کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

40 دقیقه با مرد آمار تهران؛ سال جاری تحول بزرگ آماری رخ میدهد

23 ارديبهشت 1397 ساعت 7:17


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران/مسعود افشین 47 ساله متولد کرمانشاه؛ مرد شماره یک آمار استان تهران است. دانش آموخته رشته آمار از دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تربیت مدرس تهران. از طریق آزمون ورودی استخدام در سال 75 وارد سازمان برنامه وقت در دولت سازندگی شد، از همان ابتدا به عنوان کارشناس در معاونت آمار سازمان برنامه کار خود را با حقوق ماهیانه 41 هزار تومان آغاز کرد و همزمان در دانشگاه آزاد برای دانشجویان رشته اقتصاد، مدیریت و حسابداری آمار تدریس می کرد. وی از سال 95 با سابقه 21 ساله و با حقوق 3 میلیون و 200 هزار تومانی عهده دار معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران است.

 معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از 4 گروه جمع آوری آمارهای عمومی و سرشماری، گروه نقشه و اطلاعات مکانی، گروه آمارهای ثبتی و سالنامه و گروه تهیه حساب های اقتصادی منطقه ای،تشکیل شده است.

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری معتقدند نیازی به معاونت آمار در سازمان برنامه نیست چون این کار را مرکز آمار انجام می دهد نظر شما چیست؟ گفت: مرکز آمار و سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها جدای از هم نیستند، مرکز آمار ایران یکی از معاونت های سازمان برنامه و بودجه است و از این طریق مرکز آمار عضوی از سازمان برنامه و بودجه محسوب می شود. مرکز آمار تا اواخر دهه 50 واحدهایی به نام منطقه آماری در استان های کشور داشت که از سال 1360 دفاتر آماری زیرمجموعه مرکز آمار ایران در دفاتر سازمان برنامه و بودجه استان ها ادغام و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد. بنابراین ما بازوی اجرایی مرکزآمار ایران در استان هستیم.

*ساماندهی آمارهای ثبتی تهران

افشین درباره مهمترین عملکرد این معاونت در سال 96 اظهار کرد: پس از سرشماری 1395 که کار بزرگی بود، قرار است، با همکاری دستگاه های اجرایی استان تحول بزرگی در حوزه آمار استان ایجاد کنیم و آن هم "ساماندهی آمارهای ثبتی استان" است. در حال حاضر جمع آوری آمار به سه روش سرشماری، طرح های نمونه ای و آمارگیری میدانی و ثبتی (در دل دستگاه های اجرایی) انجام می شود. بسیاری از دستگاه های اجرایی استان در فرآیند کاری خود اطلاعاتی ثبت می کنند که منبع مهمی در تامین نیازهای آماری برای برنامه ریزی استان هستند، برای مثال این آمارها در تهیه سند آمایش و برنامه های اقتصاد مقاومتی و یا سند برنامه ششم توسعه استان مورد استفاده قرار گرفته اند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: به این آمار باید نظم داده شود و مغایرت های آماری در موارد مختلف از بین برود. در بسیاری از مواقع اطلاعات دستگاه مرکزی با دستگاه ها و واحدهای استانی متفاوت است و اشکال دارد. اگر از من بپرسید تعداد کارگاه های صنعتی فعال بالای ده نفر در استان تهران چه میزان است با قطعیت نمی توانم اعلام کنم چراکه آمارهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد، بنابراین لازم است حرکت جدی برای ساماندهی آمارهای مورد نیاز برنامه ریزی استان انجام شود که این امر نیازمند همراهی و همکاری جدی همه دستگاه های اداری و اجرایی استان است.

وی در ادامه درباره نحوه اجرای طرح "ساماندهی آمارهای ثبتی" استان توضیح داد: اولین قدم ما در این اقدام یکسان سازی تعاریف و مفاهیم است چراکه برای مثال تعریف و طبقه بندی کارگاه در سازمان صنعت و معدن یک معنی و در سازمان تامین اجتماعی معنای دیگری دارد. مرحله بعدی پوشش و صحت دریافت اطلاعات آماری از دستگاه ها است. مسئولیت صحت آمارهای ثبت شده متوجه دستگاه متولی آن خواهد بود.

*تشکیل بانک اطلاعاتی آماری برخط در تهران

افشین از طراحی بانک اطلاعاتی و سامانه جمع آوری اطلاعات برخط خبر داد و گفت: برای استقرار این بانک مراحل مختلفی در نظر گرفته شده که به تدریج انجام می شود.در حال حاضر مطالعات اولیه انجام و مقدمات کار فراهم شده است.انشاالله در سال آینده شاهد پیاده سازی و اجرای کامل آن خواهیم بود.

 این سامانه جدید علاوه بر نیازهای سالنامه آماری استان، کارهای جدیدی هم ارائه می کند، پیش از این  تنها بخشی از آمارهای تولید شده دستگاه ها جمع آوری می شد، اما با اینکار نیازهای برنامه ریزی استان تهران هم تامین می شود.

*تشکیل کمیته ساماندهی آمارهای ثبتی

وی ادامه داد: همزمان با طراحی سامانه جمع آوری اطلاعات "کمیته ساماندهی آمارهای ثبتی" را ذیل کارگروه آمایش و محیط زیست و آمار استان تهران ایجاد کردیم پیاده سازی این طرح در کارگروه مذکور مصوب شد. پس ازآن مصوبه را به سازمان ها و دستگاه های مخاطب ارسال کردیم و آن ها هم نمایندگان تام الاختیار خود را معرفی کردند و برای نمایندگان معرفی شده از سوی دستگاه ها توسط ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان حکم عضویت در "کمیته ساماندهی آمارهای ثبتی" صادر شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران درباره دسترسی افراد به این سامانه گفت: سطوح کاربری و مدیریتی متفاوتی برای دسترسی به سامانه تعریف شده و برخی اطلاعات و آمار محرمانه خواهد بود. پس از ورود و ثبت آمار  از سوی کارشناس مربوطه در دستگاه های اجرایی، اطلاعات از سوی مدیر ارشد دستگاه تایید می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بخشی از اطلاعات شما برخط است و در اختیار عموم قرار می گیرد؟ اظهار کرد: خروجی اطلاعات در دو بخش اطلاع رسانی عمومی (واقع در پرتال اطلاع رسانی) و بخش دیگر توسط سامانه و با دسترسی خاص کاربران خواهد بود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای انجام این کار یک گروه ده نفره از کارشناسان گروه حساب های منطقه ای و محاسبات قیمت و گروه سالنامه آماری معاونت آمار و اطلاعات به شکل مستقیم کار می کنند. اطلاعات آماری از حدود 150 واحد اجرایی(شامل دستگاه ها، شهرداری، اتحادیه و غیره) دریافت می شود. البته وارد جزئیات آماری و اطلاعات دستگاه ها نمی شویم. تنها آمار و اطلاعاتی را در این سامانه ثبت می کنیم که مورد نیاز برنامه ریزی در دستگاه های اجرایی است. انشاالله اگر این اتفاق بزرگ بیفتد یک باقیات صالحات و مورد استفاده همه متولیان برنامه ریزی استان و کشور خواهد بود.

*تهیه 72 گزارش درباره حساب های اقتصادی تهران

افشین در ادامه فعالیت های انجام شده  از اجرای 45 عنوان پروژه و طرح آماری در سال  96 خبر داد و گفت: بعضی از این طرح ها ماهانه، برخی فصلی و بخشی پروژه ای هستند. طی سال 96، 72 گزارش درباره تهیه حساب های اقتصادی ارائه کردیم. تهیه این حساب های اقتصادی استان نیاز به آمار و اطلاعات در همه زمینه ها دارد. برای تامین اطلاعات مورد نیاز این گزارش ها واحدهای آماری متنوعی در زمینه های خدمات، صنعت، معدن، کشاورزی، مرغداری و غیره اجرا می کنیم.

معاون آمارو اطلاعات سازمان مدیریت تهران گفت: این گزارش ها به مرکز آمار ایران ارسال شده و در آنجا با توجه به حسابهای ملی تعدیل می شود و در نهایت جایگاه اقتصادی استان را مشخص می کند.

افشین با بیان اینکه تهیه نرخ تورم و نرخ بیکاری در استان تهران از جمله فعالیت های مهم معاونت آمار است، گفت: اطلاعات جمع بندی شده به مرکز آمار ارسال می شود. برای تهیه آمارهای مورد نیاز بررسی، قیمت ها هم، طرح های آماری قیمت کالاها و خدمات مورد مصرف خانوارهای شهری و روستایی، قیمت تولید کننده صنعتی، قیمت خدمات، قیمت کشاورزی، مرغداری و گاوداری های صنعتی اجرا و تهیه می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سالنامه های آماری در پایان سال تهیه نمی شود و برای دریافت اطلاعات آماری سال جاری باید یکسال صبرکرد؟ گفت:

درخواست ما از دستگاه ها برای دریافت اطلاعات سال گذشته خردادماه ارسال می شود و از آنجاییی که فرآیند اخذ اطلاعات از دستگاه های اجرایی معمولا حدود 4 ماه زمان می برد، بنابراین در فصل چهارم هر سال سالنامه آماری سال گذشته که در حقیقت آمارهای ثبتی منتخب دستگاه های اجرایی استان است، تهیه و منتشر می شود.

افشین در پاسخ به این سوال که چرا هر فرد کارشناسی در هر حوزه ای به خود جرئت میدهد تا آمار ارائه کرده و بر صحت آن هم اصرار می کند؟ مرجع رسیدگی کجاست؟ اظهار کرد: همه آمار را مقصر می دانند در حالی که برداشت درست از آمار و ارقام نیاز به سواد آماری داردکه باید آسیب شناسی شود. در حقیقت شنونده باید عاقل باشد. اگر عددی شنیدید باید بدانید عدد شاخص است یا خیر؟ تعریف در آمار ها متفاوت است. در انتخابات ریاست جمهوری 88 دو طرف مناظره آماری از نرخ بیکاری با ارائه سند و مدرک دادند. مردمی که آمارهای متفاوت می شنوند قضاوت دیگری می کنند درحالی که هر دو آمار درست بود، یک آمار مربوط به نرخ بیکاری افراد 10 ساله به بالا و دیگری نرخ بیکاری 25 تا35  سال به بالا  بود.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در درباره سختی های آمارگیری از مردم گفت: گرفتن اطلاعات و  عدد و رقم در همه جای دنیا کار ساده ای نیست، حتی در کشورهایی که نظام مالیاتی شفاف و منظمی دارندف این کار به سهولت انجا نمی شود. باید فرهنگ آماری در میان مردم تقویت شود و آنها  به عدد و رقم تولید شده توسط دولت و دستگاه های اجرایی اعتقاد بیشتری پیدا کنند. البته متاسفانه به دلیل نبود استفاده مطلوب از آمارها اعتقاد مردم نسبت به آمار مطلوب نیست.

وی افزود: الزامات قانونی برای پاسخگویی مردم به طرح های آماری وجود ندارد و شاید باور نکنید درصد پاسخگویی قشر تحصیلکرده در برخی طرح های آماری بسیار پایین است.

در ادامه افشین از انتشار نتایج تفصیلی سرشماری 1395 استان تهران در 17جلد خبر داد و گفت: برای نخستین بار نتایج سرشماری به شکل لوح فشرده با قابلیت جستجو و گزارش گیری در فرمت اکسل و پی دی اف تهیه شده که علاقه مندان می توانند با مراجعه به سایت معاونت amar.thmporg.ir این اطلاعات را دریافت کنند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه مجموعه مدیریتی سازمان برنامه تهران خوب و حرفه ای هستند، درباره انحلال سازمان مدیریت در دولت نهم و وضعیت کنونی سازمان در دولت جدید گفت: مهمترین نقش سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برنامه ریزی و نظارت است که اهمیت ویژه ای دارد. شاید در گذشته سازمان از نظر کارایی و عملکردی مشکل داشت اما پاک کردن صورت مسئله و انحلال آن اشتباه بزرگی بود چراکه باید ساختار اصلاح می شد. به نظر می آید، سازمان هم اکنون پس از احیا هم نیاز به حمایت دارد و زمان می برد تا به جایگاه قبلی خود بازگردد.

روزنامه صدای اصلاحات

انتهای پیام./


کد مطلب: 1101

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1101/40-دقیقه-مرد-آمار-تهران-سال-جاری-تحول-بزرگ-آماری-رخ-میدهد

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir