کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جزئیات نخستین جلسه سازمان مدیریت تهران با «محسن هاشمی»

30 تير 1397 ساعت 7:11


به گزارش خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران باید گفت استان تهران تمام توان خود را با محوریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برای تدوین سند آمایش سرزمینی به کار گرفته اما شهر تهران همیشه جدا از 15 شهرستان دیگر بوده به نحوی که شورای شهر  شهرداری تهران همیشه بدون ارتباط با سازمان بودند. حالا در سند آمایش شهرتهران هم تصمیم بر وفاق گرفته تا این سند کامل بسته شود. نکته قابل تاسف اینکه شورای شهر تهران در 17 سال اخیر هیچ وقت مشارکتی در سازمان مدیریت تهران نداشته هرچند گروه های این سازمان چندین بار میهمان شورای شهر بوده اند.

حضور محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران برای نخستین بار در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از آن جهت اهمیت دارد که توسعه استان تهران با همراهی شهرتهران به صورت واحد تدوین و اجرایی خواهد شد. بعنوان مثال شهرداری یا شورای شهر تهران نظراتی مانند فروش تراکم یا افزایش جمعیت پایتخت را در ادوار مختلف دنبال می کردند در حالی که سازمان مدیریت معتقد است جمعیت و قلمرو جغرافیایی مهمترین بخش از مدیریت یک کشور حتی از نظر استراتژیک است.

وقتی ما تهران را به 30 میلیون جمعیت افزایش دهیم روستاها و حتی شهرهای زیادی در کشور خالی از سکنه می شوند در حالی که تهران زیرساخت های لازم را برای این تعداد جمعیت ندارد. وقتی می گوئیم تهران ام القرای جهان اسلام است یعنی شهری با آسیب های اجتماعی کم و زیرساخت های استاندارد و زیبا و توریست پذیر در حالی که امروز این شهر شلوغ این را نشان نمی دهد چون بدون برنامه توسعه یافته است. سازمان مدیریت تهران در حالی سند آمایش را تدوین کرد که برای نخستین بار سند شهر تهران هم در آن دیده شد و این اتحاد و وفاق آینده بهتری را برای تهران رقم می زند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران،جلسه بررسی "سند حریم پایتخت" با حضور "نعمت اله ترکی" رئیس سازمان مدیریت مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، "محسن هاشمی" رئیس شورای شهر تهران، "طیبه سیاوشی" نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، معاونین رئیس سازمان مدیریت تهران، در محل سالن جلسات ساختمان خیابان مصدق برگزار شد.

*زندگی 5.5 میلیون نفر در شهرهای اقماری تهران
ترکی در این جلسه با اشاره به معضل افزایش جمعیت در پایتخت، اظهار کرد: هر سال در استان تهران، دغدغه افزایش جمعیت داریم، بر عکس استان های دیگر که از افزایش جمعیت خوشحال می شوند.

وی با بیان اینکه در شهرهای پیرامونی تهران حدود 5.5 میلیون نفر جمعیت مستقر شده اند، گفت: تهران با توجه به اینکه پایتخت جمهوری اسلامی ایران است، در بیشتر موضوعات از جمله مدیریت شهری قانون خاص می خواهد.

برای همین این موضوع و سایر موارد را در سند آمایش استان تهران لحاظ کرده ایم. ما در همه این بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که بدون سند توسعه و آمایش رسیدن به توسعه و حل معضلات پایتخت امکان پذیر نیست.

ترکی به موضوع آینده نگری و آینده پژوهی آمایش در دنیا اشاره کرد و گفت: استان های دیگر در مطالعات آمایش سرزمینی بیشتر به شرح خدمات پرداختند، اما ما استان تهران را در سطح استان، منقطه و فرامنطقه ای در یک سند آمایش دیده ایم و بعد از انتخاب سه مشاور برای کار، تصمیم بر این شد تا مجموعه علمی کار را به دست بگیرد، بنابراین کار به مجموعه کارشناسی دانشگاه تهران واگذار شد. 85 درصد کار انجام شده و تا پایان تیرماه نهایی می شود که نسخه ای از آن در اختیار شهرداری و شورای شهر قرار می دهیم.

*جمعیت تهران به 22 میلیون نفر می رسد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با تاکید بر اینکه چالش افزایش جمعیت در تهران و اطراف آن جدی است، گفت: جمعیت امروز تهران با احتساب جمعیت شهرستان ها  16 میلیون است، پیش بینی ما نشان می دهد که 5 سال دیگر این جمعیت به 22 میلیون نفر برسد.

شهرام عدالتی معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت تهران با ارائه گزارشی از سال 1339 تا 1397 در این جلسه به بیان مسائلی درباره آینده تهران و مدیریت سرزمینی پرداخت.

وی گفت: برعکس دوره 85 تا 90 جمعیت خود شهرستان تهران هم افزایش داشته است و ما با انفجار جمعیت در پیرامون تهران مواجه هستیم، در سال 35 تهران دو شهرستان بیشتر نبود، استان تهران طی 50 سال  از 7 شهر به 44 شهر رسیده است.

*برخی از شهرهای تهران قابلیت استان شدن دارند
معاون توسعه و برنامه ریزی سازمان مدیریت تهران گفت: آنچه قابل توجه است افزایش جمعیت پیرامونی پایتخت است که قابلیت استان شدن دارند، این روند روز به روز افزایش می یابد، محور هایی در جنوب و غرب تهران داعیه دار استانی شدن هستند و این نگران کننده است.

در ادامه این جلسه،اسفندیار زبردست عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران مشاور طرح آمایش استان تهران توضیحات کارشناسی درباره سند آمایش ارائه کرد.

وی اظهار کرد: ما در سند آمایش قصد تضعیف تهران را نداریم، بلکه باید جایگاه رقابتی شهر تهران به عنوان پایتخت سیاسی کشور حفظ شود. به همین منظور خدمات برتر، صنایع هایتک در تهران ایجاد و فعالیت های غیر ضرور حذف شود. کشاورزی در استان باید با توجه به شرایط اقلیمی و میزان آبی که در اختیار هست ادامه پیدا کند و تمام خدمات برتر در تهران بماند.(بر اساس اعلام مرکز آمار، خدمات ict  و it  در دسته خدمات برتر هستند.

*انتقال مرکز اداری سیاسی تهران در طرح آمایش
زبردست گفت: سند آمایش استان تهران در 8 محور، اقتصاد و تولید، نظام تصمیم گیری، جمعیت و مهاجرت، نظام سکونتگاهی، فرهنگی و اجتماعی، حمل و نقل و ارتباطات، انرژی، محیط زیست با دو پیشران توسعه یعنی اقتصاد و تولید و نظام تصمیم گیری طراحی شده است. برای این 8 محور، 4 سناریو ساماندهی/تثبیت، ساماندهی/تعدیل، مداخله جدی/تغییر، مداخله جدی/تحول تعریف کرده ایم.



وی همچنین به مسئله انتقال پایتخت اشاره کرد و گفت: ما در طرح آمایش به انتقال پایتخت فکر نکردیم بلکه به انتقال مرکز اداری سیاسی اندیشیده ایم، بنابراین تهران می تواند پایتخت بماند. شرایط تهران با استان های دیگر متفاوت است و تداخل تصمیم گیری در آن وجود دارد.

زبردست به طرح مطالعاتی ایجاد متروپلیتن تهران_کرج_قزوین در سند آمایش اشاره و اظهار کرد: حریم شهر تهران با حریم 25 شهر و  8 شهرستان استان تداخل دارد، همچنین محدوده شهر تهران با مرز 4 شهرستان دیگر تداخل دارد، بنابراین مجموعه شهری تهران باید با سند آمایش هماهنگ باشد.

در ادامه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: تهران به عنوان پایتخت کشور جذاب است، اما جمعیت آن همان است که طرح جامع شهری برای آن دیده است.تهران شهر گرانی است برای همین است که جمعیت های اقماری در کنار آن تجمیع شده و به طور قطع نمی توان پایتخت را بدون در نظر گرفتن جمعیت اقماری دید.

وی درباره مذاکرات شورای شهر با تیم سرمایه گذاری فرانسوی در مباحث حمل و نقل گفت: آن ها می گفتند جمعیت تهران در آینده به 9 و اطراف آن به 10 میلیون نفر می رسد، بنابراین حمل و نقل اطراف تهران مهم تر از خود تهران است.

*محسن هاشمی: اول مشخص کنید که افزایش جمعیت تهران فرصت است یا تهدید؟
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه مشکل ترافیک در تهران به علت ورود جمعیت شاغل از اطراف به پایتخت است، اظهار کرد: شما باید مشخص کنید که افزایش جمعیت آینده تهران فرصت است یا تهدید؟ تا بر اساس آن برنامه ریزی کنیم. بیشتر مشکلات تهران به دلیل هجوم جمعیت های اطراف به داخل آن است.

*محسن هاشمی: دولت باید 23 اختیار به شورای شهر واگذار کند
وی گفت: بر اساس قانون دولت باید 23 اختیار را به شورای شهر واگذار کند و خود تنها سیاست گزار باشد. برای مثال تولید برق در اختیار دولت است اما توزیع نباید به دست آن ها باشد، آبفای استان تهران هم در دست خود تهران نیست. در زمان مدیرعاملی بنده بود که مترو را هم به شهرداری که جایگاه اصلی اش بود برگرداندیم.

رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: تقسیمات شهری را باید به شهر ها منتقل کنیم و خدمات را از دولت بگیریم، هر چه روند اختیار دادن به شهر بیشتر شود بهتر است شاید به نهادهای مختلفی از جمله شورای نگهبان بر بخورد.هاشمی در ادامه به مسئله حمل و نقل ریلی در تهران اشاره کرد و گفت: در کریدور هایی با جمعیت بیش از 10 هزار نفر حمل و نقل باید ریلی و کمتر از آن  اتوبوسی باشد، منبع مالی آن را هم می توان از سوخت تامین کرد، به این شکل که سوخت را گران کرده و مالیات مربوط به آن را در حمل و نقل عمومی هزینه کنیم که البته باید در اسناد بالادستی تصویب شود.



*تشکیل کمیته مشترک سازمان مدیریت و شهرداری تهران
ترکی در ادامه این جلسه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از تشکیل کمیته مشترک سازمان مدیریت تهران، استانداری،شهرداری تهران، شورای شهر،مسکن و شهرسازی برای بررسی سند آمایش و رسیدگی به طرح حریم پایتخت خبر داد و گفت: چون سند آمایش استان در حال تدوین و تکمیل است نیاز بود تا شورای شهر، شهرداری، مسکن و شهر سازی و دستگاه های ملی استانی اثر گذار در جریان این مهم قرار بگیرند.

وی افزود: تهران به عنوان استان تهران یک مرکزیتی به عنوان شهر تهران برای تهران و مرکزیتی برای پایتخت دارد که در این زمینه طرح جامع تفصیلی و آمایش برای آن برنامه دارد، بنابراین مقرر شد تا با تشکیل کمیته مشترک همه این مباحث بررسی و سپس نتیجه آن در جلسه شورای برنامه ریزی وتوسعه استان تهران تصویب شود.

 *****

گزارش تصویری/ جلسه مشترک سازمان مدیریت با رئیس شورای شهر تهران


کد مطلب: 1193

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1193/جزئیات-نخستین-جلسه-سازمان-مدیریت-تهران-محسن-هاشمی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir