کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نوبخت:

کسری بودجه صفر است/ سال 95 رشد اقتصادی به 6 درصد می رسد

18 اسفند 1394 ساعت 11:54


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه  پیرامون معوقات بانکی گفت: بخشی از معوقات مربوط به افراد و اشخاص است. یک گروه از بدهکاران به دلیل شرایط عمومی کشور ناتوان به بازپرداخت تسهیلات هستند که باید به این اشخاص کمک کرد؛ لذا همه استانداران موظف به بررسی مورد به مورد این گروه شدند تا آنها بتوانند سرپا بمانند.

وی افزود: بخش دیگری نیز خواسته‌اند که سوء‌استفاده کنند و تعهدات خود را ایفا نکردند که مرجع قضایی باید آنها را تعقیب کند. البته بعد از همت بانک‌ها و کمک قوه‌قضائیه بخشی از این مطالبات تأدیه شد.

نوبخت ادامه داد: به استانداران ابلاغ شد که کارگروهی در استان خود تشکیل داده تا وضعیت تک‌تک واحدهای بدهکار را بررسی کنند که اگر شرایط اقتصادی به آنها تحمیل شده و ناتوان در پرداخت بدهی خود شده‌اند، قطعا به آنها کمک می‌شود و وام دیگری به آنها پرداخت می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سقف مطالبات معوقات بانکی تغییر یافته است، گفت: دولت به نظام بانکی جهت تعهداتی که دارد، از لحاظ تضمین مابه‌التفاوت سود تسهیلات و جبران حوادث غیرمترقبه جزو بدهی‌های دولت تلقی می‌شود و اگر در هنگام خود پرداخت نشود، شامل جریمه خواهد شد و ما نیز برای تأدیه بدهی‌های دولت به بانک مرکزی از سال ۹۵ برنامه‌‌ریزی کردیم تا ظرف دو سال از طریق اوراق مالی همه بدهی‌ها را تأدیه کنیم و از سال سوم نیز به پرداخت آن اوراق عمل کنیم و با این روش تا پایان برنامه ششم بدهی‌های دولت کاملا تأدیه می‌شود.

وی همچنین در خصوص برنامه‌های دولت برای بنگاه‌های کوچک غیردولتی نیز گفت: در نگاه دولت ایجاد صنایع بزرگ و همچنین اشتغال در توسعه بنگاه‌های کوچک مغفول نمانده است.

نوبخت با بیان اینکه بنگاه‌های کوچک رافع مشکلات ما نیست، ادامه داد: ما قصد داریم سرمایه‌گذار عمده خارجی برای ایجاد صنایع بزرگ در کشور سرمایه‌گذاری کند و برای صادرات محصولات تولیدی در ایران نیز نفوذ در بازارهای جهانی داشته باشد و تنها بنگاه‌های بزرگ امکان این اقدامات را دارند.

سخنگوی دولت گفت: اگر قرار باشد کسب و کارهای بزرگ مانند خودروسازی توسط ابربنگاه‌ها در کشور فعال شود، ده‌ها و صدها صنعت کوچک مانند قطعه‌سازی در کنار این صنایع به وجود می‌آید؛ لذا نحوه ساماندهی این مسائل در داخل را با مدل توسعه بنگاه‌های کوچک در نظر گرفته‌ایم و از این طریق به افزایش اشتغال در کشور کمک می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ما نیازهای اقتصادی کشور را به دقت احصاء کرده‌ایم، گفت: ما می‌دانیم کدام شرکت خارجی برای ما نافع است. با چشم باز این برنامه‌ها را اجرا می‌کنیم.

کسری بودجه صفر است

سخنگوی دولت همچنین در خصوص کسری بودجه گفت: همیشه تراز عملیاتی یعنی میزان درآمدها نسبت به هزینه‌های جاری منفی بوده و درآمدها شامل بودجه نفتی نمی‌شود.

وی افزود: جایی عنوان شد تراز عملیاتی ما ۴۵ هزار میلیارد تومان است، این کسری بودجه نیست.

نوبخت توضیح داد: واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای مانند نفت باعث می‌شود تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مانند راه و ساختمان و سد داشته باشیم؛ تفاضل این دو تراز تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است.

رشد اقتصادی در سال ۹۴

وی در مورد رشد اقتصادی سال ۹۴ گفت: رشد اقتصادی متوسط ۳ درصد بود و مقایسه فصلی این رشد در سه ماهه اول امسال با توجه به مدت مشابه سال گذشته حدود یک درصد بود و در سه ماهه سوم این عدد ۰.۸  مثبت است و در ۹ ماهه امسال این عدد ۰.۷ مثبت است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال بیش از یک درصد مثبت رشد اقتصادی داشته باشیم.

نوبخت در مورد رشد اقتصادی سال ۹۵ نیز گفت: از سال آینده با رشد سرمایه‌گذاری در کشور رشد اقتصادی به ۵ تا ۶ درصد خواهد رسید.

انتهای پیام/


کد مطلب: 126

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/126/کسری-بودجه-صفر-سال-95-رشد-اقتصادی-6-درصد-می-رسد

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir