کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«BIM» ایران را متحول می کند؟

29 خرداد 1397 ساعت 10:49


پایگاه خبری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران/ سید هادی کسایی زاده/ روزنامه نگار: BIM یا همان مدل سازی اطلاعات ساختمانی سالهای سال است که در کشورهای توسعه یافته در حال اجراست اما متاسفانه هنوز در ایران این مدل به بهره برداری عمومی نرسیده است. کشورهایی مانند ژاپن- آمریکا- آلمان و ... توانسته اند در پروژه های عمرانی خود با مدل سازی اطلاعات ساختمانی به طور سه بعدی ریز ریز اطلاعات و نقشه ساختمان را ترسیم کرده و همزمان با مهندسین ناظر و پیمانکار به مرحله اجرا برسانند. 

در این مدل از ابتدا پیمانکار و مهندس ناظر کنار طراح و نقشه بردار نشسته و با هم مدل سازی اطلاعات ساختمانی را طراحی می کنند. وقتی این مهم به این شکل پیش برود پیمانکار بر اساس نقشه سه بعدی می داند باید چیکار کند و این یعنی صرفه جویی در وقت- هزینه- خطای انسانی- نیروی کار و افزایش بهره وری.

قطعا با اجرای این طرح در تهران و سایر شهرستانها شاهد تحول بزرگی در نظام مهندسی و عمرانی کشور خواهیم بود. این تحول تاثیراتی مانند تسریع در اتمام پروژه ها- دقت و نظارت کافی و اصولی در طول اجرای پروژه و کاهش هزینه های احتمالی همراه با افزایش کیفیت و خروجی کار خواهد داشت. 

در BIM شهروندان هم سهیم هستند به نحوی که مدیر طرح در فضای گرافیک و سه بعدی و استفاده از موشن گرافی یا انیمیشن اهمیت اجرای طرح و همچنین خروجی طرح را به شهروندان نشان می دهد. وقتی شهروند ببیند روند طرح چگونه است و خروجی آن را مشاهده کند قطعا با دستگاه و مجری مشارکت می کند.

 


کد مطلب: 1148

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1148/bim-ایران-متحول-می-کند

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir