کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات جلسه بررسی چالش ها و برنامه ریزی برای 3600 کودک کار در تهران

31 شهريور 1397 ساعت 11:53


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ساعت 7 صبح جلسه تدوین سند چشم انداز در موضوع کاهش آسیب های اجتماعی استان تهران به ریاست نعمت الله ترکی ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در طبقه دهم ساختمان مصدق برگزار شد.

*1700 کودک کار فاقد هویت هستند

در این جلسه آسیب اجتماعی کودکان کار مورد بحث و بررسی و چالش قرارگرفت. بر اساس آمارها 75 درصد کودکان کار برای امرار معاش کار می کنند و تعداد کودکان کار تبعه خارجی رو به افزایش است اما نکته قابل تامل این است که تعداد 1600 کودک کار در استان تهران فاقد هویت هستند که کاهش آسیب در کودکان زباله گرد و همچنین 3600 کودک کار در برنامه 5 ساله دیده شده است. این برنامه ها برای هر دستگاهی اعم از هلال احمر، رسانه ملی، وزارت کشور، سازمان بهزیستی، سازمان زندانها، وزارت کار، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش شهر تهران و سازمان مدیریت  و ... تعریف شده است.  

در گزارش ارائه شده در این جلسه اعلام شد که میزان فراگیری بیماری ایدز در میان کودکان کار بیشتر است که کاهش این آسیب در برنامه ها دیده شده تا غربالگری و درمان آغاز شود. سرانه پیش بینی برای هر کودک کار در طول سال 500 هزارتومان است که گفته شد با این مبلغ نمی شود ساماندهی را انجام داد برای همین در سند برنامه تصمیم بر آن شده مبالغ بر اساس هر دستگاهی بخشی تامین شود.

در این جلسه از سوی کارشناسان اعلام شد که تمرکز کودکان کار بیشتر در ری و تهران است اما محل سکونت آنها شهرهای اقماری بوده و 19 درصد این کودکان ترک تحصیل کرده اند.  

*امروز فقط دنبال این هستیم که کارفرما کسی را اخراج نکند

شاکرمی مدیرکل کار و تعاون استان تهران در این جلسه برای حمایت از کودکان کار گفت: ما 17 هزار واحد صنعتی داریم که فقط 9 هزار واحد قابل برنامه ریزی برای این موضوع است. این را هم باید بگویم که سال قبل همکاری کارفرما خیلی بهتر بود اما امسال اینطور نیست و ظرفیت را از دست داده ایم یعنی دنبال این هستیم نیروها اخراج نشوند. با این حال برای کودکان کار در قرچک و پیشوا برنامه ریزی کردیم که البته در برنامه هم نیست.

شاکرمی اظهار کرد: اعضای محترم جلسه این نکته را باید بگویم که در فرم کاریابی های استان تهران 25 درصد اصلا برای تهران نیستند.  

وی افزود: ما باید از کارفرما و تولیدکنندگان فضا و اجازه برگزاری کلاس آموزش و اشتغال داشته باشیم اما توقع نداشته باشیم کارفرما هزینه آموزش دهد. ما حدود 13 هزار کودک کار را برای سند توسعه ششم برنامه ریزی و پیش بینی کردیم که حدود 2 میلیارد و 600 هزارتومان هم هزینه اجرای این برنامه خواهد شد.

*دانشگاه علوم پزشکی: کودکان کار را فقط بیمه کنید

نماینده دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در این جلسه گفت: ما پول نمی خواهیم بلکه برای کودکان کار بیمه تامین اجتماعی می خواهیم. اما چطور کودک کار بدون هویت را باید درمان کنیم که هیچ شناسنامه و برگه ای هم ندارد.  

*شهرداری تهران: 2500 کودک کار را پوشش دادیم

نماینده شهرداری تهران نفر بعدی برای اظهار نظر بود که گفت: تعداد 2500 کودک کار در مراکز پرتو داریم. اما در مبحث درمان چون کودک کار هویت ندارد نمی توانیم بگوئیم درمان نمی کنیم. حتی می شود با یک برگه از دادگستری این موضوع را پیگیری کرد. الان در موضوع درمان معتادان متجاهر با چالش در کشور روبرو هستیم اما این توجیح خوبی نیست. در این جلسه باید موضوع هویت دادن به این کودکان نهایی شودتا این چالش برطرف شود.

*آموزش و پرورش: 14 مدرسه ویژه کودکان کار داریم

نماینده آموزش و پرورش تهران در پاسخ به اینکه چه اقدامی برای کودکان کار کرده اید گفت: در منطقه 2 و 4 و 12 و 15 تعداد 14 مدرسه در تهران ویژه کودکان کار و خیابان است که بیشتر اتباع هستند. در سال قبل کمک هایی شده و برنامه های آموزشی هم داشتیم اما شرایط آنها حاد است. از بحث فرهنگی تا والدینی که پولدارند اما فرزندانشان فقیرانه زندگی می کنند.  

*ترکی: آموزش و پرورش دلایل بازماندگان از تحصیل دانش آموزان را ارائه کند

نعمت الله ترکی در مورد اظهارات آموزش و پرورش گفت: 250 میلیون کودک کار در دنیا داریم که در قاره آسیا از همه بیشتر است. ابتدا باید کودک کار را به درستی تعریف کنیم و اینکه همه منتظر بودجه و کمک بهزیستی نباشند. بعنوان مثال آموزش و پرورش باید اعلام کند که کدام دانش آموز در مقطع بعدی تحصیلی غیبت دارند و حاضر نشدند و این آمار بازمانده از تحصیل می شود که از آن به کودکان کار می رسیم. آن وقت ما در موضوع اعتبارات و تسهیلات و اقدامات لازم وارد می شویم. نکته بعدی پیشگیری از این عارضه است که شهرستان به شهرستان برنامه ریزی می کنیم. در موضوع بودجه هم به هیچ عنوان اعتبارات کمی نداریم اما چون منابع پراکنده است تصور می شود اعتبارات کم است.  

*چالش آماری در کودکان کار 

ترکی در مورد آمار کودکان کار از بهزیستی سوال کرد که بهزیستی در پاسخ گفت: 3700 کودک کار تحت پوشش داریم. ترکی گفت: خب آنهایی که تحت پوشش نیستند آمارش کجاست؟ شما فقط آمار تحت پوشش خود را می گوئید در حالی که باید این آمار کامل و جامع باشد. شما بعنوان بهزیستی می گوئید کودکی که کار می کند کودک کار است اما اگر این کودک کار نکرد و آرام آرام مجرم شد چه؟ کودک کار دیگر نیست؟ کودک 5 تا 12 سال یا باید در خانه باشد و یا در حال تحصیل... ما برنامه نداشتیم برای همین به این چالش ها گرفتار شدیم که امروز گروهی دارند با این کودکان برده داری می کنند.  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: من می گویم کودک بین 5 تا 12 سال تحت هیچ عنوان حق کار کردن ندارد و آموزش و پرورش باید آمار و دلایل آن را رسما اعلام کند.  

*همه دستگاه ها باید در مدت 10 روز آمارها را اعلام کنند

ترکی در انتهای جلسه اعلام کرد: تمامی دستگاه های مرتبط با کودکان کار ظرف مدت 10 روز هر آماری که دارند را به بهزیستی اعلام کنند. نماینده بهزیستی گفت: به شهرداری و دادگستری بیش از 20 بار نامه زدیم تا آمارها را بگیریم اما پاسخ ندادند.  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اظهار کرد: این دستور الزام است سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران رسما نامه می زند تا همه دستگاه ها آمارها را اعلام کنند.  

ترکی در این جلسه به نماینده نیروی انتظامی گفت: از فردا تمامی کودکان کار را وقتی شناسایی و جمع آوری کردید طبق گفته خود بهزیستی به مرکز یوسف آباد مرکز پذیرش بهزیستی تحویل دهید. اگر تحویل نگرفتند به دفتر خود مدیر بهزیستی تحویل دهید. عجیب است که ما چالش 3 هزار کودک کار داریم که این تعداد اصلا رقمی نیست و می توان به سرعت ساماندهی کرد.  

در این جلسه مصوب شد بر اساس برش استانی تقسیم کار ملی کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی کودکان کار و خیابان در برنامه ششم توسعه تا 1000 خانوار از کودکان کار و خیابان در طول یک سال سبد کالا دریافت کنند. همچنین حرفه آموزی برای اشتغال کودکان بالای 15 سال و مادران اجرایی شود. در این جلسه اعلام شد که برای 350 خانواده کودک کار تامین مسکن و بیمه ایرانیان هم پس از معرفی بهزیستی اجرایی شود.

 



 




کد مطلب: 1332

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1332/جزئیات-جلسه-بررسی-چالش-برنامه-ریزی-3600-کودک-کار-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir