد که سال گذشته افتتاح شده و در طول یک سال بیش از 100 هزار مراجعه در اورژانس داشته است.

قرار است یک ساختمان 6 هزار متری به این بیمارستان اضافه شده و بخش های مختلف خدماتی از جمله مرکز دیالیز، غربالگری سرطان، بینایی سنجی، فیزیوتراپی و .. به آن اضافه شود.

نماینده بهداشت و درمان در این جلسه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواست تا در تامین اعتبار بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) نسیم شهر کمک کند. 70 درصد ساخت بیمارستان را خیریه پرداخت می کند.وزیر بهداشت هم قول تجهیز آن را داده است.

در این جلسه مقرر شد تا برای تامین منابع مالی ساخت مراکز بهداشتی و بیمارستان تنها بر منابع استانی تکیه نشده و برای تکمیل برنامه حتما جدول تامین منابع مالی این مراکز تهیه شود.

*تقویت حوزه گردشگری در بهارستان؛ از ساخت موزه تا کریدور تجاری-خدماتی در اطراف جاده کلمه

نماینده میراث فرهنگی از شناسایی بیش از 30 اثر تاریخی، فرهنگی و مذهبی در این شهرستان خبر داد و گفت: در چشم انداز میراث فرهنگی این شهرستان، تدوین طرح جامع میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، ایجاد اشتغال پایدار در منطقه شهری و روستایی در حوزه های صنایع دستی و گردشگری و توسعه فضاهای عمومی و گردشگری با توجه به پتانسل های منطقه و .. آورده شده است.

وی افزود: 21 اثر تاریخی و فرهنگی در بهارستان ثبت شده است، 2 روستای همدانک و امامزاده باقر در طرح بومگردی قرار دارد. 3 آژانس مسافرتی، 4 مجتمع گردشگری و رستوران بین راهی، 4 مجتمع گردشگری،اجرای زیرساخت گردشگری و ایجاد پایگاه اطلاع رسانی دائمی در شهرستان (4 نقطه)، احداث موزه، مرمت آثار تاریخی و فرهنگی، ایجاد 2 بازارچه های صنایع دستی، ایجاد 1 شهرک صنایع دستی در طول سند برنامه ساخته می شود.

در ادامه معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت تهران به میراث فرهنگی پیشنهاد کرد تا در اطراف جاده کلمه، پرند و بهارستان را به کریدور گردشگری تجاری و خدماتی تبدیل کنند.

براساس گزارش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بهارستان، این شهرستان 8 کتابخانه عمومی، 3 آموزشگاه آزاد هنری تجسمی، 1 آموزشگاه آزاد هنری موسیقی،1 سینما با 100 صندلی، 10 کتابخانه مساجد، 37 کانون فرهنگی هنری مساجد دارد.

احداث دو واحد بلکس باکس 70 متری برای تمرین و فعالیت های پروژه ای نمایش و نگارخانه 120 متری برگزاری نمایسگاه های هنر های تجسمی، احداث یک باب مجتمع فرهنگی هنری در شهرستان و سه باب مجتمع در روستاهای بالای 5 هزار نفر از جمله برنامه های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یهارستان در طول اجرای سند برنامه ششم است.

*40 درصد بافت روستایی بهارستان فرسوده است

در این جلسه مقرر شد؛ مطالعات پروژه کمربندی اسلامشهر، بهارستان، رباط کریم و آزادراه تهران-ساوه به نوعی که به بهارستان اتصال داشته باشد، همراه با جدول تامین منابع مالی بازنگری شود. 

براساس گزارش راه و شهرسازی، بهارستان 3 شهر گلستان، صالحیه و نسیم شهر دارد که هر سه شهر در برنامه ششم توسعه طرح بازنگری شهری خواهند داشت.

همچنین 40 درصد بافت روستایی در بهارستان فرسوده است که 30 درصد آن معادل 412 واحد باید بازسازی شود.این شهرستان 4 روستا واقع در پهنه با خطر بسیار بالای طوفان شن و فرسایش بادی دارد.

*عدالتی: بهارستان فقیرترین شهرستان از نظر فضا است/ به هیچ وجه اجازه تغییر کاربری زمین ندهید!

در ادامه بخش اول جلسه تدوین سند توسعه بهارستان عدالتی معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: استان تهران 31 امین استان کشور در بافت فرسوده است و یکی از استان های زلزلزه خیز است که قرار بود در برنامه پنجم 100 درصد بافت های فرسوده آن بازسازی شود.

وی خطاب به کارشناسان راه و شهرسازی افزود: تغییر کاربری در شهرستان بهارستان را تبدیل به تابو کنید و به هیچ وجه اجازه تغییر کاربری ندهید جرا که فقیرترین شهرستان ما از نظر فضا است.

انتهای پیام./


کد مطلب: 1335

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1335/چالش-نگران-کننده-تراکم-جمعیت-محدودیت-فضا-بهارستان

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir