کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خبر خوش ترکی به مردم «ری»؛ از حل معضل فاضلاب تا ساخت مجتمع های ورزشی

29 فروردين 1397 ساعت 8:58


خبرگزاری مهر/ شهرستان ری/پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران/ری در جنوب استان تهران قرار دارد و یکی از مهم ترین شهرستان های سیاسی، مذهبی و اجتماعی این استان به حساب می آید که از بخش های مرکزی، کهریزک، فشافویه، خاوران و قلعه نو و شهرهای ری که منطقه ۲۰ شهر تهران محسوب می شود، کهریزک، باقرشهر و حسن‌آباد تشکیل شده است.

وجود حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و حرم مطهر امام خمینی(ره) در شهرستان ری سبب شده تا این شهرستان جایگاه خاصی در استان تهران و حتی کشور داشته باشد.

از طرفی وجود فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به عنوان پایانه اصلی پروازهای خارجی پایتخت و نیز بزرگ ترین شهرک صنعتی خاورمیانه در این شهرستان فرصت های مناسبی برای توسعه اقتصادی، صنعتی و تجاری ری فراهم آورده است.

این شهرستان که ۸۰۰۰ سال قدمت داشته و تنها شهرستان دارای فرمانداری ویژه در بین ۱۵ شهرستان استان تهران( به جز شهرستان تهران) است، با برخی از مشکلات دست و پنجه نرم کرده و مردم آن مطالبات متعددی دارند.

برای بررسی این مطالبات و راهکارهای حل مشکلات موجود در شهرستان ری با نعمت الله ترکی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به گفتگو پرداختیم، که در ادامه می آید:

* محیط زیست و آبیاری مزارع با فاضلاب یکی از دغدغه های مردم ری است، چه تصمیماتی برای رفع این معضل گرفته شد؟

روز گذشته جلساتی در قالب ۴ کارگروه تخصصی به بحث مجموعه آمایش شهرستان ری و محیط زیست و مشکلاتی که در این عرصه وجود داشت پرداخته شد، از مسائل مطروحه که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت یکی در بخش محیط زیست بود که شامل روان آب ها یا آب های نامتعارفی بود که در سطح شهرستان ری در سنوات گذشته جاری می شد و استفاده های نامتعارفی نیز در بخش کشاورزی و کشت محصولات کشاورزی از آن می شده است.

خوشبختانه با پیگیری هایی که تاکنون در این زمینه انجام شده است درصد قابل توجهی از استفاده از این آب ها کاهش پیدا کرده است و طبق اظهارات مدیرکل جهاد کشاورزی استان تهران، از این آب ها در حوزه های  کشاورزی استفاده نمی شود.

نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص محیط زیست شهرستان ری، نظارت محیط زیست و حوزه صنعت و معدن و تجارت بر واحد های صنفی و صنعتی ری است و هیچ مجوزی در این بخش برای واحدهای صنعتی آلاینده صادر نمی شود.

*ایجاد تصفیه خانه و جمع آوری آب های نامتعارف

* آیا راهکاری برای جلوگیری از استفاده از آب های نامتعارف نیز ارائه و اجرایی شده است؟

بله، ایجاد ۲ تصفیه خانه در مجموعه «سرخه حصار» برای حل این معضل پیشنهاد و مصوب شده است، که کل روان آب هایی که از شمال تهران وارد می شود به این تصفیه خانه ها وارد شود و مورد تصفیه قرار بگیرد که این مسئله هم برای آبخیزداری و هم برای موارد مصرف دیگر مناسب خواهد بود.

تا پایان سال ۹۷ کل شهرستان ری و مجموعه فاضلاب هایی که هم اکنون در مراحل مختلف رها شده اند، جمع آوری و به تصفیه خانه های جنوب استان تهران منتقل می شوند، هرچقدر فاضلاب باقی بماند نیز با احداث تصفیه خانه در ۴ نقطه شهر تصفیه خانه ها طبق مدلی که آبفا تعیین می کند، تصفیه شده و معضلات محیط زیستی مرتفع شود.

طبق بررسی های ما حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب به این طریق مورد تصفیه قرار خواهد گرفت، که این طرح به ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیازمند است.

احداث این تصفیه خانه ها مورد تصویب واقع و مقرر شد ۷۰ درصد اعتبار مورد نیاز توسط بخش خصوصی و ۳۰ درصد مابقی توسط دولت تامین شود.

* دقیقا کی این پروژه اجرایی و تکمیل خواهد شد؟

طرح مطالعاتی این پروژه به اتمام رسیده و از سال ۹۷ استارت کار زده می شود و قول داده اند که این پروژه تا سال ۹۸ به اتمام برسد.

*خبر خوش برای سرمایه گذاران؛ استقرار طرح های هایتک در شهرک فرودگاهی امام خمینی 

* در خصوص شهرک فرودگاهی امام خمینی چه اقداماتی انجام شده است؟

این شهرک قبلا پیگیری شده بود، روز گذشته مجدد مورد ارزیابی واقع شد و طبق آن ۱۵ هزار هکتار زمین در اختیار طرح هایی که در حوزه شهرک فرودگاه امام خمینی لحاظ شده است، قرار خواهد گرفت و چند طرح سرمایه گذاری، از جمله طرح های «هایتک» در این مکان مستقر می شود.

بخش دیگر شهرک فرودگاهی شامل طرح های مطالعاتی بوده که به اتمام رسیده و زمین هم آماده است که سرمایه گذارانی که مایل هستند، مراجعه کرده و تحویل بگیرند و کل مجموعه فعالیت هایی که در این حوزه سرمایه گذاری در استان تهران و یا شهرستان ری انجام می پذیرد، را در قالب فرودگاهی دریافت کنند و طرح های خود را در قالب طرح های پیشنهادی ارائه دهند.

* سرانه آموزشی ری با استاندارد کشوری فاصله دارد، در این زمینه چه مصوباتی داشتید؟ 

تقریبا سرانه تراکم آموزشی در ری ۲۸ نفر است که اگر بخواهیم طبق میانگین کشوری در نظر بگیریم، باید این عدد به ۲۳ نفر برسد، در این خصوص نیاز به برنامه ریزی های منسجمی است.

مصمم هستیم، تا پایان برنامه ششم این آمار را به میانگین کشوری یعنی ۲۳ نفر برسانیم و به همین دلیل حدود ۱۴ پروژه نیمه تمام در شهرستان ری وجود دارد، که مقرر شد تا پایان سال ۹۷ این پروژه ها به اتمام برسد و سالی ۷۸ کلاس در شهرستان ساخته بشود.

تاکنون ۵۵ درصد مصوبات سفر ریاست جمهوری در مورد آموزش و پرورش در این شهرستان اجرایی شده است و رقم ۱۳ میلیارد تومان از ۳۰ میلیارد تومانی که تخصیص داده شده را دریافت کرده ایم و امیدواریم مابقی نیز دریافت شود تا بتوانیم در حوزه آموزش و پرورش گام های موثرتری برداریم.

۳۱۰ کلاس از مدارس تخریبی و مقاوم سازی آن در ری باقی مانده که مقرر شد این تعداد در سال جاری به پایان برسد.

*افزایش سرانه ورزشی در ری و روستاهای اطراف

* برای سرانه های ورزشی ری چه طرح هایی دارید؟ چرا که امروز این سرانه در ری پایین تر از حد معمول است؟

قبول داریم که سرانه ورزشی در ری پایین است، برای جبران این کاستی پروژه هایی مصوب شد، که ۴۰ درصد آن در قالب کمک دولت، ۳۰ در صد در حوزه نهادهای عمومی و ۳۰ درصد نیز در دست بخش خصوصی می باشد.

یک پروژه مجموعه ۵۰۰۰ نفری نیز در قیام دشت موجود است، که زمین آن واگذار و مقرر شد که پیگیری های لازم انجام شود و پروژه تا پایان سال به اتمام برسد.

همچنین در نظر داریم، روستاهایی که ضعف هایی در زمینه اماکن ورزشی دارند، از محل مالیات بر ارزش افزوده که در اختیار دهیاری ها قرار می گیرد، حداقل یک سالن ورزشی چند منظوره را در هر روستا احداث کنیم.

گفتنی است که ۲ پروژه ورزشی با پیشرفت ۸۵ درصدی نیز در ری وجود دارد، که مقرر شد اعتبار لازم برای تکمیل آن تخصیص داده شود که تا پایان سال به بهره برداری برسد.

*فعالیت 15 هزار واحد فعال غیر مجاز صنفی در ری

* فعالیت واحدهای صنفی غیرمجاز به چه صورت خواهد شد و آیا فکری برای اشتغال زایی در این حوزه شده است؟

نزدیک به ۱۵ هزار واحد فعال غیر مجاز صنفی در حوزه صنعت و معدن در شهرستان ری فعالیت دارند، یعنی چیزی بالغ بر ۷۰ هزار اشتغال که رقم بالایی است.

قرار است، یک کارگروه تخصصی در این حوزه داشته باشیم و در قالب کارگروه آمایشی که در استان تشکیل می شود، تا پایان امسال کل نواحی و لکه و ناحیه هایی که در بحث صنف های تولیدی صنعتی و صنفی شهرستان که به صورت غیر مجاز فعالیت می کنند مجاز شوند و به عرصه ورود کنند تا به شهرک صنعتی منتقل شوند.
پس از آن، این واحدها تجمیع می شوند تا از این وضعیت نابسامان جلوگیری شود.

لینک خبر


کد مطلب: 1065

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/1065/خبر-خوش-ترکی-مردم-ری-حل-معضل-فاضلاب-ساخت-مجتمع-های-ورزشی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir